Zaterdag 28/03/2020

Vlaanderen fietsland wacht steile klim

Het Vlaams Parlement heeft unaniem een resolutie goedgekeurd om van Vlaanderen een fietsregio te maken. Vlaanderen wil meer fietssnelwegen, minder ongevallen en een centralisering van het versnipperde fietsbeleid. Maar volstaat dat wel? De Deense stad Kopenhagen, het schoolvoorbeeld op fietsterrein, toont aan van niet.

"Een hindernissenparcours." Zo omschrijft Dirk Lodewyckx, leerkracht secundair onderwijs, het fietstraject van Westerlo naar Mechelen, waar hij lesgeeft. Sinds 1999 fietst hij zo'n 60 kilometer per dag. Niet altijd evident. "Je moet als fietser op alles voorbereid zijn. Als het niet de kruispunten en rotondes zijn, dan wel al die opritten die het fietspad kruisen", zegt Lodewyckx.

Toch moeten er meer Vlamingen het voorbeeld van Lodewyckx volgen. Het Vlaams Parlement stemde gisterenavond eensgezind een fietsresolutie goed. Het aantal fietsongevallen moet omlaag, nieuwe verkavelingen moeten bereikbaar zijn met de fiets en er komt een 'Kenniscentrum Fietsbeleid' waarin het versnipperde fietsbeleid wordt gecentraliseerd. Bovendien wil Vlaanderen, naar Deens voorbeeld, meer fietssnelwegen aanleggen, die via groene corridors tot in het hartje van de stad lopen. Die fietssnelwegen moeten zo weinig mogelijk andere wegen kruisen en duidelijk herkenbaar zijn.

Tandje bijsteken

Met de resolutie geeft het parlement een opdracht aan de huidige en de volgende Vlaamse regering: maak van de fiets een volwaardig transportmiddel. Ook voor woon-werkverkeer. "De lat moet hoger worden gelegd. Wij hebben de ambitie om van Vlaanderen een echte fietsregio te maken", luidt het. De resolutie komt er op initiatief van CD&V-Kamerlid Dirk de Kort en werd door alle meerderheidspartijen onderschreven.

Niet dat de Vlaamse regering de voorbije jaren heeft stilgezeten. Er kwamen fietsstraten en -tunnels, slimme verkeerslichten en meetfietsen om de putten in fietspaden te detecteren. Vlaanderen investeerde 100 miljoen euro per jaar in fietsinfrastructuur, richtte een Fietsfonds op voor 12.000 kilometer aan fietswegen en werkte de meeste van de 800 zwarte punten weg. Ook onze leerkracht uit Westerlo zag de kwaliteit van de fietspaden toenemen.

Alleen: waarom komen er dan geen fietsers bij? "Vlaanderen heeft meer fietspaden dan ooit, maar het aantal fietsers is de voorbije jaren gestagneerd, zelfs lichtjes gedaald", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. Zelfs de meerderheid erkent dat Vlaanderen nog ver van haar ideaalbeeld verwijderd is. "Het is niet de bedoeling om het beleid van de regering af te breken. Maar op fietsgebied kan Vlaanderen zeker nog een tandje bijsteken", zegt de initiatiefnemer van de resolutie, CD&V-parlementslid Dirk De Kort.

Fietsbeleid is meer dan fietspaden aanleggen, zo bewijst het Deense model. Kopenhagen is niet alleen de fietsstad bij uitstek, maar je betaalt er ook al gauw 20.000 euro als je een nieuwe auto inschrijft. Parkeren is er moeilijk, en ook peperduur. Met andere woorden: de fiets kan pas boomen als autorijden minder makkelijk wordt. De Vlaamse Fietsersbond hekelt het "autovriendelijke" beleid van de Vlaamse regering. "Als ze zoals Kopenhagen wil zijn, dan moet ze daar eens een bezoekje brengen aan het departement van Financiën", zegt De Cleen.

Leraar Dirk Lodewyckx reageert alvast positief op de voornemens van de Vlaamse regering. Twee jaar geleden brak hij nog een pols toen hij door een camionette van de weg werd gemaaid. "Op een baan zonder fietspad", vertelt hij. "Ik draag een fluorescerend hesje en heb altijd een goede fietslamp, maar dat volstaat niet. Een binnenbaan voor fietsers is helaas ook vaak een sluipweg voor auto's."

Afdwingbaar

Nieuwe evoluties, zoals de opkomst van de elektrische fiets, plaatsen het Vlaamse mobiliteitsbeleid de komende jaren voor nieuwe uitdagingen. De fiets wordt steeds vernuftiger en kan steeds langere afstanden afleggen. Mede daarom wil Vlaanderen van de fiets een volwaardig transportmiddel maken voor het woon-werkverkeer. "Revolutionair is dit voorstel niet, maar het is wel een afdwingbaar eisenpakket voor de volgende minister van Mobiliteit, van welke partij die ook zal zijn", aldus sp.a-parlementslid Steve D'Hulster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234