Dinsdag 06/12/2022

vlaamse productiehuizen / deel 5

Vandaag: KanaknaDe afgelopen weken waren er meer nieuwe tv-programma's dan ooit te zien op de Vlaamse zenders. Steeds meer van die programma's, zowel op de openbare als commerci�le omroepen, worden door productiehuizen gemaakt. De Morgen legt elke zaterdag een nieuw en/of toonaangevend productiehuis op de rooster.

'Wij willen altijd één stap vooruit zijn'

Terwijl Kanakna in de jaren negentig faam verwierf met Het leven zoals het is en documentaires, scoort het vandaag met adventure reality als Expeditie Robinson, Temptation Island, Peking Express en The Block. Een ommezwaai die het productiehuis geen windeieren heeft gelegd. 'Veel zenders komen bij Kanakna terecht omdat we onze buitenlandse expertise perfect met onze docusoap-traditie combineren', vertellen algemeen directeur Leo De Bock en executive producer Stef Soetewey.

Bert Van Roy / Hans Van Goethem

Een productiehuis gespecialiseerd in documentaires en reportages. Dat was de mission statement van Kanakna bij de oprichting in 1993. Niet toevallig, aangezien initiatiefnemers Ludo Poppe en Pascal Decroos hun strepen al hadden verdiend als reportagemakers voor NV De wereld, het TV1-magazine dat reportages van over heel de wereld op het tv-scherm bracht. Wanneer de VRT aarzelt om met het Kanakna-project Camping het fenomeen docusoap in Vlaanderen te introduceren, trekt een Nederlandse medefinanciering hen over de streep. Het vervolg is bekend: met Camping was de programmaformule Het leven zoals het is geboren en scoorde human interest in prime time plots hoge kijkcijfers. Kanakna wordt de expert in docusoaps en tekent met Politie, Kinderziekenhuis en Autorijschool nog voor drie spraakmakende TV1-series.

Het jaar 2000 betekent een ommezwaai voor het tv-bedrijf. VT4 en het Nederlandse Net 5 zoeken een producent voor Expeditie Robinson en komen als vanzelf bij Kanakna terecht. Het programma slaat aan bij de Vlaamse kijker en Kanakna ontwikkelt zich tot een specialist in reality-tv. Naast Expeditie Robinson produceert het bedrijf ook Temptation Island, The Bachelor, The Block en de eigen format Peking Express voor VT4. De traditie van de docusoap houdt het bedrijf in stand met De bevalling en Kinderkliniek, twee docusoaps die ook in opdracht van VT4 worden gemaakt.

Dat grote aantal producties heeft van Kanakna een van de meest toonaangevende tv-bedrijven van Vlaanderen gemaakt. Het productiehuis wil zich ook internationaal profileren en gaat sinds begin 2004 in zee met Sparks Network, een internationale groepering van onafhankelijke tv-bedrijven.

U bent groot geworden met documentaires, vandaag specialiseert u zich in reality-tv. Vanwaar die ommezwaai?

Stef Soetewey: "Die is een beetje eigen aan de evolutie de markt heeft doorgemaakt. Met de herprofilering van de VRT-televisie was er niet veel plaats meer voor one off-documentaires of reportages. Ofwel ga je dan in een hoekje zitten mokken, ofwel gebruik je de sterkte van je productiehuis om mee te groeien in een veranderende markt. Toen wij als producent zagen dat reality-tv populair begon te worden, zijn we daar meteen op gesprongen. Met onze buitenlandse expertise en onze traditie in het maken van docusoaps was dat voor Kanakna een logische stap."

Leo De Bock: "Een docusoap is in wezen trouwens ook al een vorm van reality-tv. Er zal altijd een veelvoud van invloeden bestaan die zich op de tv-markt voordoen en die vroeg of laat een publiek trachten te vinden."

Soetewey: "Kanakna wil daarbij altijd één stap vooruit zijn. We hebben een trend gezet met docusoap en we waren ook de eersten in Vlaanderen die zich aan adventure reality hebben gewaagd. De volgende stap die we gaan zetten, zal ook baanbrekend zijn. In welke zin? Daar kan ik jammer genoeg niets over vertellen."

Vroeger was u de hofleverancier van de VRT, nu is VT4 uw grootste afnemer. Toch kiest u niet voor een exclusiviteitscontract.

Soetewey: "Ik ga niet uitweiden over de deals die Kanakna met zenders sluit. Wat wel belangrijk is, is dat wij als bedrijf een duidelijk traject voor ogen hebben. We willen zowel op de lokale als op de internationale markt sterk staan en een exclusiviteitscontract zou ons daar alleen maar in afremmen."

Is dat de reden waarom u zich hebt aangesloten bij Sparks Network?

Soetewey: "De tv-markt is vandaag vooral geënt op het produceren van internationaal inwisselbare formats, waardoor je een mondialisering van een aantal productiehuizen ziet ontstaan. Endemol, Eyeworks en Freemantle zijn bijna mogols geworden die overal hun satellietbedrijven hebben. Als onafhankelijk productiehuis is het moeilijk om daar tegenop te boksen. Daarom is Sparks opgericht: je moet het zien als een internationaal netwerk van een tiental productiehuizen die met elkaar communiceren. Zo kom je te weten wat er in lokale tv-markten leeft en kun je soepeler formats uitwisselen."

Hebt u al veel formats aan buitenlandse zenders kunnen slijten?

Soetewey: "Ook daar laten we niet graag in onze kaarten kijken. Formats zijn bedrijfsgeheimen geworden waar niet over wordt gepraat. Er is een rip off-markt ontstaan waar vooral de grote productiehuizen ideeën gaan kopiëren. Dat heeft tot gevolg dat iedereen heel zwijgzaam is geworden, want niemand wil een variant op een origineel concept eerst op de buis zien. Wat ik wel kan vertellen is dat er heel wat interesse is voor onze formats. Vorige week waren we in Cannes en we hebben met alle grote majors rond de tafel gezeten."

De Bock: "Ondertussen is Peking Express ook verkocht aan het Duitse RTL 2. Wij hebben de productie gedaan en het programma is vanaf januari te zien op de Duitse tv."

U draagt integriteit en authenticiteit hoog in het vaandel. Is het nog wel mogelijk om die waarden waar te maken in een tv-wereld die wordt geregeerd door tijdsdruk?

Soetewey: "Wij leggen de lat voor onszelf heel hoog. Kanakna zit intussen in zo'n positie dat we zelf kunnen inschatten of we een programma al dan niet kunnen maken. Beschikken we niet over voldoende tijd, dan zeggen we ook resoluut nee. Een zender heeft het ook liever zo."

De Bock: "We willen niet zomaar depanneren voor een zender die dringend een programma nodig heeft. Het gaat ons om een optimale invulling in beider belang."

Leo De Bock, u kiest na 17 jaar VRT (De Bock was onder meer netmanager van Canvas en Ketnet en leidde twee jaar de televisienieuwsdienst, BVR / HVG) voor een onafhankelijk productiehuis. Vanwaar die overstap?

De Bock: "Ik ben nog maar enkele maanden bezig, dus het is nog wel even wennen. Ik heb altijd met heel veel goesting bij de VRT gewerkt en kreeg na het debacle van de nieuwsdienst nog wel mogelijkheden om door te groeien, maar ik was op zoek naar een managementsfunctie die een directe impact zou hebben op de werkvloer. Die was er op dat moment niet bij de VRT, maar werd mij wel aangeboden bij Kanakna. Ik ben dus heel pragmatisch te werk gegaan."

Soetewey: "Ludo Poppe en ikzelf voelden door de groei van het bedrijf dat we steeds meer manager werden en steeds minder grip kregen op de creativiteit. We waren op zoek naar iemand met tv-roots en managementskwaliteiten. Leo was op het juiste moment beschikbaar."

De Bock: "Eigenlijk moet ik hier gewoon de boel draaiende houden terwijl Ludo en Stef naar Peking of een tropisch eiland kunnen vertrekken (lacht)."

n Volgende week: deMENSEN

Kanakna Productions

Opgericht in: september 1993 Bekend om: Het leven zoals het is: Camping, Politie, Kinderziekenhuis, Autorijschool (TV1), Expeditie Robinson (VT4), Temptation Island (VT4), The Block (VT4), De bevalling (VT4) en The Bachelor (VT4) Algemeen directeur: Leo De Bock Afgevaardigd bestuurder - executive producer: Ludo Poppe Bestuurder - executive producer: Stef Soetewey Directeur administratie en financiën: Noël Swinnen Aantal werknemers: 23

Leo De Bock: 'Wij willen niet zomaar depanneren voor een zender die dringend een programma nodig heeft'Stef Soetewey: 'Wij willen zowel op de lokale als op de internationale markt sterk staan'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234