Zaterdag 08/05/2021

Vive la France dankzij 'Vive le vélo'

Geen programma vat beter de zomer dan Vive le vélo. Met dank aan de koers, maar ook aan de prachtige locaties die je doen dromen van vakanties in Frankrijk. Een zoektocht die maanden voorbereiding vergde.

We hebben er lang moeten op wachten, maar eindelijk zijn ze er, de ideale zomeravonden om met een glas wijn in de hand buiten te blijven zitten tot de zon al een tijdje onder is. Maar terrasweer of niet, honderdduizenden Vlamingen verkiezen iedere avond toch opnieuw de tafel van Vive le vélo boven hun eigen terras. Met 900.000 waren ze dinsdagavond zelfs, kijkcijfers die aan winterse avonden doen denken.

Vive le vélo is incontournable, dankzij de koers, nog steeds de hoofdmoot van het programma, maar ook omdat de talkshow voldoende breed gaat om de niet-wielerliefhebbers aan te spreken. Met in een hoofdrol daarbij de prachtige locaties waar Karl Vannieuwkerke en co. avond na avond hun tafel neerpoten. Van een Corsicaans strand over een nietig dorpje in de Pyreneeën naar een imposant kasteel in Bretagne. Betere promotie kan de toeristische dienst van Frankrijk zich nauwelijks inbeelden.

"We stoppen in die locaties ook heel veel tijd," zegt Gunther Leenders, producer van Vive le vélo. "De zoektocht begint al in het najaar met de bekendmaking van het parcours van de ronde. Als we de aankomstplaatsen kennen, trekken we een cirkel van vijftig kilometer rond die plaats. Verder willen we niet gaan omdat we toch die streek van Frankrijk laten zien waar de Tour aankomt, maar ook omdat onze praatgasten op een comfortabele manier bij ons moeten kunnen raken na de aankomst.

"In die omtrek zoeken we dan naar mooie plaatsen via het internet, reisgidsen, boeken enzovoort. Per aankomstplaats maken we zo een selectie van mogelijke locaties."

Maar dan pas begint het echte werk. Wat mooi lijkt op papier of het internet, kan in de realiteit al eens dik tegenvallen. Dus trekt Leenders samen met drie collega's, zijnde regisseur Wim Straetmans, chef techniek Chris De Coen en lichtontwerper Karel Perneel enkele keren naar Frankrijk op locatiejacht. "En dat zijn echt geen toeristische uitstapjes", weerlegt Leenders een steeds terugkerende opmerking.

"We zijn weliswaar met vier vrienden op stap, maar we zitten van 's morgens vroeg tot 's avonds laat in de auto om de tien tot vijftien mogelijke locaties die op ons lijstje staan te bekijken. En als we onderweg een schoon gebouw of kapel tegenkomen, kunnen we het niet laten om even te kijken of die ook niet in aanmerking komt."

Hoewel Vive le vélo ondertussen al aan zijn zevende seizoen op locatie toe is en de makers Frankrijk ondertussen al ettelijke doorkruist hebben, probeert het programma ook steeds nieuwe locaties te vinden. "Al is dat in de bergen niet altijd makkelijk", moet Leenders toegeven. "We moeten daar rekening houden met de grote afstanden en je vindt er geen monumentale gebouwen zoals nu bijvoorbeeld in Bretagne. Daarom staan we het ons een enkele keer toe om een locatie te gebruiken waar we al eens onze tafel gezet hebben."

Minidorpen

Om de uiteindelijke selectie te halen, moeten de locaties aan verschillende voorwaarden voldoen. De plaats moet mooi zijn, uiteraard, maar er is meer nodig dan dat. "Technisch moet het ook mogelijk zijn om live uit te zenden. Onze schotelantenne moet bijvoorbeeld naar een bepaalde satelliet gericht worden. Als dat niet lukt door de bomen die er staan, hebben we pech.

"We hadden ook vanuit een mooi dorpje bij de Mont Ventoux willen uitzenden, alleen bleek het onmogelijk om daar met onze vrachtwagens naar toe te rijden. Maar uiteindelijk blijft het belangrijkste criterium toch dat het televisioneel schoon is. Soms is het echt niet leuk om met de camions naar een bepaalde plaats te rijden, maar toch doen we het omdat het zo schoon is. Daarvoor heb je een supergemotiveerde ploeg nodig waarbij iedereen steeds voor het beste wil gaan."

Daarnaast moet de VRT ook steeds de toestemming krijgen van de kasteelheer, vader abt of burgemeester. Al blijkt dat zelden of nooit een probleem. "In al die jaren kan ik me maar twee keer herinneren dat iemand vlakaf 'nee' zei", zegt Gunther Leenders. "Eens je 'Tour de France' hebt laten vallen, gaan veel deuren open. De bereidheid om mee te werken is erg groot.

"Als we dan toch nog een 'nee' krijgen is het om praktische redenen, bijvoorbeeld omdat er die dag net markt is of een trouwfeest. Je mag ook niet vergeten dat wij echt een attractie zijn die langskomt waar mensen altijd verwonderd naar komen kijken. We stonden net nog in een dorpje waar maar iets meer dan honderd mensen wonen. Het gebeurt daar niet al te dikwijls dat er een tv-ploeg met dertig mensen en vier vrachtwagens passeert."

Ondanks de minutieuze voorbereiding - bij de locatiejacht wordt meteen de precieze plaats van de tafel bepaald, een lichtplan getekend en de parkeerplaats voor de camions vastgelegd zodat die zeker niet in beeld komen -, tijdens de tocht door Frankrijk moet er elk jaar ook nog geïmproviseerd worden. "In Nice konden we dit jaar niet op onze gekozen locatie raken door wegenwerken. Dan hebben we samen met een stadsdienst nog iets nieuws moeten zoeken.

"Tijdens het eerste seizoen van Vive le vélo zochten we ook telkens een locatie voor goed weer en één voor slecht weer. Dat doen we nu niet meer. Bij een kasteel heb je altijd wel een grote zaal waar we terechtkunnen als het regent. En anders reizen we met z'n vieren vroeg in de ochtend het konvooi vooruit om een nieuwe locatie te zoeken."

Vive le vélo, om 21.30u op Eén.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234