Zaterdag 14/12/2019

Update

Vlaamse leerkrachten scoren hoog op jobtevredenheid

Beeld UNKNOWN

Vlaamse leerkrachten die lesgeven in de eerste graad van het gewone secundair onderwijs, doen hun werk graag. Ook voelen ze zich succesvol in hun job. Daarmee scoren Vlaamse leerkrachten zeer hoog als het aankomt op jobtevredenheid, zo blijkt uit een internationaal vergelijkend onderzoek in 23 verschillende landen. Enkel in Noorwegen zijn de leerkrachten nog meer tevreden.

In Vlaanderen namen 203 scholen - met ruim 3.500 leerkrachten - deel aan een grootschalig onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO): de Teaching and Learning International Survey (TALIS). Dat onderzoek, dat uitgevoerd werd in 2007-2008, focust op de werkcondities van leerkrachten en de leeromgeving in de eerste graad van het secundair onderwijs.

Laag opleidingsniveau
Wat opvalt, is dat in geen enkel ander onderzocht land het gemiddelde opleidingsniveau van de ondervraagde leerkrachten lager ligt dan in Vlaanderen. Zo heeft 85 procent van de leerkrachten in de eerste graad secundair een diploma van het niveau professionele bachelor (vroeger: het hoger onderwijs van één cyclus). In zowat alle andere onderzochte landen hebben leerkrachten in de eerste graad doorgaans een academische bachelor of een masterdiploma.

Ongeveer 90 procent van de ondervraagde leerkrachten engageert zich op het vlak van professionele ontwikkeling. Dat gebeurt op verschillende manieren: gesprekken met collega's over het verbeteren van het lesgeven, cursussen of workshops volgen, professionele literatuur lezen en dergelijke. Op anderhalf jaar tijd besteden de Vlaamse leerkrachten gemiddeld acht dagen aan professionele ontwikkeling.

Professionele ontwikkeling
Van alle onderzochte landen ligt dat aantal alleen in Ierland lager. Toch is dat voor de Vlaamse leerkracht genoeg. Slechts één derde (31 procent) zou graag meer tijd besteden aan professionele ontwikkeling, het laagste cijfer van alle onderzochte landen. Als hen gevraagd wordt waarom ze niet meer tijd besteden aan professionele ontwikkeling, halen Vlaamse leerkrachten als reden aan dat dat niet compatibel is met hun uurrooster of familiale verplichtingen of dat het aanbod niet interessant is.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat Vlaanderen in vergelijking met de andere onderzochte regio's de kleinste klassen telt. Zo zitten er gemiddeld zeventien leerlingen in een klas in de eerste graad van het secundair. In Vlaanderen besteden de leerkrachten gemiddeld 78 procent van de lestijd aan lesgeven en leren. Dertien procent van de tijd gaat naar ordehandhaving en 9 procent naar administratieve taken. Hoe beter het klasklimaat, hoe meer tijd er besteed wordt aan het eigenlijke lesgeven.

23 landen
De studie werd uitgevoerd in Vlaanderen, Bulgarije, Denemarken, Estland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Litouwen, Malta, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Spanje, Slovenië, Slovakije, Australië, Brazilië, Korea, Maleisië, Mexico en Turkije. (belga/adv)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234