Vrijdag 20/05/2022

Vlaamse productiehuizen (slot)

Vandaag: deMENSENDe afgelopen weken waren er meer nieuwe tv-programma's dan ooit te zien op de Vlaamse zenders. Steeds meer van die programma's, zowel op de openbare als commerci�le omroepen, worden door productiehuizen gemaakt. De Morgen legde enkele weken lang op zaterdag een nieuw en/of toonaangevend productiehuis op de rooster.

'Tot nu toe hebben we nog nooit flops gemaakt'

deMENSEN, het productiehuis dat VRT-coryfee Ben Crabbé samen met Raf Uten en Maurits Lemmens oprichtte, is een van de stilste maar efficiëntste op de Vlaamse televisiemarkt. 'Een productiehuis is eigenlijk een kleine, hard werkende kmo.'

deMENSEN wordt vaak 'het productiehuis van Ben Crabbé' genoemd, maar toch zit hij hier niet mee aan tafel. Waarom?

Raf Uten: "Ben heeft ervoor gekozen om als de tv-persoonlijkheid Ben Crabbé in de pers te komen, niet als de leider van deMENSEN. Daarom voeren wij het woord. DeMENSEN is dan ook geen eenmansbedrijf, met ons drieën hebben we het dagelijks bestuur in handen. Maar het is logisch dat men het heeft over het productiehuis van Ben Crabbé, die iedereen kent, en niet dat van Rafke Uten."

U doopte uw productiehuis deMENSEN lang voor Steve Stevaert die uitdrukking gemeengoed maakte. Wat zag u in die naam?

Uten: "Ik blijf geweldig blij met deze naam omdat hij zo gewoon is. Het heeft alles met tv te maken. Zelfs als een programma slecht scoort, pakweg 150.000 kijkers, dan nog bereik je een massa mensen. Je maakt dus televisie voor 'de mensen' en wij, die televisie maken, behoren ook tot die mensen. Hoe een programma voor en door de mensen eruitziet? Wij voelen niet de behoefte om ons met een bepaalde programmastijl te profileren. Bij ons gelden vooral praktische stelregels om een programma wel of niet te doen: Vinden we het zelf een tof programma? En krijgen we voldoende tijd, budget en mensen bij elkaar om het met voldoende kwaliteit te maken? Wij willen gewoon geen programma's onder tijdsdruk maken, want daar lijdt de kwaliteit onder. Maar wij merken dat ze dat ook beseffen bij de VRT."

Lemmens: "In dat opzicht is het prettig samenwerken met de VRT. Maar we begrijpen dat het, zeker voor beginnende productiehuizen, niet makkelijk is om neen te zeggen tegen opdrachten waar zenders weliswaar veel geld voor betalen maar waar je te weinig tijd voor krijgt. Wat dat betreft, is een exclusiviteitscontract een luxe, die zekerheid en vrijheid biedt."

deMENSEN kwam op de proppen met de talkshow Aan tafel. Afgelopen zomer was er plots een overdaad aan dat soort programma's. Is het genre nu ten dode opgeschreven?

Uten: "Waarom zou het? In dat geval zou de quiz nu ook morsdood moeten zijn, want ook daarmee slaan ze je om de oren. Als je goede talkshows kunt blijven maken, zie ik niet in waarom we niet verder zouden gaan met Aan tafel."

Ook het fel bekritiseerde Doe de stemtest was van u, al kreeg vooral de VRT-nieuwsdienst kritiek over zich heen. Beraadt u zich nu over die formule?

Uten: (fel) "Ik blijf voor honderd procent achter De stemtest staan, want ik vind het een prachtig en straf programma. Weet je dat de BBC nu van plan is het te maken en niet op basis van de originele versie van Eyeworks Nederland, maar de onze? Bij Eyeworks zelf zeiden ze dat onze versie tien keer sterker was dan de hunne. Doe de stemtest is een programma dat puur over de inhoud van de politieke partijprogramma's gaat. Wij wilden, net als de VRT, de mensen zo goed mogelijk informeren en dat hebben we op een doordachte en correcte manier gedaan."

Opmerkelijk veel productiehuizen lopen rond met plannen om fictie te maken. En u?

Uten: "Ja, blijkbaar wil iedereen zich plots op de fictie storten. Onlangs kwamen we op een feestje Jan Verheyen (programmadirecteur bij VTM, HVG) tegen en die vroeg ons bijna wanhopig: 'Jullie gaan toch ook geen fictie maken?' Maar nee, wij dus niet."

Lemmens: "Ik kan wel begrijpen dat anderen dat willen doen. Want je weet met een fictieserie zeker dat je je mensen een jaar aan de slag kunt houden. Het biedt continuïteit en die heb je als productiehuis nodig."

Uten: "Wij willen sowieso een groot aantal genres blijven maken: talkshows als Aan tafel en Sportweekend, quizzen als De kijker van het jaar en Quizta, reality als Dieren in nesten, een kinderprogramma als Stafari en zeker ook de grotere programma's als Doe de stemtest en binnenkort De grootste Belg voor Canvas."

Productiehuizen zijn er als de dood voor dat hun ideeën uitlekken. Hoe hevig is de concurrentie tussen Vlaamse productiehuizen?

Uten: "Eigenlijk gaat het er behoorlijk collegiaal aan toe. Productiehuizen die vrezen dat een concurrent aan de haal zou gaan met hun idee, dat vind ik een stripverhaalscenario. Anderzijds wordt er wel gepikt als de raven zodra een programma succes heeft gehad. Een tijdje geleden waren er op de tv-beurs in Cannes bijvoorbeeld verschillende varianten op Wifeswap (het originele format van De nieuwe mama, HVG) die nauwelijks van het oorspronkelijke verschillen."

Lemmens: "Je merkt wel dat een idee bij verschillende productiehuizen tegelijk begint te leven. En dan moet je inderdaad snel zijn."

Uten: "Een idee is trouwens pas geniaal als het in de ether is geweest en een miljoen kijkers heeft gelokt. Het geniale zit hem in de uitwerking. Neem Idool, dat is eigenlijk een klassieke talentenjacht, die bestaat al honderd jaar. Pas door de uitwerking wordt het een succes."

Als je het lijstje van deMENSEN-programma's overloopt, merk je dat er geen flops bij zitten. Wat is uw geheim?

Uten: "We maakten tot nu toe inderdaad nooit flops, maar we gaan daar ook niet prat op. We vermijden ze door zoveel mogelijk risico's uit te schakelen. Je moet ervoor zorgen dat je de tijd, het budget en de mensen krijgt om het programma te kunnen maken zoals je het in je hoofd had. En zelfs als een programma eenmaal loopt en succesvol is, moet je veranderingen durven doorvoeren. We doen nu al drie jaar Sportweekend en ieder seizoen blijven we dat programma veranderen. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld Luk Alloo en nu Chris Picavet, die we afgelopen zomer opgemerkt hadden bij Sporza."

Hoewel u als een van de weinige productiehuizen een exclusiviteitscontract hebt, stelt u zich behoorlijk bescheiden op. Waarom?

Lemmens: "Bescheidenheid is in deze branche zeker op zijn plaats. Keihard werken en hopen dat het programma lukt, daar komt het op neer."

Uten: "Weet je wat een productiehuis is: een heel kleine, voorzichtige en hard werkende kmo, die zich vrijwel constant moet verantwoorden, waarover ik me niet beklaag. Maar de mythe van de champagnefeesten in de mediawereld heb ik nooit meegemaakt. Misschien was dat zo in de begindagen van VTM, maar vandaag bestaat dat niet."

Het exclusiviteitscontract met de VRT loopt dit jaar af. Gaat u voor een verlenging?

Uten: "Momenteel praten we met iedereen en we zullen kiezen voor wie ons de beste samenwerking kan bieden. Vertrouwen is daarbij heel belangrijk." (HvG)

'Een idee is pas geniaal als het een miljoen kijkers heeft gelokt. Het geniale zit hem in de uitwerking'

Naam deMENSEN Opgericht in April 2001 Bekend van Doe de stemtest, Aan tafel, Sportweekend en Dieren in nesten Aantal werknemers Dertig (waarvan grootste deel in vaste dienst) Omzet 5,25 miljoen euro in 2003, ruim 6 miljoen geschat voor 2004 Dagelijkse leiding: Raf Uten, Maurits Lemmens en Ben Crabbé

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234