Dinsdag 11/08/2020

Vlaamse primeur: mobiele trajectcontrole

Er komen dit jaar acht nieuwe trajectcontroles op gewestwegen in Antwerpen en Oost-Vlaanderen. Daarnaast maakt de Vlaamse regering werk van een primeur: mobiele trajectcontroles.

Er bestaan op dit moment al twintig trajectcontroles op gewestwegen - allemaal in Antwerpen. Dit jaar komen er al zeker op acht plaatsen nieuwe trajectcontroles bij. Zeven daarvan zijn in de provincie Antwerpen. Voor het eerst wordt een trajectcontrole op een gewestweg in Oost-Vlaanderen geïnstalleerd - op de N42 in Oosterzele. De controles zullen overal in beide richtingen gebeuren. Dat blijkt uit een antwoord van Ben Weyts op een schriftelijke vraag van Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke (sp.a).

Waarom juist op die plaatsen trajectcontroles komen? "Politiezones kunnen een voorstel bij de Vlaamse regering indienen. Vervolgens maken wij een rangschikking op basis van de verkeersonveiligheid van die plaats. En afhankelijk van de beschikbare budgetten worden er vervolgens trajectcontroles geïnstalleerd. Voor de duidelijkheid: de regering komt tussen voor maximaal 40 procent. De rest wordt bijgelegd door de gemeente."

Weyts wil ook inzetten op iets gloednieuws: mobiele trajectcontroles. Hij heeft 285.000 euro vrijgemaakt om zo'n toestel te ontwikkelen. "Een primeur, want het bestaat nog niet. Ook niet in het buitenland. Je moet soms zelf iets uitvinden en niet altijd de mosterd halen uit het buitenland", aldus de N-VA-minister.

Er zijn op dit moment al gesprekken met een betrokken fabrikant. "Het voordeel is dat je zo'n mobiel toestel op verschillende plaatsen kunt inzetten. En daardoor kun je tot een algehele gedragswijziging komen in het verkeer", denkt Weyts. "Het moet echt een gewoonte worden om altijd en overal maar de maximale toegelaten snelheid te halen."

Weyts wijst ook op het succes van trajectcontroles. "Waar ze worden geïnstalleerd, daalt het aantal verkeersongevallen drastisch."

Hoe die mobiele controles dan zouden worden gebruikt? Weyts ziet heil in verplaatsbare camera's die op verplaatsbare steunen worden gemonteerd. Zij meten de trajectafstanden ter plaatse. Nadeel is wel dat je altijd opnieuw moet ijken.

De minister hoopt dat het toestel dit jaar nog is ontwikkeld. Het plan is om daarna enkele proefprojecten op poten te zetten. Bij succes wil hij het breder inzetten op onze wegen.

Sp.a'er Joris Vandenbroucke schaart zich achter de investeringen van Weyts. Maar een totaalvisie ontbreekt, vindt hij. "Het is nog steeds wachten op een nieuw verkeersveiligheidsplan - zeg maar de bijbel van ons verkeersveiligheidsbeleid. Vlaanderen betreurt 400 verkeersdoden per jaar. De doelstelling van het Verkeersveiligheidsplan was 250. Daar zitten we dus ver boven. In het nieuwe plan moet de ultieme doelstelling zijn: go for zero, nul verkeersdoden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234