Maandag 16/12/2019

Media

'Vlaamse Netflix' roept veel vragen op: "Er zal nog veel gemasseerd moeten worden"

Beeld uit 'De dag', de fictiereeks van Julie Mahieu en Jonas Geirnaert die te zien was op VIER. Beeld FBO/Woestijnvis

Krijgen we binnenkort een Vlaamse Netflix waar je alle fictiereeksen van eigen bodem kunt bekijken? Medialaan wil met alle zenders en distributeurs aan tafel zitten om dat te realiseren. Al roept het plan ook veel vragen op. “Er zal veel gemasseerd moeten worden.”

In Frankrijk werkt de openbare omroep samen met zijn commerciële concurrenten aan Salto, een ondemanddienst van eigen bodem die een tegenwicht moet bieden voor buitenlandse spelers als Netflix en Amazon. In Groot-Brittannië wordt gewerkt aan een gelijksoortig initiatief dat de naam Freeview krijgt. In Nederland hebben de gezworen concurrenten Talpa en RTL besloten samen te werken op het ondemandplatform Videoland. 

Hoog tijd dat ook bij ons wat beweegt, vinden ze bij Medialaan. De komende weken gaan de CEO's Erwin Deckers en Dirk Lodewyckx bij de andere omroepen langs om het over de uitbouw van een Vlaams Netflix-alternatief te hebben. De distributeurs komen pas in tweede orde aan bod. "Het is niet meer dan logisch dat we vertrekken bij de zenders", vindt Deckers. "Zij zijn het die de content voor het platform moeten leveren." 

Betalend

Hoe beide heren hun Vlaamse Netflix concreet zien en in welke mate hun voorstel verschilt van de plannen voor een Belgisch Netflix-alternatief waar Proximus-CEO Dominique Leroy het een maand geleden over had, blijft voorlopig vaag. "We hebben wel degelijk een concreet idee, maar het zou onheus zijn dat nu al uit de doeken te doen voor we onze potentiële partners hebben gesproken", klinkt het. 

Hoe dan ook moet het een betalend platform worden met focus op Vlaamse topfictie, aangevuld met internationale films en reeksen.

Bij de andere zenders wordt het initiatief van Medialaan in eerste instantie positief onthaald. “We staan open voor elke samenwerking”, zegt VRT-woordvoerder Bob Vermeir. “Het is zeker de moeite om dit verder te bekijken.” 

We zijn het idee genegen om hierover met alle spelers te overleggen”, luidt het bij Kristof Demasure van SBS Belgium (VIER, VIJF). “Als we de krachten kunnen bundelen om de productie en de distributie van onze lokale content te versterken, is dat zeker het bekijken waard.”

Maar tussen droom en daad staan hier niet zozeer wetten in de weg, maar wel heel wat praktische bezwaren. Want waarom zouden zenders bijvoorbeeld hun fictieaanbod op dat platform plaatsen als je het ook kunt bekijken op de eigen platformen? 

Neem een reeks als De dag, die voor een groot stuk door Telenet werd gefinancierd. Waarom zou het kabelbedrijf, dat niet alleen een eigen betaalkanaal, maar met VIER, VIJF en ZES ook drie zenders in de portefeuille heeft, die reeks op de Vlaamse Netflix gooien als het ze ook perfect te gelde kan maken op de eigen kanalen? En kan de VRT zijn reeksen dan niet meer op VRT NU zetten?

Achter de schermen

En zo duiken er nog verschillende obstakels op. Welk betaalmodel gebruik je ervoor en hoe verdeel je de inkomsten? Welke zender neemt de leiding? Wie krijgt welke data? En kun je genoeg aantrekkelijke en nieuwe content aanbieden om überhaupt een vuist te maken tegen Netflix?

“Op papier is zo’n Vlaamse Netflix een goed idee”, zegt professor media-economie Tom Evens (imec-mict-UGent). “Op die manier kun je samenspannen tegen de grote Amerikaanse bedrijven en het geld hier houden.” 

Al weet Evens niet of het ooit zal lukken. “Cruciaal is dat er voldoende wederzijds vertrouwen is tussen de verschillende partners. Maar als puntje bij paaltje komt, wil men toch vaak niet in hetzelfde bed als de concurrentie liggen. Het water is nog steeds diep, en er zal dus veel gemasseerd moeten worden.”

In een interview met De Tijd  begin juni gaf VRT-CEO Paul Lembrechts ook aan niet echt te geloven in zo'n platform. "Als wij SBS of Medialaan voorstellen het deel dat de klant ziet samen te doen, zal het evenmin werken. Iedereen wil zijn merk beschermen en uitbouwen." 

Lembrechts gelooft wel in een samenwerking achter de schermen, net zoals de banken dat doen. Je kunt samen de technologie ontwikkelen en platformen bouwen om zo de kosten te delen. Iedere zender kan die dan zelf uitrollen.  

Update

Bij Medialaan beseffen ze maar al te goed dat het niet vanzelfsprekend wordt om iedereen op dezelfde lijn te krijgen. "Maar niets doen is geen optie meer", vindt Lodewyckx. "Als in het buitenland concurrenten kunnen samenwerken, waarom zou dat dan hier niet kunnen? Dit platform hoeft voor niemand een bedreiging te vormen." 

In afwachting van die Vlaamse Netflix-concurrent geeft Medialaan zijn eigen onlineaanbod alvast een update. Met VTMGo lanceert het bedrijf deze winter een nieuw videoplatform dat de programma's van alle Medialaan-zenders (VTM, Q2, Vitaya, CAZ, VTMKZOOM en KADET) samenbrengt. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234