Vrijdag 06/12/2019

Visa poetst zijn logo op

Morrelen aan een van de succesvolste merken ter wereld, je moet het maar durven. Kredietkaartenmaatschappij Visa waagt zich eraan. Na bijna dertig jaar dienst krijgt het Visa-logo een facelift. In de komende twee jaren krijgen ook de dik twee miljoen Belgische Visa-kaarthouders het nieuwe logo op hun kaart.

Brussel

Eigen berichtgeving

Emmanuel Vanbrussel

Visa wil af van zijn kaartenimago en frist daarom zijn logo op. "Visa is vandaag veel meer dan een kredietkaartenbedrijf", zegt Christopher Rodrigues, topman van Visa International. "Onze actieradius is de afgelopen jaren fors uitgebreid. Wij staan ook in voor diverse andere financiële transacties, zoals internationale geldtransfers en interbancair betaalverkeer."

De vertrouwde blauw-wit-gouden achtergrond van het logo verdwijnt, net als het kader errond. Want het is precies door die omkaderde achtergrond dat de consument Visa associeert met een kaartproduct, zo heeft marktonderzoek aangetoond. Visa komt nu op de proppen met een lichter logo, dat bovendien technisch en grafisch is aangepast aan de beeldschermen van elektronische toestellen. Marketingdirecteur Karen Gullett: "De oude generatie associeert Visa nog met een kaart, maar dat is niet het geval voor de groeiende groep jonge consumenten die Visa vooral gebruikt als betaalmiddel op het internet of - zoals in Azië al het geval is - via mobiele toestellen zoals de gsm of de laptop."

Er zijn nog wijzigingen. De V van Visa krijgt een gouden rand. Het hologram verhuist naar de achterkant van de kaart en wordt geïntegreerd in de magnetische strip. Zo is er 65 procent meer plaats voor banken en sponsors om hun merknaam op de voorkant te plaatsen.

"De eerste tests bij consumenten zijn positief. Slechts 7 procent van de ondervraagden had moeilijkheden met het nieuwe logo. Het is ook geen naamsverandering, zoals bijvoorbeeld Omob dat zich omvormde tot Ethias", zegt Gisèle De Groote, marketingverantwoordelijke voor Visa in België.

Visa heeft de restyling bijna volledig aan ontwerpers binnen het bedrijf toevertrouwd. 'Wat we zelf doen, doen we beter' is zo'n beetje de bedrijfsfilosofie van de kredietkaartenmaatschappij. De merknaam Visa werd dertig jaar geleden ook binnenshuis uitgevonden.

Visa ging niet over een nacht ijs. Aan de restyling ging anderhalf jaar van intens marktonderzoek bij meer dan zevenduizend klanten in zestien landen vooraf. De inzet is hoog. Als de omvorming mislukt, betekent dat voor Visa een virtueel verlies van honderden miljoenen. Volgens economieprofessor Peter Sealey (universiteit van Berkeley, Californië) heeft het merk Visa meer economische waarde dan alle andere bedrijfsonderdelen (de computerinfrastructuur, de betalingssystemen en de werknemers) van het bedrijf bij elkaar opgeteld.

Een nieuw logo ontwerpen is één zaak, de wereldwijde uitrol van het ontwerp een andere. Visa staat voor een kolossale opdracht. Niet alleen de kaarten zelf, maar ook de betaalautomaten en alle marketing, bijvoorbeeld de etalagestickers in de winkels, moeten worden vervangen. De kredietkaartenmaatschappij telt wereldwijd ruim een miljard kaarthouders en meer dan 22 miljoen betalingspunten (van banken en horeca tot internetwinkels). Het nieuwe logo moet in meer dan 150 landen en via 21.000 banken ingang vinden.

Voor die megaoperatie heeft de maatschappij een draaiboek voor de komende vijf jaar opgesteld. De eerste marketingrichtlijnen werden in juni naar de banken verstuurd. In België zal het opgefriste logo vanaf volgend jaar op de nieuwe kaarten prijken. De Belgische winkels en banken krijgen midden volgend jaar het aangepaste marketingmateriaal. De Groote verwacht dat het gros van de ruim twee miljoen Belgische kaarthouders tegen midden 2007 een kaart met het nieuwe logo op zak zal hebben.

Over het kostenplaatje van de hele operatie wil Visa niets lossen. Maar marketingspecialisten schatten dat de factuur in de honderden miljoenen zal lopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234