Woensdag 21/10/2020

Vlaamse regering en steineronderwijs bereiken akkoord over eindtermen

Beeld Aurélie Geurts

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en het steineronderwijs hebben een akkoord bereikt over eindtermen in de eerste graad. Het steineronderwijs wilde graag zijn eigen eindtermen gebruiken, maar kreeg in een eerste advies geen goedkeuring. Het voert nu enkele aanpassingen toe aan haar eindtermen.

Twee steinerscholen mogen hun eigen eindtermen voor de eerste graad van het secundair onderwijs dan toch gebruiken. Eindtermen zijn de minimumdoelen waarover de Vlaamse overheid heeft beslist dat leerlingen ze moeten halen. Hoe scholen die inhoudelijk in de les behandelen, bepalen ze zelf. De facto gebeurt dat vaak door de koepels die leerplannen opstellen om scholen daarbij te helpen.

Aan het begin van dit schooljaar gingen nieuwe eindtermen in voor de eerste graad van het secundair onderwijs. Het steineronderwijs wilde echter liever zijn eigen eindtermen gebruiken – dat doet het overigens al jaren. Dus vroeg het officieel de ‘gelijkwaardigheid van zijn eigen eindtermen’ aan.

Na advies van twee commissies van experts besliste de Vlaamse regering in december echter om dat niet toe te staan. Volgens de commissies waren er twee problemen. Zo zou de formulering van de eindtermen van het steineronderwijs niet toelaten om te controleren of de doelen behaald zijn. Daarnaast kon het steineronderwijs volgens de commissies niet garanderen dat zijn eigen eindtermen dezelfde kennis opleverden als de reguliere eindtermen. “Wij staan open voor een gesprek over variaties op de eindtermen, maar elke variatie moet gelijke tred houden met het niveau van de eindtermen”, zei minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) toen. “Welbevinden is belangrijk, maar onderwijs moet wel leiden tot kennisverwerving.”

In principe had het steineronderwijs op dat moment twee mogelijkheden: inbinden of in beroep gaan. Maar minister Weyts bood een andere uitweg aan: hij ging aan tafel zitten met het steineronderwijs en werkte een oplossing uit. “We hebben een aantal aanpassingen gedaan, die voornamelijk betrekking hebben op de formuleringen van de eindtermen”, zegt woordvoerder van het steineronderwijs Paul Buyck. “Voor een aantal eindtermen betekent dit dat er voor een ander handelingswerkwoord werd gekozen, zodat de eindtermen beter te evalueren zijn. Voorts werd er ook inhoud bij opgenomen die door de twee commissies als essentieel werden gezien.”

Buyck is in elk geval verheugd met de goedkeuring. “Voor de scholen, leerkrachten, ouders en leerlingen is het een geruststellende boodschap die de Vlaamse regering nu brengt met het oog op de start van volgend schooljaar”, zegt hij. Voor minister Weyts is het dan weer belangrijk dat kinderen nu de mogelijkheid hebben om van het steineronderwijs over te stappen naar een niet-steinerschool na de eerste graad. “Daar moeten ze dan maar in beperkte mate worden bijgespijkerd”, klinkt het in een persbericht. Daar had de minister altijd op gehamerd.

Na de goedkeuring van de Vlaamse regering is de volgende stap het fiat van het Vlaams Parlement.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234