Dinsdag 01/12/2020

RIP David Bowie

Vlaamse muziekwereld rouwt om Bowie: "Hij toonde dat het anders kon"

Een muurschildering ter ere van gevallen held Bowie in het Engelse Brixton.Beeld Getty Images

Ook de Vlaamse muziekwereld is in rouw om het overlijden van David Bowie. Een overzicht van de reacties, vandaag in onze media.

Frank Vander linden (De Mens): "Hij bleef pionieren"

"Bowie is er voor mij altijd geweest", zegt Vander linden tegen De Morgen. "Ik zat in het zesde leerjaar toen Rebel, Rebel uitkwam. We zagen hem in Avro's Toppop, met zijn piratenooglapje. Op school wist niemand of Bowie nu een jongen of een meisje was. Die figuur fascineerde me enorm. Rond mijn twintigste verscheen Let's Dance. Iedereen wou toen een Bowiebroek en zijn kapsel.

"Maar wie Bowie vandaag eerst als die theatrale kameleon ziet, die heeft niks van muziek begrepen. Zijn muzikale erfenis puilt uit van de mijlpalen. Hij is altijd blijven pionieren, in elk genre waarmee hij aan de slag ging. Als zanger, muzikant, componist en arrangeur."

Frank Vander linden.Beeld Franky Verdickt

David Dewaele (2manydjs, Soulwax): "Hij was nog niet op"

"Het is heel raar en moeilijk", zei Dewaele in Music At Work (Studio Brussel). "Bowie had een grote invloed op ons en ik had het gevoel alsof dat wel nog even ging duren, hij was nog niet op.

"We hebben hem een paar keer ontmoet en dat was ongelooflijk. Maar ook: in ons hoofd was hij een mythisch figuur en door met hem te praten, wisten we ook dat hij 'maar gewoon' mens was. Er was totaal niets verkeerd mee, maar toen hebben we geleerd dat het misschien toch beter is om je helden niet te ontmoeten."

Johannes Verschaeve (The Van Jets): "Patroonheilige"

"Hij heeft vooral mijn fantasie enorm geprikkeld", zegt Verschaeve tegen De Morgen. "Ik heb hem ontdekt in een periode dat ik nog zoekende was in mijn muziekstijl en dat machomuziek zowat de norm was. Hij toonde mij dan dat het zo ook kon. Alles was mogelijk.

Zijn personages zijn als sprookjes of superhelden, waardoor zijn muziek over iets anders gaat. Alsof er een 'Alice in Wonderland' wereld voor u open gaat. Het tegenovergestelde is dan Neil Young, die vind ik ook goed, maar die staat altijd als zichzelf op het podium. Die is 'echter', terwijl Bowie een acteur is. Hij is ook een buitenstaander, en toen ik opgroeide voelde ik mij daar verwant mee.

Ik wil mij ook in dat discours inschrijven. Ik zie hem als de patroonheilige van mijn carrière. Voor sommigen zijn de Rolling Stones de nummer 1, wel mijn nummer 1 is altijd Bowie geweest."

Johannes Verschaeve.Beeld Stefaan Temmerman

Bart Peeters: "Durven om in droomwereld te leven"

"Ik was piepjong toen Bowie hier voor het eerst indruk maakte", zegt Peeters aan De Morgen. "Als kind begreep ik helemaal niets van heel dat glamrockgedoe. Ik zag foto's van een mens met gifgroene plateauzolen en wortelsap-ros haar, en ik vond dat raar. Tussen '72 en '82 was hij mijn volledige held en totale liefde. 'Scary Monsters' is, volgens mij, zijn beste plaat.

"Bowie heeft me geleerd dat het geen schande is om in fantasie te leven. Dat is de basis van elk goed entertainment. Je moet durven in een droomwereld te leven. "Doe maar gewoon, dat is al zot genoeg," dat is een doodsteek voor entertainment.

"Hij heeft me ook geleerd dat het geen schande is om van gedacht te veranderen. Nog maar de manier waarop hij zijn stem gebruikte. In het nummer 'Heroes' bijvoorbeeld toont hij dat hij zowel de tenor als de bariton perfect beheerst. En hij gaat super om met creatievelingen. In het nummer Fashion bijvoorbeeld, mijn favoriet, zit Robert Fripp, de gitarist, de hele tijd dissonante geluiden te maken. Iets dat een schoolmeester nooit zou toelaten, maar Bowie wel.

"Ook met de Let's Dance tour, bleef ik hem fenomenaal vinden. Dan begon hij de rol te spelen die hij tot daarvoor nog niet had gespeeld: die van superster."

Bart Peeters.Beeld belga

Ivo van Hove (theatermaker): "Gestreden als een leeuw"

Theatermaker Ivo van Hove werkte samen met Bowie aan de musical Lazarus. Hij wist al een tijdje dat Bowie ziek was, zei hij in Hautekiet op Radio 1. "Ik heb deze nacht toevallig niet geslapen. Er hangt iets in het heelal blijkbaar. Ik heb hem vaak ontmoet in dat moeilijke jaar, waarin hij echt niet dood wou gaan. Hij is een family man, iemand die graag thuis is, voor televisie zit. Hij heeft als een leeuw gestreden, wou niet doodgaan."

"Na de première van Lazarus schreef De Volkskrant dat Bowie blakend van gezondheid en energie op het podium had gestaan. Maar we waren nog niet de trap af, of hij stortte in. Toen wist ik echt, die avond dat hij de deur uitging: dit is waarschijnlijk de laatste keer dat we elkaar gezien hebben. En dat bleek ook zo."

Ivo Van Hove.Beeld ANP Kippa

Jan Hautekiet (Radio 1): "Een kameleon? Net het omgekeerde"

"Bowie maakt een niet onbelangrijk deel uit van de soundtrack van mijn jeugd, en de muziek die je consumeert in je tienerjaren, dat blijkt toch vrij bepalend te zijn.

"Hij was een tegendraadse figuur die nooit probeerde verwachtingen in te lossen, wat die ook mochten zijn. Hij was altijd iemand anders en ik ben daar eigenlijk zelf niet zo op gesteld. Ik zou dat nogal snel afdoen als verkleedpartijen en aanstellerij, maar bij hem is dat net niet zo. Het maakt deel uit van zijn artistiek statement.

"Er wordt vaak gezegd dat Bowie een kameleon was, maar een kameleon is iemand die zich aanpast aan zijn omgeving. Bij hem is het juist het omgekeerde, en daardoor is hij anders dan de rest."

Jasper Steverlinck (Arid): Haast klassieke structuur"

"Bowie was voor mij - nog altijd - een grote invloed", zei Steverlinck bij Sam & Heidi op Qmusic, over zijn coverversie van Life On Mars. "Dat nummer is geniaal. Bowie was een trendsetter, heeft de grenzen van de muziek verkend. Maar in Life On Mars zit een haast klassieke muziekstructuur, en hij gaat dan toch naar akkoorden die niet evident zijn. En toch spreekt het veel mensen aan."

Paul Michiels (Soulsister): "In elke gedaante bewonderenswaardig"

Paul Michiels is deze week de centrale figuur in De Morgen-rubriek 'Wat zijn dat voor vragen'. Morgen zou zijn antwoord verschijnen op de vraag: Wie zou er op uw begrafenis mogen komen zingen? Na lang nadenken was zijn antwoord: "David Bowie, misschien? Dan mag hij Ashes to Ashes brengen."

Michiels mailde vanochtend naar onze redactie. "Het nieuws komt bij mij shockerend over, net zoals het overlijden van John Lennon in 1980. Toevallig zou ik ook in de derde aflevering van 'Liefde voor muziek' op VTM het nummer Let's Dance zingen."

"Ik heb David Bowie in al zijn vormen en gedaantes bewonderd", zei hij later in Hautekiet (Radio 1). "Bowie is de grootste trendsetter die er ooit ter wereld geweest is."

Paul Michiels.Beeld BELGA

Serge Simonart (Humo): "Had hij maar nooit gerookt"

"Hij was totaal niet blasé, ook al hij er het recht toe", zei Simonart in De Ochtend (Radio 1). "Er was maar één ding kloterig aan David Bowie, en dat is dat hij gerookt heeft. Ik wou dat Bowie vroeger gestopt was met roken, want dan hadden we hier niet gestaan."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234