Zondag 09/08/2020

Vlaamse kritiek op plan tegen lawaaiZaventem

Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet wil tien nieuwe vliegroutes lanceren op Brussels Airport, waardoor er minder lawaaihinder zou zijn. Maar in de Noordrand groeit het verzet. Vlaams minister-president Kris Peeters betreurt het gebrek aan overleg.

Veiligheid, transparantie en een spreiding van het lawaai. Dat zijn de kernpunten van het spreidingsplan voor de nationale luchthaven in Zaventem. Althans volgens Staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet (cdH), die naar eigen zeggen groen licht heeft gekregen van de luchtvaartinstanties voor de uitvoering van het nieuwe spreidingsplan. Dat was in 2008 en 2010 al beslist, maar werd niet uitgevoerd door de val van de regering.

Wathelet lanceert vanaf september tien nieuwe vertrekroutes op Brussels Airport. Voortaan zullen vliegtuigenvaker de Ring, het kanaal, de E40 of de E40 volgen. Dat zou de verlast voor de bewoners aanzienlijk verminderen. "Alleen de kanaalroute zorgt ervoor dat zowat 385.000 Brusselaars geen opstijgende vliegtuigen meer boven hun hoofd krijgen", aldus Wathelet.

In Vlaanderen zouden de huizen van zo'n 50.000 inwoners van Grimbergen, Strombeek en Koningslo (Vilvoorde) niet meer overvlogen worden. Voor de route '07 Rechtdoor', richting Leuven, is het voorlopig nog wachten op de goedkeuring van luchtverkeersleider Belgocontrol. In totaal wordt het aantal potentiële vertrekroutes teruggeschroefd van 100 naar 40, dat beperkt het aantal kruisingen van vliegtuigen.

Volgens Wathelet komt het plan de bewoners van de Noordrand ten goede, maar daar groeit het verzet. "Het is niet omdat de vliegtuigen boven de Brusselse ring vliegen, dat dat ook minder lawaai veroorzaakt. De Ring is 50 meter breed, de geluidsbereik van een vliegtuig 5 kilometer", aldus de woordvoerder van het Actiecomité.

Volgens de buurtbewoners wordt de Noordrand benadeeld. "Wij krijgen alle nachtvluchten, terwijl de Oostrand geen enkele nachtvlucht moet verdragen. Zij kunnen ook uitslapen tijdens het weekend, terwijl wij de ochtendspits van 6 tot 7 uur op ons dak krijgen." Brussels minister van Leefmilieu Evelyne Huytebroeck (Ecolo) noemt de communicatie van Wathelet voorbarig. Volgens haar zijn de onderhandelingen over het plan nog niet afgerond. Ze betreurt dat het nachtregime op de luchthaven niet werd uitgebreid van 6 tot 7 uur. In die periode zou 60 procent van de geluidsinbreuken gebeuren in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Ook de Vlaamse regering is niet blij met de plannen van Wathelet. Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V) laakt het gebrek aan overleg. "Het is niet wijs om zonder overleg een aantal elementen van de federale regeringsbeslissing van 2008 en 2010 uit te voeren, of toch minstens die indruk te wekken", zegt Peeters. "Zeker nadat de Vlaamse regering een formele reactie heeft gegeven met suggesties ter verbetering."

Wathelet zegt dat er wettelijk gezien geen overleg met de gewesten nodig is. "Het gaat om een strikt federale bevoegdheid." Hij hoopt het plan, uitgetekend door voorganger Etienne Schouppe, tegen de lente van 2013 te kunnen uitrollen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234