Zaterdag 07/12/2019

Hot in Hollywood

Vlaamse regisseurs hot in de VS: "Beangstigend, maar heel plezant"

Mielants (l.) en Verbruggen hebben elkaar veel te vertellen in een restaurant in hartje Boedapest. Beeld Franky Verdickt

Enkele jaren geleden stonden ze nog achter de camera's van Code 37 en Cordon, maar vandaag draaien Jakob Verbruggen en Tim Mielants Amerikaanse reeksen met miljoenenbudgetten. De Vlaamse regisseurs zijn hot in the USA. "In Vlaanderen had ik het gevoel dat ik met de handrem op aan het regisseren was. Hier heb je waanzinnig veel vrijheid."

Verbruggen en Mielants zijn allebei al enkele weken aan de slag in Boedapest, maar verder dan elkaar een paar keer bellen raakten ze nog niet. Te druk in de weer met de voorbereiding van de reeksen die ze binnenkort beginnen te draaien. De twee, die ooit nog op dezelfde Antwerpse school zaten en samen op bosklassen gingen, hebben dan ook veel te vertellen wanneer ze elkaar terugzien in een restaurant in hartje Boedapest.

“Ik hoop maar dat we niet te dicht bij elkaar wonen”, lacht Mielants. Maar dat blijkt tegen te vallen: Verbruggen kreeg net voor het interview eindelijk de sleutels van zijn nieuwe appartement – “Alles was ingenomen door de crew van Blade Runner, nu komen er weer vrij" – en dat blijkt niet zo ver van dat van Mielants te liggen, vlak bij de Donau ook. Meteen weten ze wat ze de volgende weken kunnen doen. “Wij kwamen vroeger vaak samen om elkaars ongemonteerd werk te bekijken en te zeggen hoe geniaal dat was. Dan gaven we elkaar de hele tijd complimenten", lachen ze.

Niet dat Verbruggen en Mielants een boost nodig hebben: sinds ze enkele jaren geleden in Vlaanderen naam maakten met series als Code 37 en Cordon gaat het snel. Verbruggen heeft ondertussen The Fall, London Spy en afleveringen van House of Cards en Black Mirror op zijn cv staan. Mielants draaide de voorbije jaren Peaky Blinders en een aflevering van Legion, een Marvel-superheldenreeks die vanaf volgende week op Fox te zien is.

Maar nu wonen en werken ze dus enkele maanden in Boedapest. Verbruggen zal er The Alienist draaien, een reeks die zich afspeelt in het New York van 1896 met Daniël Bruhl, Luke Evans en Dakota Fanning in de hoofdrollen. “Na Game of Thrones zullen we volgend jaar wellicht de duurste reeks zijn.” Mielants werkt er aan The Terror, dat de opvolger van The Walking Dead moet worden. De reeks, met Ridley Scott als één van de executive producers, gaat over de zoektocht naar een kortere weg richting China, via de Canadese eilanden. Een zoektocht die eindigt in kannibalisme. “Ze vroegen aan mij of ik het begin of het einde wilde doen. Geef mij maar het einde (lacht).”

Waarom zitten jullie in Boedapest om deze Amerikaanse reeksen te draaien?

Mielants: “Een groot deel van Hollywood is naar hier verhuisd. Ik herinner me nog een gesprek in Los Angeles bij Paramount Pictures over deze reeks. Vanachter een groot glas zag je de gigantische sets die ze daar hebben, en toen zei die man doodleuk dat we The Terror in Boedapest zouden draaien.”

Verbruggen: “Je hebt hier heel veel ervaring. De filmcrews zijn perfect getraind omdat hier zoveel gedraaid wordt. En je hebt ook belastingvoordelen. In LA is het duurder om te draaien.”

Hoe komen Amerikaanse producenten bij Vlaamse regisseurs terecht?

Mielants: “Europeanen zijn hot in Los Angeles. Als ik naar Jakob kijk, zie ik dat hij een verschil maakt. Hij probeert echt nieuwe dingen. Ik weet ook van mezelf dat ik een lunatic ben die geen schrik heeft om risico's te nemen. Ik heb door de jaren heen waanzinnig veel fouten gemaakt, maar ik heb ondertussen een soort van stijl kunnen vinden. Ik denk dat Jakob dat ook heeft gedaan.”

Verbruggen: “In de Verenigde Staten moet je op zijn minst vijftien jaar ouder zijn om de dingen te doen die wij nu doen. Je hebt er een soort hiërarchie die je moet volgen. Er zijn ook veel mensen getraind om te deliveren binnen een bepaalde tijd. De creativiteit heeft er soms een snok gekregen. Ze zoeken echt mensen met een visie die ook keuzes durven te maken.”

Mielants: “Ik heb nooit op veilig gespeeld, en die koppigheid blijken ze te appreciëren. Ik weet nog dat ik bij de montage van Code 37 soms extreme keuzes maakte en al snel commentaar kreeg. ‘Wat probeer jij te doen? Probeer je artistiek te zijn?' Ik ben blij dat ik dat heb meegemaakt, maar ik ben ook blij dat ik dezelfde ben gebleven. Als ik me toen had aangepast, zou ik niet staan waar ik nu sta.”

Verbruggen: “Door eigenzinnig te zijn, loop je af en toe wel tegen de lamp. Er zijn een paar scenaristen met wie ik niet meer door één deur kan. Maar als je een visie hebt, schop je af en toe tegen schenen. Dat is niet slecht.”

Krijgen jullie veel aanbiedingen om reeksen te regisseren?

Verbruggen: “Je kunt kiezen. De verleiding is altijd groot om ja te zeggen, ook omdat je vereerd bent als je ze vragen. Maar soms is het goed om even te wachten.”

Mielans: “Ik kon de laatste twee afleveringen van Fargo doen, maar door Jakob heb ik dat geweigerd. Iedereen die ik dat zeg, verklaart me zot. Jakob vond het beter te wachten op iets anders.”

Verbruggen: “Bij
Fargo zou je toch alleen maar kunnen meelopen in een stramien? The Terror kun je veel meer je eigen toon geven.”

Mielants: “Dat klopt, maar ik ben wel nog steeds wat gefrusteerd.” (
lacht)

Beeld Franky Verdickt

Hoe moeilijk is het om grote namen als Kevin Spacey te regisseren?

Verbruggen: “Je wordt getest in de eerste twee minuten. Als je dan faalt, slaan ze je of lopen ze over je heen. Dan is het spel gedaan voor de komende twee maanden. Maar het blijven ook maar acteurs die nood hebben aan begeleiding of gestimuleerd moeten worden om iets te doen. Ik heb nog nooit echt problemen gehad, maar they smell bullshit. Je moet voorbereid zijn en je moet hen uitdagen.”

Mielants: “Die acteurs bereiden zich zo goed voor en pluizen hun karakter helemaal uit. Als iemand af en toe eens meedenkt, genieten ze daarvan. Het lastigste is wel dat als ze beginnen te denken dat het werkt, ze niets meer doen. Dan mag je het allemaal zelf doen.

"Ik was wel zenuwachtig toen ik Tom Hardy moest regisseren, die de reputatie heeft regisseurs in elkaar te slaan. Ik belde naar Michaël Roskam, die er al mee gewerkt heeft, en hij begon meteen heel hard te lachen. Toen ik op de set kwam, was Hardy dan nog eens in bloot bovenlijf aan het brullen tegen de producer. En dan vlotte de eerste scène ook nog eens niet… Om acteurs ergens te krijgen, gebruik ik vaak beelden van dieren. Ik vroeg Hardy of hij in een dier kon veranderen. Hij bleef mij aankijken, een minuut lang. Ik dacht dat die rechtse hoek elk moment kon komen. Maar hij heeft het gedaan, vond het fantastisch en ik kon daarna doen met hem wat ik wilde.”

Jullie werken nu allebei met miljoenenbudgetten. Zorgt dat niet voor gigantische druk?

Verbruggen: “Je moet proberen daar niet te veel over na te denken. Er zijn natuurlijk veel mensen die je op de hoogte moet houden – de zender, het productiehuis… – en als ik mijn bureau uitstap, zijn er ook opeens veel mensen die iets willen vragen of me volgen. Maar vanuit mijn bureau zie ik ook New York verrijzen. Ze zijn nu hele straten en gebouwen tot zes hoog aan het nabouwen. Dat is heel motiverend. Er is altijd druk en stress, maar je mag nooit vergeten hoe gigantisch graaf dit is. De vele middelen, de waanzinnige vrijheid… Beangstigend, maar ook heel plezant.”

Is die vrijheid dan zo groot? Met zulke budgetten zou je net denken dat zenders op safe spelen.

Mielants: “Ze zijn niet bang om risico’s te nemen op het vlak van storytelling, cameravoering en acteursregie. Het klinkt hoogstwaarschijnlijk vreemd, maar ik krijg hier meer vrijheid. In Vlaanderen had ik het gevoel dat ik met de handrem op aan het regisseren was.”

Verbruggen: “Ik had net nog een gesprek met de mensen van TNT (de Amerikaanse zender die 'The Alienist' zal uitzenden, JDB). Vroeger waren zij heel conservatief, maar nu is vloeken en seks geen probleem. Er mogen alleen geen tepels in. Het is echt onwaarschijnlijk: the more gore, the better.”

Mielants: “Ik heb dat ook met AMC, dat ongeveer 10 miljoen dollar per aflevering van The Terror geeft. Zij willen zeker een monster dat benen en armen afbijt en je moet die ledematen ook duidelijk kunnen zien. Die man van AMC vertelde dat bloedserieus, als een soort checklist. En de producer stond erbij, zodat die zeker geld genoeg zou geven aan de man die de protheses moet maken. Dat is de realiteit. Ook bij Legion zei Noah Hawley (de bedenker, die eerder ook al 'Fargo' maakte, JDB) dat we moesten proberen dingen te laten zien die we nog nooit gezien hadden. Het motto is altijd: experimenteren.”

Zouden jullie nog in Vlaanderen kunnen werken?

Verbruggen: “Ik heb dat nog eens geprobeerd, maar het is niet uitgezonden (VTM stopte al na één aflevering met 'Ontspoord', een fictiereeks over bekende gerechtszaken, JDB).”

Mielants: “Ik weet het niet. Ik denk dat ik de vrijheid die ik nu ken in Vlaanderen niet onmiddellijk zal krijgen, terwijl de budgetten hier meer dan het twintigvoud bedragen.”

Verbruggen: “Ik schrik daar ook altijd van. Kreeg jij dan zo weinig vrijheid in België?

Mielants: “Ik ben blij met alles wat ik gedaan heb. Maar de montage hé… Dat was niet altijd makkelijk.”

Verbruggen: “Ik heb eigenlijk altijd mijn goesting gedaan. Men heeft soms geprobeerd me tegen te houden, maar dat is niet gelukt.”

Wat vinden jullie van Vlaamse fictie?

Mielants: “Op het vlak van film is het niveau bij ons erg hoog. Bij televisie zijn we op de goede weg. Ik heb hard genoten van Beau Séjour en ik kijk erg uit naar De dag van Jonas Geirnaert en Julie Mahieu en De bende van Jan de Lichte. Vlaamse reeksen hebben iets te lang op veilig gespeeld, vind ik. Een Duitse collega zei me dat het daar net hetzelfde is: men kiest voor politie- en mainstreamreeksen die al gewerkt hebben. Men is vooral met de middenmoot bezig: 'Laat ons vooral niet denken dat de mensen slimmer zijn’. Maar ik heb wel het gevoel dat daar verandering in komt.”

Verbruggen: Ik moet eerlijk toegeven dat ik bijna niets gezien heb. Ik ben bijna anderhalf jaar non-stop bezig geweest. Ik kijk wel uit naar Tabula Rasa, dat volgens mij de wereld zal verbazen. Daar zit een supergoed team achter. Je voelt dat bijvoorbeeld bij iemand als Veerle Baetens: men kent haar. Het hoofd casting van Paramount vroeg mij of we haar een rol moesten geven. 'I love her', zei hij.”

Nu maken jullie topreeksen. Wat is de verdere ambitie? Een eigen film?

Verbruggen: “Ik wil dit niet verkloten en ervoor zorgen dat het blijft marcheren. Maar is een film maken mijn jongensdroom? Eigenlijk wel.”

Mielants: “Ik heb lang gewerkt aan een film, maar er kwamen andere projecten waar ik geen ‘neen’ tegen kon zeggen. De ‘drang’ om me te bewijzen via die film is er niet meer. En dat is misschien wel een voordeel.”

Verbruggen: “Televisie is nu ook razend interessant. De budgetten zijn er om echt grote reeksen te maken en steeds meer A-acteurs stappen naar televisie over, omdat ze er karakters kunnen spelen die meer edgy zijn, die een donker kantje mogen hebben. In mainstream Hollywood-cinema vermindert dat. Films worden gemaakt door grote studio's die op safe spelen en veel sequels maken. Het is een beetje eenheidsworst waar het publiek van 12 tot 16 van houdt.”

Mielants: “Volgens David Lynch is de echte arthouse nu op kabeltelevisie te vinden. Dat is ook zo, de vraag is alleen hoe lang dat nog gaat duren. Maar je kunt er nu maar beter van profiteren.”

Wie is Jakob Verbruggen?

- 36 jaar

- Studeerde film aan het RITS in Brussel

- Begon zijn carrière als tweede regie-assistent van Erik Van Looy (De Zaak Alzheimer) en Jan Verheyen

- Regisseerde enkele afleveringen van Vermist (VT4) en maakte naam met Code 37 (VTM) 

- Ging daarna naar het buitenland voor de regie van The Fall en London Spy (allebei BBC)

- Draaide de twee laatste afleveringen van het vierde seizoen van House of Cards en een aflevering van Black Mirror (allebei Netflix)

- Werkt nu aan The Alienist voor de Amerikaanse zender TNT

Wie is Tim Mielants?

- 37 jaar

- Studeerde film aan Sint-Lukas in Brussel

- Maakte samen met Jonas Govaerts Super8 voor Acht

- Regisseerde afleveringen van Code 37 (VTM), Zingaburia (Ketnet) en het eerste seizoen van Cordon (VTM)

- Zette daarna de stap naar het buitenland en regisseerde het derde seizoen van Peaky Blinders (BBC) en afleveringen van The Tunnel en Legion (FX)

- Werkt nu aan The Terror voor de Amerikaanse zender AMC

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234