Maandag 25/10/2021

Vlaamse helikoptercamera verovert de wereld

Met de vliegende camera van Coptermotion worden spectaculaire luchtopnames kinderspel. 'Zelfs 'Top Gear' heeft al interesse getoond', zeggen bedenkers Kurt Govaerts en Wim Forceville trots.

Ze heet Barbara en weegt 6,5 kilogram. Met haar voetjes op de grond oogt ze lieflijk genoeg - aaibaar bijna. Hoe zou je haar het best kunnen omschrijven? "Het is een drone", antwoordt Kurt Govaerts. "Maar dat heeft zo'n negatieve connotatie", werpt Wim Forceville op. "Terwijl het zo'n lief wijveke is", glimlacht Govaerts terwijl hij Barbara over d'r kopje aait.

Met een druk op de knop van zijn afstandsbediening wekt Govaerts zijn oogappel uit haar slaap. Een hoop stof waait op - we bevinden ons in een hangar van zusterbedrijf Fisheye, een audiovisuele toverfabriek. Dreigend gaat Barbara een meter boven de grond zweven. Ze maakt het geluid van een enorme zwerm pisnijdige horzels.

"Wat wil je: de acht rotors draaien nu 160 rondjes per seconde", becommentarieert Wim Forceville met een jongensachtige grijns.

Barbara mag er dan opeens heel angstaanjagend uitzien, een eigen willetje heeft ze niet. Nauwgezet volgt ze de commando's van Govaerts op. "Barbara is ons oudste toestel. Ze heeft al 509 vluchten uitgevoerd, zonder enig incident. Dat gaat over 100 vlieguren", vertelt de cameraman-piloot. Via het scherm op zijn afstandsbediening kan hij nauwgezet volgen wat de camera filmt die onder Barbara's buik hangt. De beelden blijven erg stabiel, zelfs tijdens de manoeuvres die Govaerts uitvoert.

Van winderige omstandigheden ondervindt de chopper geen last. Dat komt door de multirotors: op het einde van Barbara's vier armen bevinden zich telkens twee kleine schroeven horizontaal boven elkaar. Zij draaien in tegengestelde richting. Door die twee rotors is de opwaartse stuwkracht extra sterk en bevindt er zich een vacuüm tussen de schroeven. Daardoor snijdt de chopper door de wind zonder dat hij er hinder van ondervindt. Het ding levert zelfs bij een windkracht van 6 beaufort beelden af die bij windstilte gefilmd lijken te zijn. "Waar anderen stoppen, gaan wij door", pocht Govaerts.

"Onze chopper vormt de brug tussen de klassieke kraan en een echte helikopter", verklaart Forceville. "Met ons toestel kun je van een close-up meteen heel ver weg vliegen. Daarbij zijn we de eersten en wellicht de enigen die voortdurende stabiliteit bieden. Ons toestel is zelfs veilig genoeg om indoor te gebruiken, zoals je ziet."

"Het is ook het enige waarbij je met één afstandsbediening de chopper én de camera bedient", vult Govaerts aan. "Dat maakt het zeer interessant voor regisseurs en productiehuizen."

Op de website van Coptermotion staan reeds verscheidene filmpjes. Voor de Oost-Vlaamse regionale zender TV Oost maakten ze van een hele hoop gemeenten luchtopnames. Onlangs kocht ook een cameraman die freelance werkt voor de VMMa een toestel. Maar de ambities van het bedrijfje reiken veel verder dan de Belgische landsgrenzen. Hoewel het eerste werkende prototype pas in augustus vorig jaar klaar was, heeft de faam van het toestel zich razendsnel verspreid. Zodanig zelfs dat er nu al twintig choppers verkocht zijn, waarvan slechts drie in België.

"Er is grote interesse, vanuit alle werelddelen", bevestigt Govaerts. Zo mocht de Gentse chopper reeds opdraven in een Russische reclamespot voor Chevrolet. Ook is er al een reseller in Ecuador. In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is een deal met een reseller bijna binnen. "De bedoeling is om wereldwijd partnerschappen op te zetten en een netwerk van lokale partners uit te bouwen", zegt Govaerts. "Zo proberen we een goede relatie te behouden met onze klanten."

Coptermotion mikt in eerste instantie op de audiovisuele wereld, de sector waarin de twee bedenkers zelf het best thuis zijn. Forceville noch Govaerts is ingenieur: beiden zijn als hobbyist begonnen met minihelikopters. "Je hebt geen hoog diploma nodig om op mooie ideeën te komen", stelt Govaerts tevreden vast.

Langspeelfilm

De twee enthousiastelingen ontwikkelden hun toestel in nauw overleg met regisseurs en cameramensen. "De bedoeling was van meet af aan om een flying camera te maken voor productiehuizen, maar nu merken we dat het ding nog véél meer mogelijkheden heeft dan dat", zegt Forceville.

"Binnen anderhalve minuut zit dit toestel in de lucht en in enkele seconden zit je 60 meter hoog. Zo kun je snel alles in beeld brengen", legt Govaerts uit. Dat opent perspectieven voor mensen met minder goede bedoelingen. "Neen, wij verkopen onze chopper niet aan paparazzi!", lachen de twee uitbundig.

"We hebben al vragen gekregen van mensen met malafide bedoelingen", zegt Govaerts serieus. "Daar gaan we uiteraard niet op in. Zelfs rijke industriëlen die onze chopper willen voor de fun zijn bij ons aan het verkeerde adres. Wij mikken louter op professionals." Forceville knikt: "Het is belangrijk om een nette reputatie te behouden."

Ze denken bijvoorbeeld wel aan de politie en de brandweer. "Vorige week nog raakte bekend dat de politie van Genk een drone in dienst zal nemen. Maar het is er geen van ons", monkelt Forceville. "Ik weet niet of ik het wel mag zeggen, maar ons toestel is veel stabieler. Daarom hebben we toch al een e-mail gestuurd naar de burgemeester van ons eigenste Gent." Nog tijdens ons gesprek krijgen ze een vriendelijk antwoord van Daniël Termont (sp.a).

Het huidige topmodel van Coptermotion kan een camera van 2.200 gram dragen. Ondertussen werken ze al aan een nieuw toestel met liefst twaalf schroeven dat een zogenaamde pay-load van zes kilogram kan torsen. "Zo kunnen we ook camera's van blockbusterkwaliteit gaan gebruiken, zoals de digitale RED Epic 5K", zegt Forceville. "De camera's worden gelukkig steeds lichter. Dat is positief voor ons. Binnenkort hopen we een opdracht te krijgen voor een langspeelfilm."

"Dat is mijn grote droom", knikt Govaerts met blinkende ogen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234