Maandag 18/10/2021

Vlaamse klassieker in Toscane

Tegen oude muren klinken oude klanken verfrissend: het is een beetje de geest van de Accademia delle Crete Senesi. Dirigent Philippe Herreweghe organiseert dit zomerse festival in Toscane al voor de vijftiende keer.

Je kunt er met de auto heen, maar elk jaar zie je op de luchthaven in Charleroi ook dit beeld: tussen zonzoekende toeristen op teenslippers wachten mensen met goede schoenen en een proper pak in de valies op een vlucht richting Pisa, Firenze of Perugia. Het is dan eind juli en ze hebben een kaartje geboekt voor een concert van de Accademia delle Crete Senesi. Een dag of twee later staan ze er terug.

Ook deze zomer organiseert dirigent Philippe Herreweghe, bezieler van Collegium Vocale, zijn magische concertenreeks in schilderachtige oude kerkjes in het Toscaanse heuvellandschap. Met negen concerten - zes 's avonds en drie 's middags - "die vijf eeuwen hedendaagse muziek overspannen", belooft het een drukke 'Estate 2015' te worden eind juli. 'Uniek' is een woord dat dan mag vallen. Niet alleen omwille van het programma, zeker ook door de locaties. Die alleen al zijn pure poëzie. De chiesa Sant'Anna in Camprena - de kerk van Pienza is dat - opent en sluit de week. Tussenin zijn de kerkjes van Santo Stefano in Castelmuzio en San Francesco in Asciano de plaatsen waar Herreweghe een aantal goed uitgekozen gasten uitnodigt om te musiceren.

Tweede thuis

Dat is niet toevallig. Herreweghe noemde de week, nu aan de vijftiende editie toe, eerder al eens zijn 'zomerresidentie'. De regio onder de oude prachtige stad Siena die ook voor veel Belgen de jaarlijkse favoriete vakantieplek is, kent hij als zijn broekzak. Herreweghe heeft er een tweede huis, woont er dus vaak, als hij met Collegium Vocale niet in België of elders in de wereld concerteert.

In een interview met Knack zei hij twee jaar geleden: "Vakantie is voor mij het organiseren van dat festival in de buurt van mijn buitenverblijfje in Toscane. Partituren bestuderen, repeteren, fijne concerten geven, gezellig aan tafel zitten met vrienden-muzikanten: dat is mijn idee van ontspanning."

In Asciano wonen dik tweeduizend mensen, het kerkje is klein. Castelmuzio? "Circa 300 abitanti", zegt Wikipedia, zo klein dat er geen Nederlandse vertaling van de pagina is; het is een deelgemeente van Trequanda en de Chiesa Santo Stefano is een geschenkje uit 1285. Pienza is niet zoveel groter, een parel op zich, het uitzicht op de Val d'Orcia - tja - adembenemend. "Daar concerteren we in de kerk van het klooster van Sant'Anna in Camprena", zegt Sophie Cocquyt, die de praktische organisatie van de Accademia delle Crete Senesi op zich neemt. "In dat idyllische klooster werd The English Patient ook opgenomen." Ja. Met Juliette Binoche.

Klinkt muziek anders in een kerkje in Toscane dan, bijvoorbeeld, in het Brugse Concertgebouw? Daarom niet beter, maar ongetwijfeld verschillend: elke concertruimte z'n eigen klankkast. Maar, zegt Cocquyt, de sfeer is hier apart en er is iets extra: "Voor de middagconcerten is er een gratis aperitief op het plein voor de kerkjes en wie dat wil, kan intekenen op een souper na de avondconcerten." Daar dient dan dat propere pak in Charleroi voor. De voorbije jaren kwamen telkens ruim vijfhonderd mensen naar het festival.

Natuurlijk zingt Collegium Vocale zelf, maar vooral ook nodigt Herreweghe muzikanten uit. Mensen met wie hij het voorbije jaar werkte of met wie hij wil gaan werken. Onder meer pianisten als Leo van Doeselaar, Wyneke Jordans en Piet Kuijken, het Edding Quartet en bariton Dietrich Henschel, die zich in Montepulciano nog drie dagen terugtrekt voor een masterclass met vier muzikanten waarmee hij een middagconcert speelt. Natuurlijk is er Bach, maar ook Schubert, Beethoven en Shostakovitch, maar ook Schenck, Telemann en Das Lied von der Erde van Gustav Mahler.

Neen, Juliette Binoche zal er allicht niet zijn in Pienza. Maar haar er bij dromen, is niet zo moeilijk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234