Zaterdag 30/05/2020

Vlaams theater maakt indruk in Noordrijn-Westfalen

Debat sluit theateruitwisseling 'Foreign Affairs: Flandern' af

Düsseldorf / Van onze verslaggeefster ter plaatse

Sally De Kunst

Afgelopen weekend werd in het Forum Freies Theater (FFT) in Düsseldorf de theateruitwisseling Foreign Affairs: Flandern afgesloten met een debat.Vijf weken en achtentwintig opvoeringen van acht gezelschappen lang konden de Duitsers proeven van het Vlaamse theater, en als we FFT-directeur Niels Ewerbeck mogen geloven, waren ze onder de indruk.

Foreign Affairs: Flandern kaderde in het project Het goede nabuurschap, een culturele uitwisseling tussen Vlaanderen en de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen, die past in het nieuwe internationale cultuurbeleid van de Vlaamse regering. Daarin moeten de culturele ambassadeurs van Vlaanderen plaatsmaken voor interregionale projecten waarbij bilaterale partnerschappen worden nagestreefd. De Gentse Vooruit beet in Noordrijn-Westfalen in maart de spits af met een dansfestival in het Tanzhaus NRW in Düsseldorf. Tot december 2001 volgen nog uitwisselingen op het vlak van literatuur, muziek, film, beeldende kunsten, bibliotheekwezen en jeugdwerking in dertien steden. In 2002 worden de rollen omgekeerd, en komt de Duitse regio naar Vlaanderen. Van 2002 tot 2004 volgt La belle Flamande, een nieuw samenwerkingsverband tussen Vlaanderen en het Franse Nord-Pas de Calais, met als ankerpunten de steden Brugge en Rijsel, die respectievelijk in 2002 en 2004 culturele hoofdstad van Europa zijn.

Het chaotische debat dat de Vlaamse theatermissie in Noordrijn-Westfalen dit weekend afsloot, had dezelfde tendens als het debat dat in maart plaatsvond tijdens de Vooruit-dansweek in Düsseldorf: de Duitse regio hoopt iets te leren van Vlaanderen op gebied van theater en dans, op inhoudelijk en beleidsvlak.

De laatste jaren zit het theater in Noordrijn-Westfalen in een impasse en ook op het vlak van dans werd het stil na de Pina Bausch-boom. Moderator Niels Ewerbeck zei diep onder de indruk te zijn van het Vlaamse theateraanbod, en prees onder meer het anti-illusionistisch zelfbewustzijn van gezelschappen als Stan en De Onderneming, beide present op de affiche van Foreign Affairs: Flanders. Nele Hertling, intendant van het Berlijnse Hebbel Theater, had het over de radicale esthetiek van de Vlamingen.

De uiteenzettingen van de overige deelnemers gingen meer de richting uit van de cultuurpolitiek. Klaas Tindemans (Vlaams Theater Instituut) schetste de evolutie van het cultuurbeleid in Vlaanderen. Wolfgang Hofman (ministerie van Cultuur) gaf aan dat Duitsland wenst te evolueren naar een 'Konzeptforderung', een subsidieregeling naar Nederlands voorbeeld. Die Nederlandse regeling leunt nauw aan bij het Vlaamse model van vierjaarlijkse structurele subsidies en jaarlijkse projectsubsidies. Het ongenoegen over het Duitse cultuurbeleid bleek uit reacties uit het publiek en uit de uiteenzetting van regisseur Volker Lösch, die de zware subsidiëring van de Duitse Stadtstheaters aanklaagde, en de snelle doorstroming van jonge mensen uit de Freie Szene naar deze grote bedrijven betreurde, waardoor de grenzen vervagen, en de Freie Szene dreigt in te storten.

Aan Vlaamse zijde hield Arne Sierens andermaal een vurig betoog over het onderscheid tussen het 'Kasteelmodel', namelijk de gebetonneerde stadstheaters, en het 'Circusmodel', dat vrijheid en chaos bewaart, en waarvan Nieuwpoorttheater, het Gentse huis dat hij tot voor kort samen met Johan Dehollander en Stef Ampe leidde, een voorbeeld is. Wat verder in zijn spervuur stelde Sierens voor om alle overheidssubsidies stop te zetten en een commercieel systeem op te starten, waarbij kunstenaars beschermd worden door een tax shelter. Wat tot een heftige discussie leidde bij het panel (met naast bovenvermelden, ook Johan Reyniers, artistiek verantwoordelijke van het Kaaitheater, Pascal Gielen, cultuursocioloog KU Leuven en Dirk Baecker, Duits cultuursocioloog). De oorspronkelijke opzet van het debat, een kritische vergelijking tussen theatertoestanden in Vlaanderen en Noordrijn-Westfalen, was op dat moment nog nauwelijks aan de orde, en het debat ontspoorde in talrijke nevendiscussies.

De intendant van een Berlijns theater prees de radicale esthetiek van de Vlamingen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234