Zaterdag 31/10/2020

Vlaamse administraties experimenteren met drones

Een drone op vakbeurs Safety Security in Amsterdam.Beeld ANP

Verschillende Vlaamse administraties voeren experimenten uit met onbemande vliegtuigjes zoals drones, of gebruiken ze voor onderzoeksdoeleinden. In afwachting van een wettelijk kader geeft het Directoraat-generaal Luchtvaart nu al toestemming voor gebruik in het kader van onderzoeken, testen, demonstraties en opleidingen. Dat blijkt uit het antwoord van minister-President Kris Peeters op een schriftelijke vraag van Dirk Van Mechelen (Open Vld).

Door het ontbreken van een wettelijk kader kunnen dergelijke toestellen voorlopig enkel gebruikt worden voor politionele en militaire doeleinden. Zo zet de politie van Genk een drone in voor de obvervatie van grote manifestaties. "Op Europees niveau is een wetgeving in voorbereiding. Voor onbemande vliegtuigjes van minder dan 150 kilo dient echter de nationale wetgeving de normen te voorzien. Mogelijk zal dit laatste tegen eind dit jaar het geval zijn", aldus Peeters.

Tests
Het Agentschap voor Geografische Informatie Vlaanderen diende een projectvoorstel in voor het testen met onbemande luchtvaartuigen voor waterbeheer (bv. overstromingen). Onroerend Erfgoed liet in 2012 vier tests uitvoeren bij waarderingsonderzoeken van archeologische sites. Waterwegen en Zeekanaal zette in 2013 een drone in voor het in kaart brengen van een gecontroleerd overstromingsgebied, terwijl het Agentschap Wegen Verkeer dit deed voor topografische opmetingen, communicatiedoeleinden en het maken van films.

Ook andere diensten binnen het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken (cfr. de luchthaven van Antwerpen om concentraties van vogels te bestrijden) overwegen dit te doen. Het Instituut voor Natuur- en Bosonderzoek kocht in het kader van het Europese ESFRI-project Life Watch een onbemand vliegtuigje om te onderzoeken in hoever hiermee habitatinformatie kan verzameld worden.

Knelpunten
Er zijn echter momenteel nog enkele knelpunten. "Drones hebben meestal een beperkte actieradius en zijn daardoor enkel geschikt voor lokale verzameling en monitoring van gegevens. Ook de weersomstandigheden kunnen een beperkende factor zijn. Ten slotte dient het gebruik van drones ook afgetoetst te worden aan de privacywetgeving", aldus Peeters. Andere knelpunten voor het gebruik zijn de toelating van de federale luchtvaartautoriteiten (die voldoende lang op voorhand dient aangevraagd) en de kostprijs.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234