Vrijdag 27/05/2022

Update

Vlaamse regering hakt knoop Brusselse Ring door

null Beeld PHOTO_NEWS
Beeld PHOTO_NEWS

De Vlaamse regering heeft een beslissing genomen over de Brusselse Ring. De regering kiest ervoor het lokaal en het doorgaand verkeer te scheiden, met op de meeste plaatsen 3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2 rijstroken voor lokaal verkeer. Er wordt ook geïnvesteerd in fietsinfrastructuur en tramverbindingen.

Redactie

De plannen moeten zowel de verkeersveiligheid als de doorstroming helpen verbeteren, zegt minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). De werken starten in 2016 en de kosten worden geraamd op in totaal ongeveer 380 miljoen euro.

De Brusselse Ring blinkt al jaren vooral uit in files en verkeersonveiligheid. Er zijn ook al langer plannen om daar iets aan te doen. Na jaren voorbereiding, overleg en studiewerk lijkt de knoop nu doorgehakt.

Concreet
De regering opteert voor een scenario waarbij het doorgaand en het lokale verkeer worden gescheiden. Concreet komen er in het westelijke deel, tussen de E40 en de A12, 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2x2 rijstroken voor lokaal verkeer. In het centrale deel, tussen de A12 en de E19, komen er drie rijstroken voor het doorgaande verkeer en 1 (permanente weefstrook) voor het lokale verkeer. In de zone Zaventem, het deel tussen de E19 en de E40 (richting Leuven) komen er opnieuw 2x3 rijstroken voor doorgaand en 2X2 rijstroken voor het lokale verkeer.

Volgens minister Crevits gaat het niet om een "platte verbreding" van de ring maar om een "optimalisatie". "Het is een functionele herinrichting waarbij de ring op heel wat plaatsen niet of beperkt meer ruimte zal innemen dan nu. De ring is nu al op sommige plaatsen 12 tot 14 rijstroken breed. Maar op een aantal zones zal er inderdaad wel meer ruimte nodig zijn voor de gekozen oplossing", aldus Crevits.

Een aantal extreme scenario's, gaande van een megatunnel onder Brussel tot een veredeld 'nulscenario' (waarbij er bijna niks gebeurt), hebben het niet gehaald.

Kostenraming: 380 miljoen euro
Niet onbelangrijk: er wordt ook gekozen voor een traject waarbij het Laarbeekbos in Jette, dat gevoelig lag voor Brussel, wordt ontzien.

Bedoeling is dat eerst (vanaf 2016) de werken in de zone Zaventem starten. Die zone is op sommige plaatsen al meer dan 10 rijstroken breed, dus daar zullen de werken het minst ingrijpend zijn. De kosten van de werken in de zone Zaventem worden geraamd op 98 miljoen euro. Aansluitend wordt de rest van de Ring aangepakt. Die werken zouden zo'n 280 miljoen euro kosten.

Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V). Beeld BELGA
Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V).Beeld BELGA

Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels en de provincie Vlaams-Brabant zijn tevreden met de beslissing.

"Ook hervorming autofiscaliteit"
Volgens Grouwels - partijgenote van Crevits - zal de ontdubbeling van het doorgaand en het lokaal verkeer de verkeersveiligheid verbeteren en zorgen voor vlotter verkeer. Om extra autoverkeer in het Brussels gewest te vermijden, moeten de werken voor haar wel samengaan met een verdere bevordering van het openbaar vervoer en het fietsverkeer.

Maar ook een hervorming van de autofiscaliteit moet kunnen, aldus de christendemocrate. Ze verwijst daarbij naar het proefproject voor een slimme kilometerheffing dat binnenkort van start gaat in de zogenaamde GEN-zone. Al moet zo'n kilometerheffing wel in de plaats van de bestaande verkeersbelastingen komen, niet erbovenop.

De Brusselse minister benadrukt tot slot dat de werken wel in nauw overleg tussen Vlaanderen en Brussel moeten gebeuren.

"En-en-beleid"
Ook Vlaams-Brabant juicht de beslissing van de Vlaamse regering toe. De provincie hoopt op een snelle uitvoering en herinnert eraan dat ze zelf haar steentje bijdraagt aan het ontwarren van de mobiliteitsknoop door extra budget vrij te maken voor fietssnelwegen richting hoofdstad. Ook voor gedeputeerde voor mobiliteit Tom Dehaene (ook CD&V) moet er sprake zijn van een en-en-beleid, inclusief openbaar vervoer en flankerende maatregelen als rekeningrijden en dynamisch verkeersmanagement. Hij hoopt in elk geval dat de optimalisatie het sluipverkeer zal terugbrengen naar de hoofdweg en zo de leefbaarheid in de rand zal verbeteren.

Naast de geplande herinrichting van de R0 plant de Vlaamse regering inderdaad ook investeringen in fietspaden en openbaar vervoer. Zo wil de Vlaamse regering samen met het Brussels gewest het FietsGEN-netwerk met zo'n 400 km aan fietspaden realiseren. Daarnaast wil de regering drie prioritaire tramverbindingen realiseren. Het gaat om de ringtram van Jette tot de luchthaven van Zaventem, een tram langs de A12 van Brussel tot in Willebroek en een tram tussen de luchthaven van Zaventem en Brussel.

Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V). Beeld PHOTO_NEWS
Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels (CD&V).Beeld PHOTO_NEWS
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234