Zondag 17/01/2021

Vlaamse kunstgroten naar Venetië

Daarnaast zijn Jan Fabre, Wim Delvoye en Koen Vanmechelen present met tentoonstellingen in de stad zelf. Ook verzamelaar-antiquair Axel Vervoordt zet een expositie op in een van de Venetiaanse stadspaleizen.

Het Belgische paviljoen in de beroemde Giardini van Venetië wordt naar aloude traditie beurtelings ingevuld door de Franse en de Vlaamse Gemeenschap. In 2007 had de Franse Gemeenschap performancekunstenaar Eric Duyckaerts afgevaardigd, dit jaar gaat Jef Geys, een absoluut buitenbeentje in de kunstwereld. Zijn diverse en complexe oeuvre bouwt hij op vanuit zijn enorm beeldarchief met foto’s, persknipsels, boeken, documenten en processen-verbaal. Geys verhevigt de sociale werkelijkheid tot kunst.In het Arsenale Novissimo van Venetië presenteert Jan Fabre From the Feet to the Brain, een serie installaties die hij vorig jaar maakte voor het Kunsthaus van de Oostenrijkse stad Bregenz. Het gaat om vijf picturale tableaus, vijf delen van het menselijk lichaam die in Bregenz verticaal werden gepresenteerd - telkens op één museumverdieping. In Venetië zullen ‘de voeten’, ‘het geslacht’, ‘de buik’, ‘het hart’ en ‘het brein’ horizontaal tentoongesteld worden. Twee jaar geleden presenteerde Fabre in Venetië zijn fel opgemerkte en drukbezochte tentoonstelling Antropologie van een planeet in het Palazzo Benzon.

Spectaculaire toren

Wim Delvoye toont nieuw werk: hij bouwt een spectaculaire toren op een van de terrassen van het Guggenheim Museum, aan de oever van het Canal Grande. Het gaat om een gotische spits, opgetrokken in roestvrij staal. Delvoye haalt zijn inspiratie uit klassieke voorbeelden als de Notre Dame van Parijs en verbindt naar eigen zeggen het sublieme met de meest gevanceerde computertechnologie. Een andere tegenstelling die hij graag uitspeelt is de gotiek van de toren tegenover het classicisme van het paleis waar hij de spits optrekt. Delvoye installeerde al een soort gotische kapel in het Luxemburgse museum voor hedendaagse kunst Mudam, waar het deel uitmaakt van de vaste collectie.De derde kunstenaar die Venetië dit jaar aandoet is Koen Vanmechelen. Zijn werk is op drie plaatsen te zien: op de overzichtsexpo Glass Stress als onderdeel van een tentoonstelling van de collectie Berengo, hij krijgt een plek in het Canal Grande met een monumentaal werk en er komt een solo-expo in een kerk aan de Rialtobrug. Vanmechelen, die al lang bezig is met zijn kippenkweekprogramma Cosmopolitan Chicken Project, werkt in alle opzichten grensoverschrijdend. Hij tekent, schildert, maakt installaties en glaswerk. Op het Venetiaanse eiland Murano heeft hij een glasatelier.

Verzamelaar Vervoordt

De Antwerpse verzamelaar Axel Vervoordt ten slotte toont dit jaar in Venetië de afsluiter van zijn tentoonstellingstrilogie, In-finitum, die zal plaatsvinden in Palazzo Fortuny. In-finitum vertrekt van het onafgewerkte kunstwerk om daarin de grenzen van het oneindige af te tasten. De tentoonstelling confronteert oud en nieuw werk van allerlei oorsprong: van Giovanni Anselmo tot Rik Wouters, van Mario Merz tot Pierre Bonnard, van Michael Borremans tot Ann-Veronica Janssens. Twee jaar geleden had Vervoordt ook al een verbluffende tentoonstelling in het labyrintische Palazzo Fortuny: Artempo, over tijd en kunst.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234