Maandag 23/09/2019

Vitalski

nachtburgemeester van antwerpen zal deze zomer niet stilzitten

Antwerpen

Eigen berichtgeving

Armand Plottier

Geloof niet alle wilde verhalen die over Vitalski, Antwerpens nachtburgemeester, circuleren. Om 10 uur 's morgens oogt hij in ieder geval frisser dan een doorsneepoliticus na een nachtelijk rondje onderhandelen. Een interview blijkt op dit, naar zijn normen, barbaarse tijdstip dan ook perfect tot de mogelijkheden te behoren.

Om gespreksonderwerpen zit Vitalski, pseudoniem van Vital Baeken, nooit verlegen, en zeker vandaag niet: zijn zomerprogramma oogt bepaald indrukwekkend. Enthousiast neemt hij zijn agenda erbij om ons in krachtige bewoordingen, doorspekt met veel 'te geks', op het Vitalski-zomeroffensief voor te bereiden.

"Vanaf vandaag schrijf ik een wekelijkse zomercolumn voor De Morgen (zie hiernaast, ArP) om maar met het belangrijkste te beginnen (lacht). Waarover ik precies ga schrijven blijft voorlopig, ook voor mij, nog een raadsel." Het liefst zou hij 'iets memoireachtigs' maken over zijn 'ontmoetingen' met schrijvers als Leonard Nolens, Jean-Marie Berckmans, of met politici als Patrick Janssens.

"Neen, ik zit niet stil. Ik schrijf romans, ben stand-up comedian, ik zing." En hij is, als uitgeweken Kempenaar, nachtburgemeester van Antwerpen. "Ja, wij Kempenaren werken nu eenmaal hard."

De opmerking dat vooral niet-Antwerpenaren in Antwerpen de belangrijkste culturele activiteiten organiseren - ook cultuurschepen Antonis is een Kempenaar, om maar een voorbeeld te geven - wordt dan weer hartelijk, doch beslist weggelachen. "Wat een flauwekul, zeg. Ga maar eens na: echte Antwerpenaren, wat moet ik me daarbij voorstellen? Kijk eens naar Amerika. Amerikanen zijn in feite toch ook allemaal van origine Italianen, Nederlanders of noem maar op." De komende weken is Vitalski niet alleen De Morgen-columnist, ook op JIMtv zal hij wekelijks zijn opwachting maken, in Villa Vitalski. "Dat columnachtige ligt mij wel. Het moeten niet altijd romans zijn." Dat zijn enkele maanden geleden verschenen 'erotische roman' De stiefmoeders amper gerecenseerd werd, stoort hem overigens niet echt. "Het was een merkwaardig boek. En waarom het genegeerd werd? De tekst op zich loog er niet om en mijn broer Serge illustreerde die met wat u 'vettige tekeningen' noemt. En, ja, het klopt dat ik ook even in de waan verkeerd heb dat mijn tekst voor de nodige opschudding zou zorgen, maar niets was minder waar. Van een Ik Jan Cremer-effect was absoluut geen sprake. Geen schandaal dus en geen gigantische verkoopcijfers. Als je vandaag mijn menig over De stiefmoeders vraagt, moet ik toegeven dat het boek eerder een fantasie van een zeventienjarige lijkt. (lacht)

"Ach, gelukt of mislukt? Mocht je het programma van Paul Jambers geloven (de aflevering over 'miskend talent', ArP) dan ben ik een geslaagd schrijver en is mijn vader, Robert Baeken, mislukt. Maar dat is toch klinkklare nonsens. Vader kwam uit een familie die je niet echt kunstzinnig kunt noemen. Zelf had hij een job als technisch tekenaar. En helemaal op eigen kracht ontdekte hij schrijvers als Rimbaud en Henry Miller. Misschien was hij vroeger een tikkeltje asociaal, maar nu houdt hij zich op een redelijk professionele manier fulltime met tangodansen bezig. Hij haalt de beste Zuid-Amerikaanse ensembles naar hier. En schrijven doet hij nog altijd met veel toewijding. Na tientallen romans die door uitgevers geweigerd werden, verschijnt er in september uiteindelijk een boek van hem: Namiddag van een faun. Naar het orkestwerk Prélude à l'après-midi d'un faune van Claude Debussy, inderdaad. Of naar de dichter Stéphane Mallarmé, wiens L'après-midi d'un faune door Debussy getoonzet werd."

's Zomers kan en mag er veel, maar dat de festivalgangers van Dranouter in augustus Vitalski mogen verwachten, is toch wel een beetje vreemd. "Ja, ik treed daar op, weliswaar als stand-up comedian en in een aparte tent, maar of dat vreemd is? Een doedelzak is in Dranouter toch niet verplicht?"

Plechtig: "Alles wat ik doe, komt neer op frasering. Het poneren van betekenisvolle woorden of objecten in een stroom van tijd. Geef toe, stand-up comedian is toch een prachtig vak? Voor tien man optreden terwijl de flipperkast blijft aanstaan. Eerlijk waar, als je dat publiek aan het lachen krijgt, vlieg je toch sky high. Of optredens in zalen met pluchen zetels en een rood doek. (droomt weg)

"In september ga ik overigens opnieuw naar Londen. Ik wil daar jaarlijks vier keer optreden als stand-up comedian. Ruw geschat lopen daar vijfduizend 'collega's' rond. Mij appreciëren de Londenaren vooral omdat ik voor hen een exotische vogel ben."

Bladerend in zijn agenda wordt Vitalski plots met de dit jaar onvermijdelijke Jacques Brel geconfronteerd. "Ah, kijk. Op zondag 20 juli presenteer ik de Jacques Brel-special in het Rivierenhof in Deurne, met onder meer La Esterella en Deborah Ostrega. Enfin, nu blijkt dat men daar verwacht dat ik ook ga zingen. Ik heb geen enkele plaat van de brave Jacques in huis, maar we lossen dat wel op. En deze maand treed ik op op de Gentse Feesten, maar dat is niet zo opmerkelijk."

Alsof we nog steeds niet van 's mans veelzijdigheid overtuigd zijn, verdwijnt hij plots om even later met een stapel tekeningen terug te komen. "Momenteel ben ik met een stripverhaal bezig. Uiteindelijk hoop ik 120 pagina's bij elkaar te tekenen. Echt goed tekenen kan ik niet. Om die simpele reden moet ik kwantiteit bieden (lacht). Mijn grote voorbeeld bij het tekenen is Art Spiegelman, de tekenaar van het felbejubelde Maus. Wat niet betekent dat ik mij, zoals mijn voorbeeld, aan een strip over de concentratiekampen ga wagen. Enfin, zie maar. Deze week verschijnt er een acht pagina's tellende brochure met een volledige opsomming van mijn zomerprogramma in een oplage van 20 000 exemplaren. Ik ga snel even de drukproeven verbeteren."

'Ik poneer betekenisvolle woorden of objecten in een stroom van tijd'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234