Donderdag 29/07/2021

NieuwsPolitiek

Vivaldi bikkelt om bedrijfswagens

null Beeld BELGAIMAGE
Beeld BELGAIMAGE

Vooruit waarschuwde voor de samenkomst al voor de overheidskosten die de vergroening van de bedrijfswagens met zich mee kan brengen. Afgelopen nacht zijn de topministers het eens geraakt over de groenere bedrijfswagens. Wat dat regime precies zal inhouden, zal minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) later op de dag toelichten.

Alle bedrijfswagens moeten tegen 2026 elektrisch worden, over dat principe is de regering het eens. Over de uitwerking kwamen de topministers gisteravond samen. Bij het ter perse gaan was de vergadering nog niet afgelopen, maar intussen zijn de ministers het eens geworden over de principes. Vanaf 2026 zullen enkel nog elektrische bedrijfswagens kunnen genieten van een fiscaalvriendelijk regime, luidt het. Later vandaag komt Van Peteghem met meer toelichting.

Naar verluidt waren de linkse regeringspartijen beducht voor de financiële impact van de maatregelen. Ook het fiscale voordeel voor brandstofwagens verdwijnt geleidelijk aan vanaf 2023. Dat voor elektrische auto’s blijft bestaan. Alleen zijn elektrische auto’s momenteel 100 procent aftrekbaar, brandstofwagens gemiddeld 70 procent, waardoor de staat minder belastinginkomsten zou vangen. Over dat percentage ging het debat. Tegelijk vallen de accijnzen terug. Die betaal je enkel op brandstof, niet op elektriciteit. Minder auto’s op diesel en benzine betekent ook minder taksen die binnenkomen.

400 miljoen euro

De socialisten pleitten ervoor om ook het ‘voordeel alle aard’ te beperken, wat vooral impact heeft op de werknemer, al leken ze daarmee alleen te staan. Momenteel is de berekening daarvan erg gunstig bij een elektrische auto, de socialisten willen dat straks opnieuw gelijkschakelen met dat van een brandstofwagen. Opnieuw gaat het erom dat de staat anders zo inkomsten misloopt, volgens Vooruit zelfs tot 400 miljoen euro op jaarbasis. Tegelijk worden mensen zo net aangemoedigd een bedrijfswagen te nemen.

Van Peteghem legde gisteren nieuwe berekeningen op tafel. De regering wil de oplopende kosten de komende jaren monitoren om dan later bij sturen. De grote vraag is hoever de regering vooruit zou kijken. Enkel tot 2026, gezien de snel evoluerende automarkt? Of ook verder om de sector niet voor verrassingen te plaatsen?

Zeker bij premier De Croo (Open Vld) was er de wil om te landen. Voor Vooruit kon dat enkel als de kosten effectief beperkt bleven. Als de factuur effectief zou oplopen tot honderden miljoenen euro’s zou de kwestie beter beslecht worden bij de onderhandelingen over de begroting deze zomer, klonk het.

Van Peteghem zal later op de dag toelichten wat er allemaal afgesproken is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234