Maandag 17/05/2021

Vlaanderen eist koppig zijn deel van nieuwe Airbus

De Vlaamse ondernemingen zijn niet bereid genoegen te nemen met minder dan 56 procent van de opdrachten voor het A350-vliegtuig van Airbus. Vlaams minister Fientje Moerman gunt Wallonië en Brussel geen derde keer een deel van die voor Vlaanderen bestemde koek.

PARIJS l Economieminister Moerman (Open Vld) benadrukte bij haar bezoek aan het luchtvaartsalon van Le Bourget nabij Parijs dat Vlaanderen zich 'geen derde keer laat rollen'.

"De Waalse en Brusselse ondernemingen worden steeds zenuwachtiger", fluistert een Vlaamse bedrijfsleider. Moerman bezoekt niet alleen de stands van de Vlaamse bedrijven in Le Bourget, maar ook die van de Franstalige collega's. Daar vertelt een directeur dat snel een oplossing moet worden gevonden.

Verlieslatende ondernemingen als Sonaca - bovendien in handen van het Brussels Gewest - hebben het geld voor de prefinanciering van onderzoek en ontwikkeling harder nodig dan goed boerende Vlaamse ondernemingen als Barco en Asco. Maar die willen dit keer wel hun rechtmatige deel van de koek krijgen, net als het dozijn Vlaamse kmo's dat denkt klaar te zijn om zijn producten aan te bieden voor het nieuwste vliegtuig van Airbus.

Net als bij het militaire transportvliegtuig A400M en de superjumbo A380 stelt de overheid terugbetaalbare voorschotten ter beschikking van de Belgische ondernemingen. Maar omdat de Waalse en Brusselse bedrijven vooral structuurbouwers zijn, komen ze eerst aan bod om uit de pot te eten.

De Vlaamse ondernemingen zijn in eerste instantie leveranciers van hoogtechnologische accessoires, onderdelen en systemen die op het derde of vierde niveau van onderaanneming zitten. De subsidiepot was daardoor bijna steeds leeggemaakt door de Brusselse en Waalse ondernemingen voor de Vlaamse kmo's aan bod kwamen.

Voor de A380 gingen de motorenbouwer Techspace Aero uit Herstal en de structuurbouwers Sonaca en Sabca met het leeuwendeel lopen. Voor de A400M deed André Flahaut zelfs geen moeite om bij Airbus compensaties af te dwingen. Daardoor ging al voor minstens 700 miljoen euro aan potentiële opdrachten verloren, zeggen Vlaamse ondernemers. Tegenover een van hen verklaarde Flahaut trouwens openlijk: "Les compensations? Je m'en fous."

"We hebben ons twee keer laten rollen, bij de A400M en bij de A380, maar geen derde keer", zei Moerman gisteren gedecideerd. "We zijn niet gehaast, Vlaanderen beschikt nog over een eigen pot van 50 miljoen euro om bedrijven te prefinancieren."

Elk gewest heeft een blokkeringsmogelijkheid in het A350-dossier, want de 180 miljoen kan pas worden vrijgegeven als er een akkoord is tussen de drie gewesten en de federale overheid. "De Waalse regering vraagt of er te onderhandelen valt? Ik heb ja gezegd: over alles wat Vlaanderen meer geeft dan een aandeel van 56 procent."

De ondernemingswereld heeft in een ander defensiedossier zelf het heft in handen genomen. De federale overheid kocht onlangs acht helikopters NH90 bij Eurocopter met een optie op nog eens twee, een investering van bijna 300 miljoen euro. FLAG, de belangenorganisatie van de Vlaamse luchtvaartbedrijven, en EWA, de Waalse tegenhanger van FLAG. Eurocopter belooft nu de helft van de waarde van de contracten aan Belgische bedrijven te geven, waarvan minstens 45 procent aan Waalse en de rest aan Vlaamse. "Wij zijn kandidaat om een deur te maken in composiet", zegt Jan Verhaege, de gedelegeerd bestuurder van Composit Trailer uit Lokeren.

FLAG ondertekende gisteren een akkoord met het Center for Russian Business in Europe (CRBE) en met de Interregionale Organisatie voor Wetenschap en Luchtvaartindustrie. Volgens voorzitter Vladimir Golubev vertegenwoordigt die organisatie meer dan dertig bedrijven. Het doel is kennis uit te wisselen en samen projecten te ontwikkelen. De Vlaamse bedrijven doen het trouwens erg goed. Asco verwacht de komende drie jaar een stijging van zijn omzet met 50 procent door de explosie van vliegtuigorders.

Op Le Bourget werd een contract met Voight verlengd voor het maken van vleugelonderdelen voor Gulfstream, de producent van zakenjets. Barco heeft drie projecten voor zijn nieuwe touchscreen voor een cockpit bij Airbus, Lockheed/L-3 en een niet genoemde defensieconstructeur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234