Donderdag 09/04/2020

Virtuoos hoorspel, anonieme beelden

Met de pokerfilm Molly's Game maakt Aaron Sorkin zijn regiedebuut. Wie hem kent als de top-scenarist van The Social Network en The West Wing, weet exact wat dat betekent: een waterval aan spitante dialogen.

Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire en Ben Affleck: u hebt vast wel eens van hen gehoord. Maar kent u ook Molly Bloom, de vrouw die hen (en een resem andere miljonairs) een jaar of tien geleden samenbracht rond de meest exclusieve pokertafel ter wereld? Topscenarist Aaron Sorkin doet het waargebeurde verhaal in geuren en kleuren - en vooral in véél woorden - uit de doeken.

Sorkin staat bekend om zijn spitante dialogen: zijn personages hebben allemaal een mitrailleur in de plaats van een mond. Ze spreken niet zoals echte mensen, maar zoals we dat allemaal zouden willen doen. Dat is in Molly's Game niet anders.

Het contrast met Sorkins nogal anonieme beeldvoering is dan ook erg groot. Molly's Gameis zo onopvallend geregisseerd, gemonteerd en van muziek voorzien, dat het lijkt alsof er een team robots aan de knoppen zat. Echt storend is dat niet, maar terwijl je ogen racen om de virtuoze ondertitels bij te benen, vergeet je haast dat er ook beelden bij horen.

Terug naar Molly Bloom: haar vader (Costner) wou van haar een topskiester maken, zo blijkt uit de proloog. Die ingebakken overwinningsdrang liet haar nooit meer los - ook niet toen een rugletsel haar sportieve carrière abrupt doodkneep. Molly was nog steeds hongerig, en bleef behendig slalommen tussen de (veelal mannelijke) obstakels op haar pad. Van serveuse in een cocktailbar schopte ze het in enkele jaren tijd tot uitbaatster van een geheime pokerkamer waar je alleen op uitnodiging, en met dikke stapels dollarbiljetten binnenkwam. Toen later bleek dat het spel niet helemaal zuiver op de graat was, plukte de staat haar kaal.

Dat de immer strijdbare Jessica Chastain de hoofdrol speelt, geeft aan dat Molly's Gameeen feministisch tintje heeft. Bloom is een sterke vrouw die er niet alleen in slaagt om na elke val weer recht te krabbelen, maar ook nog eens haar integriteit weet te bewaren, en dat in een mannenwereld. Dat willen we best geloven, maar de toon werd ons toch iets te triomfantelijk en - bij gebrek aan een beter woord - Amerikaans.

Is Molly's Game een boeiende film? Absoluut. Maar doe ons toch maar liever The Social Network: een film met een volkomen ambigu hoofdpersonage, én een geniale regisseur aan het roer om Sorkins sprankelende taal in even bruisende beelden om te zetten.

Vanaf 3/1 in de bioscoop.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234