Zondag 28/11/2021

Vlaams Belang verliest rechtszaak over ‘Suske en Wiske’-parodie

Vlaams Belang heeft in het zand gebeten in de rechtszaak die WPG Uitgevers aanspande tegen de extreemrechtse partij inzake de inbreuk op de auteursrechten. In januari, tijdens de nieuwjaarsreceptie van de stad Gent, verspreidde Vlaams Belang Koepel Gent een kalender met daarop een door hen als parodiërende tekening omschreven prent, die in feite een bewerking was van de bekende De wilde weldoener-cover van de ‘Suske en Wiske’-reeks. Vandersteens belhamels keken daarop verschrikt op naar de socialistische Gentse burgemeester Daniël Termont die vanuit een minihelikopter muntstukken rondsmeet die enkel werden opgepikt door allochtonen.

Vlaams Belang verklaarde zich toen van geen kwaad bewust te zijn en wenste WPG Uitgevers succes met hun zaak. De partij zette de tekening meteen op hun nationale website en zegde zich geviseerd te voelen. Volgens hen zou WPG Uitgevers alle andere politieke partijen uit de wind zetten. “Als dit al niet meer mag, dan mag binnenkort niets meer”, klonk het.

De zaak werd voor een verkeerde rechtbank gepleit en de Vlaams Belang Koepel Gent had niets te maken met Vlaams Belang in zijn totaliteit, meende de rechtbank van eerste aanleg, die ook oordeelde dat er sprake is van een inbreuk op de auteursrechten. Vlaams Belang werd veroordeeld tot staking van het gebruik van de kalenders en de bewerkte cover, onder welke vorm ook, onder verbeurte van een dwangsom van 5.000 euro per inbreuk en met een maximum van 500.000 euro per dag waarop het stakingsbevel niet nageleefd wordt. De partij draait ook op voor alle kosten van het geding.

Johan de Koning, directeur-uitgever van WPG, is een tevreden man. “Normaal gezien was het vonnis aangekondigd voor 7 maart, maar soms werkt het gerecht sneller, en daar zijn we erg blij mee. De vastgestelde boete per inbreuk is enorm hoog. Het is nu heel duidelijk dat Vlaams belang dit niet meer moet proberen in de toekomst. Ze hebben het ons twee keer ‘gelapt’, maar hier houdt het op.” Eerder liet De Koning ook weten aan een morele schadevergoeding te denken, “maar dat kan enkel een volgende stap zijn. Je moet dan eerst de schade kunnen bewijzen.” Een publicatie van het vonnis in de pers, vond de rechter dan weer niet nodig. “Maar goed, we merken dat de media deze rechtszaak en het vonnis goed opneemt, dus op die manier bekomen we ook wat we wilden”, aldus nog De Koning. (GDW)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234