Maandag 25/05/2020

Vlaamse kunst in Spanje dankzij IBK

Het werk van maar liefst zeven jonge Vlaamse kunstenaars wordt sinds zaterdag in het Noord-Spaanse Burgos tentoongesteld. Het is een van de eerste zichtbare resultaten van het ambassadeurswerk van het Initiatief Beeldende Kunsten (IBK).

door RUDY PIETERS

BURGOS l The Leading Thread, dat is de vlag waaronder zeven Vlaamse kunstenaars het Noord-Spaanse Burgos binnenzeilden. Het Centro de Arte Caja de Burgos (CAB) wil een beeld schetsen van de actuele kunst in Vlaanderen.

Daarvoor nodigde het David Claerbout, Anouk De Clercq, Geert Goiris, Valérie Mannaerts, Hans Op de Beeck, Helmut Stallaerts en Hannes Van Severen uit. Allemaal jonge kunstenaars, de oudste is 37. Sommigen hebben al een stevige internationale reputatie, zoals David Claerbout en Hans Op de Beeck, anderen, zoals Hannes Van Severen, komen pas kijken.

De rechtstreekse aanleiding is de vijfhonderdste verjaardag van de dood van Filips de Schone, de in Brugge geboren hertog van Bourgondië die in Burgos overleed. De titel verwijst naar woldraad, naar de bloeiende wolhandel tussen Vlaanderen en Castilië vijf eeuwen geleden. "Aan het eind van die wollen draad liggen onze twee gebieden, elk met een persoonlijkheid, een sterke culturele en historische identiteit", zegt CAB-directeur en -curator Emilio Navarro. Hij hoopt dat de actuele kunst de banden tussen beide regio's versterkt, net zoals de wolhandel dat vroeger deed.

Navarro blijkt goed gedocumenteerd over de nieuwe lichting Vlaamse kunstenaars en dat is een van de eerste zichtbare resultaten van het ambassadeurswerk van het Initiatief Beeldende Kunsten (IBK), het steunpunt voor actuele kunst dat cultuurminister Bert Anciaux in 2001 oprichtte. Sinds anderhalf jaar haalt het IBK buitenlandse curatoren en programmators naar Vlaanderen via zijn internationale bezoekersprogramma.

"Gemiddeld een keer per maand komt er iemand", zegt Angelique Campens, bij het IBK verantwoordelijk voor de internationale werking. "We kijken enerzijds naar gevestigde curatoren verbonden aan een belangrijk museum of kunstinstituut, of van biënnales en andere belangrijke tentoonstellingen. Zo komt eind februari Adam Szymczyk, directeur van de Kunsthalle Basel en curator van de volgende biënnale in Berlijn. Anderzijds nodigen we ook de opkomende curatoren uit. Binnenkort komt Tirdad Zolghadr, een freelancecurator in Berlijn die interessante projecten achter de rug heeft en nu bijna overal aanwezig is in debatten en panelgesprekken, onder meer op de Arco in Madrid en op Art Rotterdam.

"Normaal gezien duurt zo'n bezoek drie dagen. We laten hen dan zoveel mogelijk tentoonstellingen zien en kunstenaars ontmoeten in hun ateliers. We hebben hier ook een uitgebreide bibliotheek met catalogi, ze kunnen hier dvd's bekijken. Het is een programma op maat gemaakt, van 's morgens tot 's avonds, op het einde zijn ze echt doodop."

Anderhalf jaar geleden toerde Emilio Navarro vijf dagen door Vlaanderen en ontdekte hij namen waarvan hij nog nooit had gehoord. "De buitenlandse curatoren kennen vaak wel al enkele namen, de bekendste", zegt Angelique Campens. "Soms willen ze hun eigen lijstje afwerken, zoals de curator van de Biënnale van Istanboel, die gaf vijf namen en die wilde zijn assistente zien. Maar meestal vragen ze dat wij een programma samenstellen. We polsen eerst naar de voorkeuren, bijvoorbeeld video of sculptuur, en leggen dan zoveel mogelijk kunstenaars en tentoonstellingen vast. Emilio Navarro vroeg eerst naar een ontmoeting met Luc Tuymans, een naam die iedereen wel kent, maar nog tijdens de voorbereiding van zijn bezoek, toen we hem via e-mail allerlei materiaal toestuurden, liet hij dat plan vallen en wilde hij alleen nog maar jonge kunstenaars. Bijna tien per dag heeft hij er gezien, een heel druk programma."

Navarro zelf is vol lof. "De vriendelijke uitnodiging van het IBK om ter plaatse te zien wat er gebeurde in hun land, is zowel essentieel als onmisbaar gebleken", zegt hij.

In de Gentse galerie Hoet Bekaert (van Jan Hoet, Junior en Delphine Bekaert) ontdekte hij Hannes Van Severen. Hij wilde de kunstenaar meteen zien. "Ja, dan schrik je wel", zegt de jonge kunstenaar. "De curator heeft dan een tijd niets van zich laten horen, maar nadat ik op Art Brussels heb tentoongesteld heeft hij weer contact opgenomen." Van Severen is amper 27 en stelt pas voor de derde keer in het buitenland tentoon. "En pas de tweede keer op dit niveau, vorige zomer was er werk van mij in Duitsland te zien, in Herford in het MARTa, maar toen Emilio Navarro hier kwam, was er nog geen sprake van Herford. Natuurlijk ben ik dan blij, maar ik blijf ook zeer kritisch voor mezelf. Het zijn geen dingen waar ik naar kijk, de twijfels blijven. Ik heb nooit verwachtingen van zulke tentoonstellingen. Ik ben gewoon bezig met mijn werk. Ik kijk of het goed is of niet."

Het curatorenprogramma van het IBK begint nu vruchten af te werpen, maar voor een balans is het nog te vroeg, zegt Angelique Campens. "Ik nodig nu tien curatoren per jaar uit, Dirk De Wit, die hier als coördinator voor het Digitaal Platform verantwoordelijk is voor de nieuwe media, doet ook nog eens zes à zeven curatoren per jaar. De Mondriaan Stichting in Nederland doet dit al meer dan tien jaar en daar zeggen ze dat je pas na vijf jaar echt resultaten begint te zien. Wij zijn nog maar anderhalf jaar bezig, maar toch zijn er al drie concrete resultaten. De tentoonstelling in Burgos dus. Vorige week werd ook bekend dat Herman Asselberghs, Kurt d'Haeseleer, Vincent Meessen en Frank Theys geselecteerd werden voor het Berlijnse festival voor kunst en digitale cultuur Transmediale.07, het gevolg van een bezoek van curator Andreas Broeckmann in 2006. En onlangs vernam Koen Theys dat hij in 2009 een solotentoonstelling krijgt in het Museum of Contemporary Art in Scottsdale, Arizona. Curator Marilu Knode was hier in 2005."

The Leading Thread, tot 18 maart in het Centro de Arte Caja de Burgos.

Ik heb nooit verwachtingen van zulke tentoonstellingen. Ik ben gewoon bezig met mijn werk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234