Vrijdag 09/12/2022

Vlaamse bloggers mengen macht met nuchterheid

De opiniemakers van cyberspace

Drie jaar na hun doorbraak zijn blogs uitgegroeid van een hype tot een medium dat minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) omschrijft als 'een gevaarlijk fenomeen in onze maatschappij'. Terecht of niet, het illustreert perfect de toegenomen macht van de opiniemakers in cyberspace. De Morgen selecteerde onze vijf invloedrijkste bloggers en ging op zoek naar hun aanpak, motivatie en invloedsfeer.

Door Wouter Temmerman

Luc Van Braekel (50)

Blog: lvb.net

Sinds: januari 2003

Onderwerpen: politiek, technologie en media

Bezoekers: 2.500 tot 3.000/dag

In het echte leven: IT-consultant en -ondernemer

Luc Van Braekel is met zijn 50 jaar een van de ouderdomsdekens in de Vlaamse blogwereld. Zijn blog lvb.net is sinds 2005 een online referentie voor vaak controversiële bijdragen over politiek, media en technologie. "Ik belicht onderwerpen of standpunten waarvan ik vind dat ze in de mainstream media onvoldoende aan bod komen. Die werk ik graag grondig uit", zegt hij. Die aanpak levert Van Braekel veel aanzien op, ook buiten het internet. "Medewerkers van politici of studiediensten van partijen volgen lvb.net zeer goed. Al merk je dat de politieke wereld achterop hinkt. Politici zijn het nog niet gewend om met bloggers te communiceren." Een tweede belangrijke speler in zijn invloedsfeer zijn de offline media. "Ik merk dat De Standaard en Het Laatste Nieuws mijn posts vaak oppikken. Maar dat hoeft niet automatisch te betekenen dat ik maatschappelijke invloed heb. Iemand als Jurgen Verstrepen heeft die wel, maar hij dankt die uiteraard niet enkel aan zijn blog."

Michel Vuijlsteke (38)

Blog: blog.zog.org

Sinds: juni 2002

Onderwerp: algemeen

Bezoekers: 3.000 tot 5.000/dag

In het echte leven: design advisor bij Namahn

De naam die - samen met Luc Van Braekel - het meest valt als het gaat om invloedrijke blogs is die van Michel Vuijlsteke. Zijn 'Tales of Drudgery and Boredom' neemt de surfers mee langs alle mogelijke onderwerpen. "Ik ben dat vervelende kind dat tijdens familiefeesten de hele tijd zijn mening over vanalles en nog wat kwijt wou. Zoek in mijn blog dus geen dagboek, ik wil gewoon dingen ventileren." Dat levert hem een rist onvoorwaardelijke fans op, zoals Luc Van Braekel, die ooit schreef dat blog.zog.org "de verslavende aantrekkingskracht van een soapserie" heeft. De statistieken kunnen pieken tot 5.000 unieke bezoekers per dag. "Al komt een groot deel daarvan wel via Google", relativeert Vuijlsteke. "Als je elke dag publiceert, dan kom je voor bepaalde termen hoog in de rankings." Wat meteen aansluit bij de verklaring die Vuijlsteke geeft voor zijn invloedrijke status: "Dat is de wet van de grote getallen. Ik ben al vele jaren bezig en publiceer elke dag. Dan is het onvermijdelijk dat veel mensen je blog lezen en je als invloedrijk beschouwen."

Pieter Baert (28)

Blog: www.pietel.be

Sinds:september 2003

Onderwerp: algemeen

Bezoekers: 2.000 tot 3.000/dag

In het echte leven: strategic planner bij Duval Guillaume, fotograaf

"Pietel, dat ben ik niet", opent Pieter Baert verrassend als we hem vragen naar het waarom van zijn blog. "Op Pietel.be vergroot ik delen van mezelf uit, het is eerder een personage." Het alter ego Pietel neemt zijn lezers mee op een tocht langs alles waar hij mee bezig is, gaande van vondsten op het internet tot marketing en reclame. "De rode draad is echter de manier waarop ik commentaar geef, de format zeg maar. Ik kan via mijn blog bovendien heel snel een thema claimen. Veel mensen hebben er wellicht een veel relevantere mening over, maar ik kan mijn mening op een grappige manier verspreiden. Meer is dat niet. Als je als blogger jezelf te serieus neemt, ben je fout bezig." Pietel.be beïnvloedt naar eigen zeggen vooral marketeers, journalisten of ondernemers, al is dat zeker niet voor elk onderwerp het geval. "Als ik zeg dat Pieter De Crem een flurk is, zal geen enkele fan van De Crem daardoor van mening veranderen. Gaat het over de aankoop van een fotocamera dan weegt mijn rol als early adopter wel door."

Kris Hoet (35)

Blog: crossthebreeze.com

Sinds: november 2005

Onderwerpen: internet, social media, marketing

Bezoekers: 400/dag

In het echte leven: digital media communications manager bij Microsoft

Dat een blog zijn invloed niet enkel dankt aan het aantal bezoekers, maar ook aan de reputatie van zijn trouwe lezers bewijst Kris Hoet met Cross the breeze. Zijn posts over social media en marketing worden gelezen door klinkende digitale namen als Shel Israel (co-auteur van Naked Conversations, een boek over de relatie tussen blogs en business), Thomas Crampton (correspondent International Herald Tribune en New York Times) of Steve Rubel (digital marketing goeroe uit New York). "Dat levert zeer leuke interacties op. Ooit schreef ik een stuk over Naked Conversations. Shel Israel reageerde in de comments en dat heeft er voor gezorgd dat ik hem later tijdens een tour door Europa naar België kon halen." Op Cross the breeze verschijnt niet elke dag een nieuwe bijdrage. "Dat hoeft voor mij niet. Wel maak ik er een punt van om niet van mijn onderwerpen af te wijken, zelfs niet als daar geld tegenover staat. Dat vind ik een vorm van respect voor mijn lezers."

Artur Eranosian (19)

Blog: arturian.wordpress.com

Sinds: januari 2007

Onderwerp: fotografie

Bezoekers: 800/dag

In het echte leven: student fotografie

Op amper 17-jarige leeftijd en met vier jaar fotografie in de vingers, startte de in Armenië geboren Artur Eranosian zijn eigen fotoblog. Al na een paar dagen ging de bal aan het rollen. "Pietel verwees toen ik net begon meteen naar mijn blog en dat was de echte start", vertelt Eranosian. Bijna twee jaar later heeft deze shooting star in totaal bijna een half miljoen bezoekers over de vloer gehad. Maar bovenal overtuigde de fotografiestudent met zijn werk de fotoredacties van kranten en weekbladen in het hele land. "Het is een sneeuwbaleffect. Ik had snel in de gaten dat elke dag een foto posten een stijgend aantal bezoekers en reacties oplevert. De media waarvoor ik nu werk, hadden me zonder mijn blog nooit gekend." Dat hij gaandeweg een invloedrijke fotoblogger is geworden, wil de bescheiden Eranosian niet met zoveel woorden zeggen. "Ik denk dat ik vooral heb laten zien dat iets kan als je het echt wil. Ik neem mensen mee op avontuur. Naar de Wetstraat bijvoorbeeld, om er zonder opdrachtgever toch een reportage te maken. Ik toon aan mijn leeftijdsgenoten dat zoiets mogelijk is voor ons."

Hoe verliep onze selectie?

In de Vlaamse blogosfeer zijn enkele lijsten beschikbaar die blogs rangschikken volgens invloed, zoals Metatale (www.metatale.eu) en de Belgian Social Media Influentials-lijst van Bruno Peeters (van de blog B.V.L.G.). Van de vijf invloedrijkste bloggers in dit artikel scoren er vier hoog in één of beide lijsten. De vijfde, Artur Eranosian, geldt als onze tip voor de toekomst. (WT)

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234