Zaterdag 27/11/2021

Vlaamse streekproducten schieten als paddenstoelen uit de grond

Brussel

Eigen berichtgeving

Jeroen Verelst / Stephen Rosé

De Vlaamse grijze garnaal en de Poperingse hopscheuten hengelen net als de Geraardsbergse mattentaarten en het Vlaams-Brabantse witloof naar een erkenning als Europees streekproduct. Dat label garandeert de consument dat hij the real stuff op de kop tikt. Steeds meer traditionele producten krijgen het label van streekproduct, de noodzakelijke eerste stap naar een Europese erkenning. Onder minister-president Leterme is Vlaanderen aan een forse inhaalbeweging bezig.

De grijze garnaal en de hopscheuten bevinden zich in fijn gezelschap. De Geraardsbergse mattentaart, de Gentse azalea, het Vlaams-Brabantse grondwitloof en de Vlaams-Brabantse tafeldruif zijn door Europa zo goed als erkend als oorsprongsproduct. Dat label bezorgt de producten de zogenaamde 'champagnestatus'. Het is een kwaliteitsgarantie die bewijst dat die producten de enige echte zijn in hun soort, want geproduceerd binnen een welomschreven gebied. Bovendien is de Europese erkenning als streekproduct ook geld waard. De verkoop van de Geraardsbergse mattentaarten is verdubbeld dankzij het label.

De procedure om traditionele landbouwproducten een Europees label te geven bestaat al langer. Maar er werd amper gebruik van gemaakt. Pas onder minister-president Yves Leterme (CD&V), ook Vlaams landbouwminister, is een stevige inhaalbeweging ingezet. "Om een Europese erkenning te krijgen moeten de producten eerst een regionaal streekproductlabel in de wacht slepen", legt de woordvoerster van Leterme uit. "Daar wrong het schoentje."

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is het orgaan dat instaat voor de erkenning van streekproducten. Om het streekproduct.be-label te krijgen, moeten de producten aan vijf eisen voldoen. Ze moeten bereid zijn met grondstoffen uit de streek, door de plaatselijke bevolking aanvaard zijn als streekeigen product, op ambachtelijke wijze vervaardigd zijn, bereid zijn in streek van oorsprong en minstens 25 jaar bestaan.

Sinds Leterme orde op zaken stelde, zet het VLAM er stevig de beuk in. Ondertussen hebben al een veertigtal producten het label streekproduct.be gekregen. Het gamma streekproducten strekt zich uit van Antwerpse koffie tot zwarte pensen uit het Pajottenland. Bier en vooral vlees (pensen, hesp, worst) maken de hoofdmoot uit van de streekproducten.

Gisteren werd een nieuwe lading van tien producten erkend. Voor de Poperingse hopscheuten en de Vlaamse grijze garnaal bereidt de VLAM meteen ook een dossier voor om het felbegeerde Europese label binnen te rijven. "De procedure is niet eenvoudig en neemt een paar jaar in beslag", legt Jo Van Caeneghem van het VLAM uit. "Het Vlaamse label is een overgangslabel om die tijd te overbruggen, en om toch al bekendheid te verwerven als streekproduct. We sluiten met de producenten van de streekproducten een licentieovereenkomst. Met het bedrag dat zij het VLAM betalen, zetten wij een grootscheepse promotiecampagne op poten."

Nog niet zo lang geleden had Vlaanderen amper erkende streekproducten, nu kan de consument kiezen uit vijf verschillende pensen met het label. Toch vindt Van Caeneghem niet dat de slinger te ver overslaat naar de andere kant. "Kijk maar eens naar het lijstje van Europese streekproducten. We hebben een enorme achterstand tegenover andere landen. We hebben nog een lange inhaalrace voor de boeg. Er zijn nog zoveel traditionele, ambachtelijke producten waar een fascinerend verhaal achter schuilgaat. Vlaanderen heeft nog lang niet té veel streekproducten."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234