Maandag 25/05/2020

Vlaamse stripauteurs gooien hoge ogen op het toonaangevende festival van Angoulême

'Deze generatie striptekenaars bulkt van het zelfvertrouwen'

De Vlamingen hebben het uitstekend gedaan op de zesendertigste editie van het gerenommeerde stripfestival in Angoulême. De buitenlandse pers was lyrisch en verschillende stripauteurs werden op de schouders getikt door vooral Franse uitgevers.

door Geert De Weyer

ANGOULÊME l Het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) had dan ook kosten noch moeite gespaard om de nieuwe generatie stripauteurs in the picture te zetten.

Het interviewboek Loslopend Wild, de documentaire De strip hertekend en de groepsexpositie Ceci n'est pas la BD Flamande, moesten het buitenland warm maken voor de nieuwe generatie Vlaamse stripmakers. Missie geslaagd, zo bleek gisteren al. En hoe!

De kleine succesjes die de eerste twee festivaldagen al konden genoteerd worden, werden afgelopen vrijdagavond gevierd met een optreden van Arno, die blijkbaar zeer populair is in en rond Angoulême. Hij stond toe dat striptekenaars Nix en Johan De Moor tekeningen bij zijn optreden maakten. De ene vond het maar niets, de andere was lyrisch, met een staande ovatie voor Arno en co tot gevolg.

Op het Vlaamse feest nadien sprak een glunderende VFL-directeur Carlo Van Baelen al over de geslaagde reacties op het project waar zo'n twee jaar aan was gewerkt. Niet dat alles even weldoordacht was. Het ontbreken van Morris bij de aparte ruimte van de grote Vlaamse vier was een vergissing. Net zoals de daarvoor geselecteerde kleine ruimte, die volledig werd afgesloten van de rest van de expo en slechts weinig bezoekers trok. Ook de afwerking van enkele luiken van de Vlaamse expositie bleek ontoereikend. Voor de rest is aan de opzet en uitwerking weinig negatiefs toe te voegen. Integendeel: de expo lijkt zijn werk te doen als referentiepunt naar talloze buitenlandse uitgevers. Voor hen is Ceci n'est pas la BD Flamande een grootse, amusante portfolio waaruit op aangename wijze aan scouting gedaan kan worden.

Net zoals de Franse (kwaliteits)pers sprak ook Paul Gravett, één van de meest gerenommeerde Britse stripjournalisten, vol lof over deze expo en het talent van de nieuwe generatie. "Ik ben blij dat de Vlaamse generatie is losgekomen van de Vandersteengeneratie met zijn typische Vlaamse volksstrips. Dat wist het grote publiek niet. Dat had men ook zeker niet verwacht, maar deze expositie breekt met die vooroordelen. We merken nu ook dat deze generatie geen school, geen beweging is. Ze doen gewoon hun eigen ding." Gravett is vooral onder de indruk van Randall C., Gerolf Van de Perre en Brecht Evens, de jongste van de exposanten. "Evens is fantastisch. Zijn laatste werk is volledig in waterverf. Superbe! Van De Perre wordt ook altijd beter. Het duurde even voor hij als schilder de striptechnieken wist te beheersen, maar hij wordt steeds meer een stripmaker."

Eenzelfde geluid klinkt bij het VFL, dat hier ook fungeert als agent en leurt met het werk van de auteurs. Tientallen buitenlandse uitgevers worden door hen bezocht met talloze Vlaamse strips onder de arm. "We merken veel belangstelling voor Gerolf Van de Perre, Randall C., Brecht Evens en Olivier Schrauwen op wiens tweede boek men wacht. Uiteraard is dit een eerste etappe, want deals worden hier niet afgerond. Toch merken we dat de belangstelling veel breder is dan ik op voorhand verwacht had." Opvallend is volgens hem ook de manier waarop de Vlaamse auteurs zich profileren. "Ze nemen geen afwachtende houding aan. Je voelt ook hun zelfvertrouwen toenemen. Het zijn niet de langer 'maar' de Vlamingen. Neen, ze beginnen hun buitenlands potentieel te ontdekken. Als hier één ding duidelijk wordt, is het dat we ons niet moeten verbergen."

Oogachtend-uitgever Johan Stuyck zit zelfs in een erg gunstige positie. "De afgelopen twee dagen hebben we gesprekken gevoerd met zowel de grote stripuitgeverij Futuropolis als het bescheidener maar niet onbelangrijke Actes Sud - een literaire uitgeverij die jaarlijks zo'n tien graphic novels op de markt brengt - voor het nieuwe werk van Brecht Evens. Dat is nog niet gepubliceerd, maar al wel op de expo te zien. De onderhandelingen zitten nu al in een vergevorderd stadium, maar Brecht zal uiteindelijk moeten kiezen." Verder kreeg hij er belangstelling voor Maarten Vande Wiele en Randall, "maar wanneer zijn Engelstalige versie van Slaapkoppen in de winkels ligt, zal het nog sneller gaan."

Dat de expo de belangstelling voor de Vlaamse auteurs aanwakkert, valt vooral op op de grote nabijgelegen Vlaamse verkoopsstand. Linda Torfs, zaakvoerster van de Antwerpse stripwinkel Mekanik die de stand beheert, zegt dat zelfs vele Fransen, ook zij die geen Nederlands kunnen, de boeken van Marvano, Luc Cromheecke (Plunk), Ilah (Cordelia) en Kim (Esther Verkest en zijn cartoonwerk) komen aanschaffen. "Heel veel mensen zijn verrast dat Ilah en Kim onvertaald zijn gebleven." (Een poging om Cordelia enkele jaren geleden naar het Frans te vertalen, had niet het gewenste effect, GDW). Dat is ook Stuyck niet ontgaan. Hij wil nu proberen Kim en Ilah aan de Fransen te slijten. "En als dat niet lukt, ga ik ze zelf in het Frans proberen uit te geven", klinkt het strijdlustig.

Naast de belangstelling voor de auteurs kreeg het VFL de afgelopen dagen ook de vraag van Poolse, Britse, Scandinavische en zelfs Russische organisatoren van stripfestivals om de Vlaamse expo Ceci n'est pas la BD Flamande te laten reizen. Van Baelen mag dan ook tevreden terugblikken. "Volgend jaar komen we terug. We zijn nu aan het bekijken hoe we dat precies zullen organiseren." Even later klinkt het nog enthousiaster: "De komende drie jaar komen we zeker en vast terug naar Angoulême. Dit werkt, namelijk."

Geen prijs voor Judith Vanistendael

De Fransman Blutch ging met de Grand Prix lopen, de belangrijkste prijs van het festival. Hij mag volgend jaar als president van het festival de honneurs waarnemen en krijgt een grote expo. Judith Vanistendael, die als enige Vlaamse auteur genomineerd was, mocht dan favoriet zijn, ze kreeg de prijs voor revelatie van het jaar niet. Beste album van het jaar ging naar Pinocchio van Winshluss, die er dit jaar een expo had. Hij maakte samen met Marjane Satrapi de film Persepolis.

De Britse stripjounalist Paul Gravett:

Ik ben blij dat de jonge garde is losgekomen van Willy Vandersteen en zijn typisch Vlaamse volksstrip

n Het Vlaams Fonds voor de Letteren is opgetogen over de weerklank van de Vlaamse strip in Angoulême: 'Onze striptekenaars ontdekken hun buitenlands potentieel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234