Maandag 17/02/2020

"Vlaamse regering spreekt eigen studiewerk over verbreding ring tegen"

Beeld PHOTO_NEWS

Oppositiepartij Groen is tegen de aanpak van de Brusselse ring door de Vlaamse regering. Ook de groenen zijn voor een scheiding van het lokale en het doorgaande verkeer, maar willen daarvoor geen extra rijstroken. Dat de regering de ring op sommige plaatsen wel wil verbreden, zal zorgen voor meer fijn stof en gezondheidsproblemen en het fileleed verplaatsen naar de op- en afritten, luidt het. Ook milieuorganisaties zijn niet tevreden met de beslissing.

"Een verbreding van de ring schaadt de gezondheid en de levenskwaliteit van duizenden omwonenden in Brussel en Brabant", reageren Groen-parlementsleden Hermes Sanctorum en Annemie Maes. Zij vrezen dat nieuwe rijstroken extra auto's zullen aanzuigen, met meer fijn stof en meer lawaai tot gevolg. De groenen zwaaien ook met een berekening van Transport and Mobility Leuven waaruit zou blijken dat de kosten van een verbreding niet opwegen tegen de baten.

Als alternatief wijst Groen op een versnelde uitvoering van de vier tramlijnen in Vlaams-Brabant, de onmiddellijke activatie van de bestaande treininfrastructuur richting Leuven, Mechelen en Halle en een betere afstemming van het openbaar vervoer. En ook een scheiding van het lokale en het doorgaande verkeer op de bestaande ring hoort daar dus bij.

"Lost fileprobleem niet op"
De beslissing van de Vlaamse regering stoot ook de milieurorganisaties tegen de borst. De Bond Beter Leefmilieu, Brusselse Raad voor het Leefmilieu, Greenpeace, Netwerk duurzame Mobiliteit en Fietsersbond zijn uiterst teleurgesteld.

Hoewel de regering de files op de ring wil verminderen, blijkt al uit haar eigen rapporten dat dit niet zal lukken: de files worden op termijn alleen langer en breder. Bovendien toont het voorbereidend studiewerk aan dat de luchtkwaliteit er sterk op achteruit zal gaan. Dat is de boodschap van de organisaties in een gezamenlijke mededeling.

"Uit het Milieueffectenrapport (MER) blijkt dat er met een verbreding van de ring in de ochtendspits ongeveer 60.000 autokilometers meer op de noordelijke ring zullen rijden dan in het scenario met rekeningrijden. In de avondspits worden zelfs 80.000 autokilometers meer afgelegd."

"16 ton meer fijn stof"
Verder moet uit het MER blijken dat het aanleggen van extra rijstroken maar liefst 16 ton fijn stof, 12 ton ultrafijn stof, 150 ton stikstofdioxiden en 109.000 ton CO2 méér oplevert dan het scenario met een kilometerheffing. "Om over bijkomende geluidsoverlast maar niet te spreken."

Voor de milieu- en mobiliteitsverenigingen is het duidelijk dat de Vlaamse regering absoluut geen langetermijnvisie heeft op ons mobiliteitsprobleem. Een bredere Brusselse ring valt niet te rijmen met de Europese klimaatdoelstellingen, zeggen ze voorts. "De milieubeweging zal dit aankaarten bij de Europese Commissie."

"Zullen beslissing blijven aanvechten"
Maar onder andere Greenpeace geeft de strijd niet op. "Wij zullen deze beslissing blijven aanvechten tijdens de vergunningsprocedure. Want er zijn voldoende andere alternatieven. Het verbeteren van het openbaar vervoer zou al veel kunnen oplossen", besluit de organisatie.

 
Uit onderzoek van de Vlaamse regering kwam duidelijk naar voor dat de optimalisatie van de Brusselse Ring niet zou helpen om het fileprobleem op te lossen
Greenpeace
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234