Donderdag 26/11/2020

Vlaamse en Waalse trajecten geen snelle wissel op toekomst

N-VA-voorzitter Bart De Wever wil een 'praktische opsplitsing' van de NMBS-lijnen. Op die manier zouden de Vlaamse pendelaars niet langer de dupe zijn van stakingen in Wallonië. Maar hoe ziet zo'n 'Vlaams spoor' er concreet uit?

1

Wil N-VA twee aparte spoorwegmaatschappijen?

De N-VA zou de spoorwegen het liefst regionaliseren, maar daar is op dit moment geen politieke meerderheid voor. Maar volgens De Wever kun je zonder de NMBS wettelijk te splitsen toch al zorgen dat de stakingshinder voor de Vlaamse pendelaars beperkt blijft.

"De langste treintrajecten in ons land zijn de verbindingen Oostende-Brussel-Luik en Antwerpen-Brussel-Charleroi. Als er in het zuiden van het land gestaakt wordt, zijn ook de Vlaamse treinreizigers op die lijnen daarvan de dupe, klaagt de N-VA-voorzitter aan. De oplossing ziet hij in een zogenaamde ontdubbeling van de lijnen.

2

Hoe werkt dat in de praktijk?

De Wever stelt voor om die lange treintrajecten in Brussel te splitsen. In plaats van één trein die uren onderweg is van de ene kant van het land naar de andere, krijg je dan twee treinen die vanuit pakweg Antwerpen en Charleroi naar Brussel rijden en daar rechtsomkeert maken.

Volgens oud-spoorbaas Marc Descheemaecker (ook N-VA) is daarvoor slechts een kleine aanpassing van het transportplan nodig. "Je kunt treinen ook de trajecten Oostende-Brussel-Hasselt en Charleroi-Brussel-Luik laten rijden. Dan worden de steden op dezelfde manier aangedaan, en ook het basispubliek wordt bediend."

Luikenaars die een dagje naar de kust willen, zullen in dit plan moeten overstappen in Brussel. "Dat moeten reizigers die vanuit Hasselt komen op dit moment toch ook doen?", kaatst Descheemaecker de bal terug. Hij stelt voor om voor een gegarandeerde overstap te zorgen, waarbij treinen die vanuit Luik in Brussel arriveren, afgestemd zijn op de treinen die van de hoofdstad naar de kust rijden.

3

Zal de stakingshinder hierdoor beperkt worden?

Volgens De Wever wel. Hij verkoopt dit als hét argument voor de ontdubbeling, maar zijn coalitiepartners zijn daar niet van overtuigd. "Bij machinistenvakbond ASTB staakt deze week ook de Vlaamse vleugel, dus ook de Vlaamse pendelaars zullen hierdoor geraakt worden", zegt Open Vld-Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu. Bovendien veroorzaken stakingsacties in Brussel hoe dan ook enige hinder bij treinen die uit Vlaanderen komen.

4

Zorgt dit voor stiptere treinen?

Descheemaecker is ervan overtuigd dat deze ingreep ook de stiptheid van de treinen ten goede komt. "Hoe groter de afstand is die de trein aflegt, hoe meer kans op vertragingen. Met dit voorstel zou de afstand van die trajecten al gevoelig afnemen."

Maar daarnaast is er het eeuwige knelpunt Brussel. De meeste vertraging lopen treinen op wanneer ze de Noord-Zuidverbinding in Brussel aandoen. Dat probleem verdwijnt ook met dit N-VA-voorstel niet. "Door die ontdubbeling creëer je daar net extra vertragingen", zegt spoorwegspecialist Herman Welter. "Tenzij je de treinen uit Vlaanderen aan de ene kant van Brussel laat stoppen, en die uit Wallonië aan de andere kant", vult CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh aan. "Maar dan moet je overstappen, en dan krijg je daardoor weer vertragingen."

5

Is dit plan haalbaar?

"Alles is haalbaar", zegt Welter. "Als je geen rekening houdt met de knoop in Brussel en de extra kosten, dan kan het. Maar dit is niet praktisch, en ook niet kostenefficiënt."

Ook de reacties van De Wevers coalitiepartners spreken boekdelen. Van den Bergh: "Het plan klinkt misschien goed, maar het zal in de praktijk bijzonder moeilijk uit te voeren zijn."

Op het kabinet van Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) klinkt het dat dit "politiek onhaalbaar" is. Op 14 december lanceerde Galant het S-netwerk, dat door de drie gewesten rijdt. "Bijvoorbeeld van Braine-le-Comte naar Leuven. Dat net is er gekomen om de burger centraal te stellen, en het fileprobleem voor een stuk op te lossen. Door daaraan te raken, zet je stappen achteruit."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234