Donderdag 21/10/2021

Update

Vlaamse regering kiest voor Oosterweeltracé

Het nieuwe plein aan het Sportpaleis en de tunnel die onder het Albertkanaal duikt. Beeld Vlaamse regering
Het nieuwe plein aan het Sportpaleis en de tunnel die onder het Albertkanaal duikt.Beeld Vlaamse regering

De Vlaamse regering kiest ervoor om de Antwerpse ring te sluiten via een geoptimaliseerd Oosterweeltracé. Dat tracé is volgens de Vlaamse regering de beste garantie voor de bereikbaarheid van de stad en de haven, maar ook voor de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. De randvoorwaarden worden wel bijgestuurd. Zo komt er geen vrachtverbod in de Kennedytunnel en komt er een gedifferentieerde tol in de tunnels. Zowel de stad Antwerpen als de haven schaart zich achter de keuze voor het Oosterweeltracé. Bedoeling blijft om in 2016 de spade in de grond te krijgen en om de werken af te ronden in 2022.

"De kogel is door de kerk", zei een opgeluchte Vlaams minister-president Kris Peeters bij de bekendmaking van de keuze. Na jaren voorbereiding en studiewerk opteert de Vlaamse regering dus voor het BAM-tracé of het Oosterweeltracé, het kortste tracé dat ook het dichtst bij de stad ligt en niet voor het Meccanotracé van de actiegroepen.

Ook volgens Hilde Crevits, Vlaams minister van Mobiliteit, is het Oosterweeltracé de enige mogelijke oplossing. "Als we de onderzoeken bekijken, zien we dat de Oosterweelverbinding qua mobiliteit het enige alternatief is qua bereik van de stad en de haven", aldus Crevits in het Radio 1-journaal.

Beter voor mobiliteit, "miniem" verschil voor leefbaarheid
De Vlaamse regering besluit dat het Oosterweeltracé de beste optie is voor de bereikbaarheid, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Zo scoort het tracé beter dan het Meccanotracé op het vlak van mobiliteit en veiligheid en is ook het verschil op het vlak van leefbaarheid "miniem". "Het Oosterweeltracé heeft ook de beste impact op de zwaarst belaste zone op de zuidelijke ring", aldus minister Crevits. Het Oosterweeltracé komt ook als best uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse.

Om tegemoet te komen aan een aantal bekommernissen rond leefbaarheid wordt er gesleuteld aan de infrastructuur. Zo wordt de brug over het Albertkanaal een tunnel, waardoor de aansluiting met de ring verbetert en verdwijnt het viaduct van Merksem. Op die manier komt een groot deel van de ring onder de grond te liggen, waardoor het verkeer niet langer door de stad, maar voor een groot deel onder de stad zal rijden. Daarnaast wordt de veelbesproken "paperclip", het geplande kluwen aan op- en afritten ter hoogte van Schijnpoort, vervangen door een zogenaamd "Hollands complex", zeg maar een eenvoudiger op- en afrittencomplex.

Ook de exploitatievoorwaarden wijzigen. De regering heeft altijd een vrachtverbod in de Kennedytunnel en een tol op het Oosterweeltracé vooropgesteld. Maar uit het MER-rapport was gebleken dat die voorwaarden contraproductief waren voor de verkeersstromen.

Gedifferentieerde tolheffing voor vrachtverkeer
Daarom wordt nu gekozen voor een gedifferentieerde tolheffing in de verschillende tunnels (Kennedytunnel, Oosterweeltunnel, Liefkenshoektunnel) om zo het verkeer, met name het vrachtverkeer, beter te sturen. Voor het personenvervoer blijft de Kennedytunnel wel tolvrij.

Uit het plan-milieueffectenrapport dat De Morgen kon inkijken bleek wel dat de Oosterweelverbinding de files rond Antwerpen niet zal oplossen.

Oosterweel beste qua kosten en baten
Het Oosterweeltracé komt ook als beste uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse. Zo komt het positieve saldo voor het Oosterweeltracé uit op 14,2 miljard euro, tegenover 10,6 miljard voor het Meccanotracé. De directe kost (bouwkost + verwachte onderhoudskost) voor het Oosterweeltracé ligt ook zo'n 300 miljoen euro lager uit dan voor het Meccanotracé. Zo komt het directe kostenplaatje voor de Oosterweel uit op 4 miljard euro, voor de Meccano op 4,3 miljard euro. Met name de onderhoudskosten van de "langere" Meccano zouden een kwart hoger liggen, zo is te horen.

Vlaams minister Crevits merkt ook op dat de Oosterweeltunnel goed scoort op het vlak van veiligheid en dat het Meccano-tracé een negatief advies heeft gekregen op het vlak van veiligheid rond SEVESO-inrichtingen, met name omdat de Meccano onder een aantal installaties en leidingen van chemiebedrijven in de Antwerpse haven loopt.

De Oosterweelverbinding moet de Antwerpse ring sluiten. Beeld Vlaamse regering
De Oosterweelverbinding moet de Antwerpse ring sluiten.Beeld Vlaamse regering

Mag Noriant al starten?
Naast de onduidelijkheid over de toltarieven, blijft ook de vraag open of bouwgroep Noriant al mag starten met de bouw van een deel van de Oosterweelverbinding - met name het deel van de werken dat ongewijzigd blijft (Scheldetunnel en werken op Linkeroever - of dat er een nieuwe aanbesteding moet komen voor het geheel van de werken. De Vlaamse regering heeft die vraag voorgelegd aan Europa, maar kreeg in november geen antwoord op die vraag. Er was toen meer duidelijkheid nodig over het milieueffectenrapport. Die duidelijkheid is er intussen. "Maar we hebben nu deze knoop doorgehakt, we houden jullie op de hoogte als er ook op het vlak van onze contacten met Europa nieuws is", liet Peeters verstaan.

Met de keuze voor het tracé kan nu gestart worden met de uitwerking van het ruimtelijk uitvoeringsplan (GRUP) en het openbaar onderzoek. Bedoeling blijft om de werken te starten in 2016. Die werken zouden 5,5 jaar duren. En in de lente van 2022 zouden de eerste wagens over de Oosterweelverbinding moeten rijden.

De kostprijs van de Oosterweel zou binnen het afgesproken budget van 3,2 miljard blijven en bedoeling blijft om het project te financieren via de (nu gedifferentieerde) tol.

"Beste keuze voor Antwerpen en Vlaanderen"
De Vlaamse ministers benadrukten in koor dat het Oosterweeltracé de beste keuze is, "zowel voor Antwerpen als voor Vlaanderen". "Dit is de beste oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsproblematiek en een aanzienlijke verbetering van de leefkwaliteit van Antwerpen en omgeving", aldus minister-president Kris Peeters. "Dit is een win-winsituatie voor Antwerpen en Vlaanderen", vulde sp.a-minister Ingrid Lieten aan. N-VA-minister Philippe Muyters is blij dat er nu een "duidelijke keuze" is gemaakt en hoopt dat nu de discussie over de alternatieve tracés kan stoppen.

De Vlaamse ministers Bourgeois, Lieten en Muyters op de persconferentie vanmiddag. Beeld BELGA
De Vlaamse ministers Bourgeois, Lieten en Muyters op de persconferentie vanmiddag.Beeld BELGA
Aan het Sportpaleis verdwijnt de 'paperclip' en komt een 'simpeler' op- en afrittencomplex. Beeld VLaamse regering
Aan het Sportpaleis verdwijnt de 'paperclip' en komt een 'simpeler' op- en afrittencomplex.Beeld VLaamse regering
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234