Maandag 01/06/2020

Vlaamse theatergezelschappen winnen op festival van Edinburgh

Vlaamse theatergezelschappen hebben zich op de Edinburgh Festival Fringe opnieuw in de kijker gespeeld. Wunderbaum (met Looking for Paul) en Ontroerend Goed (met Sirens) sleepten allebei een onderscheiding van het beroemde theaterfestival in de wacht.

Op de Edinburgh Festival Fringe 2014, het theaterfestival dat vandaag in de Schotse hoofdstad afloopt, werden zopas de Total Theatre Award en de The Stage Award uitgereikt. Beide onderscheidingen gingen naar een Vlaams theatergezelschap, respectievelijk naar de productie Looking for Paul van Wunderbaum en Sirens van Ontroerend Goed.

Voor het tweede jaar op rij dienden de Vlaamse theatergezelschappen zich aan onder de gemeenschappelijke noemer Big in Belgium, een platform dat tracht om theatervoorstellingen die in eigen land succes hebben gehad ook in het buitenland te presenteren. Initiatiefnemer en drijvende kracht achter Big in Belgium is David Bauwens, zakelijk leider van het Gentse performancegezelschap Ontroerend Goed.

"De Edinburgh Festival Fringe is samen met Avignon het belangrijkste moment om je als theatergezelschap in Europa te tonen", zegt David Bauwens vanuit Edinburgh. "Het zijn de twee festivals waar internationale programmatoren komen kijken naar nieuwe producties van bekende gezelschappen en ook de nieuwste trends komen spotten. Het Festival in Edinburgh duurt een maand en vooral de laatste twee weken komen die programmatoren kijken. Zeker na de bekendmaking van de Awards willen ze snel zoveel mogelijk zien."

Ontroerend Goed heeft het altijd goed gedaan op de Fringe, vertelt David Bauwens. "We komen hier al sinds 2007. Stilaan begonnen vele mensen uit te kijken naar een nieuwe voorstelling van ons. Er werd verwacht dat we er elk jaar met een nieuw productie zouden staan." Stilaan bouwde hij een netwerk uit en rijpte bij David Bauwens het idee om ook andere Vlaamse gezelschappen mee naar Edinburgh te nemen.

"We hebben het platform Big in Belgium georganiseerd. De naam is licht ironisch: 'Big in Belgium' is zoiets als wereldberoemd in Vlaanderen en omstreken. Vorig jaar gingen de gezelschappen Abattoir Fermé, Berlin, Nick Steur & Giulio D'Anna mee naar Edinburgh. Dit jaar ging het om Skagen/Valentijn Dhaenens, Wunderbaum en Ontroerend Goed zelf . "Bigmouth, het soloproject van Valentijn Dhaenens over redevoeringen, was meteen uitverkocht en kreeg een nominatie voor de Total Theatre Award. Ook Sirens van Ontroerend Goed en Looking for Paul van Wunderbaum werden voor die prijs genomineerd."

Deze tweede editie van Big in Belgium was een groot succes: de Vlaamse gezelschappen kregen meer nominaties dan ooit tevoren. Sirens werd ook genomineerd voor de Amnesty International Freedom of Speech Award en voor de The Stage Award, een onderscheiding voor uitstekende acteursprestaties. Die laatste prijs ging ook naar Ontroerend Goed. The Stage, het Britse blad voor de podiumkunsten, vond Sirens een "briljante voorstelling over de perceptie en levens van vrouwen in de westerse samenleving."

Grootse kunst

"Inmiddels wordt Big in Belgium gevolgd door een aantal internationale festivalprogrammatoren", zegt David Bauwens. "Niet iedereen komt kijken, natuurlijk. Men weet dat wij bijvoorbeeld geen comedy programmeren."

Leidt die belangstelling dan ook tot concrete engagementen? "Voor Ontroerend Goed zijn we aan het onderhandelen met het Soho Theatre in Londen, een theater in de West End dat geen musical brengt. Het is afwachten wat dat oplevert."

Ook de Total Theatre Judges Award voor Looking for Paul heeft Wunderbaum Britse belangstelling opgeleverd. "Een mooie onderscheiding die niet onopgemerkt is gebleven", zegt David Bauwens. De jury vond alvast dat "elk moment van deze voorstelling de kiem van duizend gedachten in zich draagt. Dit is de perfecte, onherleidbare complexiteit van echte grootse kunst".

"Het Vlaamse theater wordt door de Britten hoog gewaardeerd", zegt Bauwens nog. "Matt Trueman, een belangrijke Britse theaterrecensent, schreef dat de laatste voorstelling van Wunderbaum de manier waarop je met theater bezig bent zal veranderen. De Britten vinden dat het Vlaamse theater een stapje voor is op dat van hen."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234