Zondag 29/11/2020

Uplace

Vlaamse regering zet licht op groen voor Uplace

Beeld rv

De Vlaamse regering zet definitief het licht op groen voor de ruimtelijke plannen voor Uplace. Dat heeft de regering gisteravond beslist. Er zijn wel strakke mobiliteitsvoorwaarden aan het dossier toegevoegd. Het GRUP treedt namelijk niet meteen in werking. En als er tegen eind 2017 geen garanties zijn voor het geplande GEN-station en de busverbinding, treden de nieuwe ruimtelijke plannen zelfs helemaal niet in werking en valt men terug op de bestaande plannen.

De Vlaamse regering heeft het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) 'afbakening van het Vlaams Strategisch Gebied rond Brussel - zone Vilvoorde-Machelen' principieel goedgekeurd. Het grote handelsproject Uplace, dat in die zone gepland is, komt zo weer een stap dichterbij. De regering bevestigde haar beslissing om 82.800 vierkante meter kleinhandel en 72.000 vierkante meter recreatie extra te voorzien op het grondgebied van Vilvoorde en Machelen.

In februari 2015 besliste de Vlaamse regering om de oppervlakte voor kleinhandel in het hele betrokken gebied met een derde te verminderen om op die manier tegemoet te komen aan de problemen en bezwaren rond mobiliteit en leefkwaliteit. Aan de oppervlakte voor Uplace zelf werd toen echter niet geraakt. Er bleef voor Uplace bijvoorbeeld 55.000 vierkante meter voor retail.

Na die voorlopige beslissing werd een openbaar onderzoek georganiseerd. Daarbij werden 73 bezwaarschriften ingediend. Onder meer op basis van die bezwaarschriften worden de plannen nu aangepast. Aan de ruimtelijke plannen voor Uplace zelf zou weinig veranderen.

Bonte: "Organisatie van de stilstand"

In 'De ochtend' op Radio 1 noemde Vilvoords burgemeester Hans Bonte (sp.a) de beslissing "merkwaardig". "Het is zo ver gekomen dat de minister van Ruimtelijke Ordening de hele streek overhoop gooit om toch maar te kunnen toegeven aan Uplace. Mocht mijn voorganger Jean-Luc Dehaene er nog zijn, dan ontplofte hij."

Dat er hoge nood is aan de herontwikkeling van bepaalde sites, zoals de Renault-fabrieken die er nog altijd staan, staat volgens Bonte vast. "Maar een gigantisch winkelcentrum onder het viaduct van Vilvoorde, is een organisatie van de stilstand", meent hij. "Alle studies zijn duidelijk: men zal daar permanent gaan stilstaan. Men gaat ervan uit dat een extra buslijn dat probleem oplost, maar alle studies spreken dat tegen."

Bonte sluit niet uit dat zijn stad verdere stappen zal zetten. "Ik wacht de concrete beslissing af, maar het kan niet dat een hele stad in zijn ruimtelijke ordening en commerciële activiteiten getroffen wordt, terwijl ze gewoon toekijkt. Het zou me dus verwonderen als we geen stappen meer zetten."

Hans Bonte.Beeld BELGA

Mobiliteitsvoorwaarden

In het akkoord is wel een opvallende clausule toegevoegd. Zo treedt het GRUP niet meteen in werking. Om tegemoet te komen aan de bezwaren rond mobiliteit zijn de voorwaarden aangescherpt. Zo moet tegen eind 2017 de vergunning voor het geplande GEN-station (Kerklaan) verleend zijn en moet De Lijn tegen dan een beslissing hebben genomen voor het inleggen van een hoogfrequente busverbinding tussen Uplace en de luchthaven en het station van Vilvoorde. Als dat niet het geval is "zullen de huidige bestemmingen en voorschriften van het gewestplan Halle-Vilvoorde en de plannen van aanleg van kracht blijven". Met andere woorden, als die twee mobiliteitsvoorwaarden tegen dan niet gerealiseerd zijn, "blijven de huidige bestemmingen en voorschriften gelden".

Verder is beslist het deelgebied 'De Molens' uit het GRUP te schrappen omdat de stad Vilvoorde daarover een eigen RUP heeft opgemaakt en het gebied al in realisatie is. Ook de geplande kantorenzone wordt verder verkleind, er komt zo'n 2,5 ha gemengd regionaal bedrijventerrein in de plaats.

Het GRUP wordt nu voor advies voorgelegd aan de Raad van State. Begin volgend jaar zal de Vlaamse regering definitief beslissen over het dossier.

CD&V: "Handelskernen mogen niet slachtoffer worden"

Dat het akkoord niet zonder slag of stoot is afgerond en dat de CD&V de buik vol heeft van het Uplace-dossier blijkt uit een persbericht dat CD&V-fractieleider Koen Van den Heuvel kort na de regeringsbeslissing rondstuurde. In dat bericht verwijst hij onder meer naar de blijvende zorgen rond "mobiliteit en de leefbaarheid van de handelskernen in de directe omgeving van het project". Volgens hem moet de Vlaamse regering er nu vooral voor zorgen "dat ondernemers die onze handelskernen levendig en leefbaar maken ondersteund worden". "Zij mogen niet het slachtoffer worden van megalomane shoppingcentra", klinkt het scherp.

Van den Heuvel gaat nog een stap verder en noemt projecten als Uplace "uitlopers van een beleid dat in het verleden werd gevoerd, intussen haaks staan op onze ambitie om lokale winkelkernen te activeren". "Bovendien moeten we nog zien of het project in zijn huidige vorm de eventuele toets van de Raad van State zal doorstaan. Indien niet, is het over en uit. Een herhaling van de Uplace-saga is geen optie", besluit de CD&V'er.

CD&V-parlementslid Eric Van Rompuy ziet dat anders. "Als wij niet meer in staat zijn grote projecten toe te laten in de Brusselse rand, valt het ook stil", zei hij in 'De ochtend' op Radio 1. "Dit project gaat grote tewerkstellingskansen bieden. Bovendien gaat men dan investeren in openbaar vervoer en de optimalisering van de Brusselse ring realiseren. Het biedt dus ook mogelijkheden."

Sp.a: "Dit is een ramp voor de mobiliteit rond Brussel"

Oppositiepartij Groen reageert ronduit verontwaardigd op de beslissing. "Gisteren het nucleaire akkoord, vandaag Uplace. Deze regeringen verdienen 200 procent hun fosielaward" tweet Groen-voorzitster Meyrem Almaci. En ook sp.a is niet over de nieuwe stap in het Uplace-dossier te spreken. "De Brusselse ring is nu al oververzadigd. Dit is een ramp voor de mobiliteit rond Brussel", zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.

"Dit is gewoon een slechte zaak. Dit is geen beslissing voor de toekomst, maar voor het verleden", aldus Vandenbroucke. Zijn collega Katia Segers (sp.a) maakt zich ook zorgen over het feit dat in de beslissing sprake is van bijna 83.000 vierkante meter kleinhandel. "In het verleden was sprake van 55.000 vierkante meter. Zijn ze nu weer plat op de buik gegaan voor Uplace?", vraagt Segers zich af.

"CD&V en Open Vld hebben blijkbaar hun aanval op de minister-president Geert Bourgeois cash moeten betalen", zegt Vandenbroucke ook nog. Hij verwijst daarmee naar de kritiek vanuit de eigen meerderheid op de houding van N-VA in het klimaatdossier.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234