Woensdag 22/09/2021

NMBS

Vlaams spoor? "Slechts kleine aanpassing nodig"

Mark Descheemaecker. Beeld ANP
Mark Descheemaecker.Beeld ANP

N-VA-voorzitter Bart De Wever wil de treinen niet langer over de taalgrens laten rijden. Op die manier zouden de Vlaamse pendelaars niet de dupe zijn van stakingen in Wallonië. Volgens oud-spoorbaas Marc Descheemaecker zou het eveneens de stiptheid ten goede komen. Maar hoe ziet zo'n "Vlaams spoor" er concreet uit?

De langste treintrajecten in ons land zijn de verbindingen Oostende-Brussel-Luik en Antwerpen-Brussel-Charleroi. De treinen die die trajecten aandoen, rijden de helft van de rit leeg rond, klaagt De Wever aan. "Van Brussel tot Antwerpen rijdt de trein leeg om daar pendelaars op te pikken die naar Brussel moeten, waarna de trein leeg doorrijdt naar Charleroi."

Lees ook

Bart De Wever deed zijn voorstel in Het Laatste Nieuws: "Lijn Antwerpen-Charleroi? Knip ze door in de hoofdstad"

Publiek wordt bediend

De oplossing ziet de N-VA-voorzitter in een zogenoemde ontdubbeling van de lijnen. Zo'n ontdubbeling is perfect haalbaar, meent voormalig NMBS-topman Marc Descheemaecker, die vandaag namens de N-VA de Raad van Bestuur van De Lijn voorzit. Daarvoor is slechts een kleine aanpassing van het transportplan nodig. "Dan kan je treinen de trajecten Oostende-Brussel-Hasselt en Charleroi-Brussel-Luik laten rijden. De steden worden op dezelfde manier aangedaan, en ook het basispubliek wordt bediend."

Luikenaars die een dagje naar de kust willen, zullen in dit plan moeten overstappen in Brussel. "Dat moeten reizigers die vanuit Hasselt komen op dit moment toch ook doen?", kaatst Descheemaecker de bal terug. Hij stelt voor om voor een gegarandeerde overstap te zorgen, waarbij treinen die vanuit Luik in Brussel arriveren, afgestemd zijn op de treinen die van de hoofdstad naar de kust rijden.

Ook de stiptheid van de treinen zou met deze ingreep verhogen, meent Descheemaecker. "Voor de stiptheid zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste de afstand die de trein aflegt. Hoe groter die is, hoe meer kans op vertragingen. Met dit voorstel zou de afstand van die trajecten al gevoelig afnemen." Daarnaast is er het eeuwige knelpunt Brussel. De meeste vertraging lopen treinen op wanneer ze de noord-zuidverbinding in Brussel aandoen. Dat probleem verdwijnt ook met dit N-VA-voorstel niet. "Die bottleneck wordt aangepakt", weet Descheemaecker. "Infrabel is bezig met capaciteitsuitbreidingen."

"Pak probleem aan waar het zit"

Maar ook dat zal niet alle moeilijkheden met de Brusselse noord-zuidverbinding oplossen, erkent Descheemaecker. "Een belangrijke vraag is hoe je de treinen van het Gewestelijk Expresnet (GEN) gaat integreren in de bestaande capaciteit. Ga je die ook door die noord-zuidverbinding laten rijden?" Door de vraag wat er met het GEN moet gebeuren zal de discussie over het transportplan over enkele jaren sowieso losbarsten. "De Wever geeft nu een interessante voorzet."

Volgens sp.a-fractieleidster Meryame Kitir biedt een splitsing van de NMBS geen oplossing. "Daar zit de treinreiziger niet op te wachten. Die wil stipte en veilige treinen. Een splitsing zou enkel zorgen voor meer postjes, nog meer directeurs. Dat maakt het hele verhaal nog complexer dan vandaag." Kitir roept regering en vakbonden dan ook op om het conflict op te lossen. "Pak het probleem aan waar het zit. De regering moet het conflict wegwerken, en de bonden moeten een duidelijk verhaal brengen, op één lijn staan. Want op deze manier raken zij de steun van de reizigers kwijt."

Elk aan een kant van Brussel?

Het debat over een splitsing of ontdubbeling van de NMBS is momenteel niet aan de orde, klinkt het bij De Wevers coalitiepartners Open Vld en CD&V. "Wat zou dat oplossen?", vraagt Kamerlid Sabien Lahaye-Battheu (Open Vld) zich af. "De treinen moeten toch nog steeds door Brussel?" Ze vreest dat de noord-zuidverbinding alleen maar extra belast zal worden.

Dat denkt ook Jef Van den Bergh (CD&V). "Tenzij je de treinen uit Vlaanderen aan de ene kant van Brussel laat stoppen, en die uit Wallonië aan de andere kant. Maar dan moet je overstappen, en dan krijg je daardoor weer vertragingen. Het plan klinkt misschien goed, maar het zal in de praktijk bijzonder moeilijk uit te voeren zijn."

null Beeld BELGA
Beeld BELGA
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234