Donderdag 22/10/2020

Standpunt

Vlaamse films lokken geen volk in de cinema, maar laat ons dat als een kans zien

Ben Van Alboom.Beeld Mandy Demuth

Ben Van Alboom is chef cultuur bij De Morgen. 

Jusqu’ici tout va bien”, maakt een man in de Franse filmklassieker La Haine zich wijs, nadat hij van een flatgebouw is gevallen en naar beneden dondert. “Mais l’important n’est pas la chute, c’est l’atterrissage.” Het gaat niet om hoe je valt, maar om hoe je landt.

Het goede nieuws is dat de Vlaamse film nog lang niet op het punt staat te pletter te slaan. Daarvoor is er te veel talent. Meer dan ooit. Het slechte nieuws is dat er zich, na ruim zeven vette jaren, zeven magere jaren lijken aan te dienen. Volgens de ene omdat we te veel films maken, volgens de andere omdat ons kijkgedrag is veranderd.

Voor beide analyses valt iets te zeggen, maar geen is sluitend. Verre van zelfs. Toegegeven, we maken vandaag niet weinig films, maar zo hoog is dat aantal – in vergelijking met andere landen – nu ook weer niet, en minder films maken, betekent niet dat het gemiddelde aantal bezoekers per film gegarandeerd naar omhoog gaat. ‘Dit jaar één Vlaamse film in de cinema zien’, dat heeft niemand zich al ooit op 1 januari voorgenomen, en de kans dat het volgende week gebeurt, is veeleer klein.

Star Wars

En toegegeven, ons kijkgedrag is veranderd: we jagen er online – al dan niet legaal – zoveel films en series door dat er offline meestal nog maar tijd is voor het hoogstnoodzakelijke. De elfendertigste Star Wars, bijvoorbeeld. Maar zouden we dat niet beter zien als enorme kans, in plaats van een groot probleem?

Toen ik onlangs – voor het jaaroverzicht van Cult – opzocht waar ik Home van Fien Troch (een film over de YouTube-generatie) online kon bekijken, vond ik daarover niets op de website van de verdeler. Letterlijk: niets. Weken op voorhand wordt getoeterd wanneer een Vlaamse film in de bioscoop komt, waar hij in de meeste gevallen duidelijk zijn publiek niet meer vindt, en dan wordt het stil. Of hij al ooit via video on demand, op Netflix of desnoods op – ze kopen daar nog amper Vlaamse films aan, maar bon – Canvas te zien zal zijn, daar kom je in het beste geval en stoemelings achter. Maanden later.

Eraserhead

Voor de duidelijkheid: ik hou van cinema, en als er een regering of buitengewoon avontuurlijke ondernemer zich geroepen voelt om binnen afzienbare tijd in elk gehucht een supergezellige stadsbioscoop te laten verrijzen, dan doe ik die mijn gesigneerde dvd van Eraserhead van David Lynch cadeau. 

In afwachting daarvan zou ik de kersverse intendant van het Vlaams Audiovisueel Fonds aanraden ergens online te landen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234