Maandag 30/11/2020

Vinyl op woensdag

Met de komst van de cd leek vinyl ten dode opgeschreven, en in de jaren negentig werden veel platen niet eens meer op het zwarte goud geperst, maar intussen is het tij gekeerd, en de laatste jaren is de elpee opnieuw aan een opmars begonnen. Er gaan weer speciaalzaken open, en ook de grote ketens bieden het formaat in almaar ruimer wordende afdelingen aan. Het voorbije jaar alleen al ging de vinylverkoop met liefst 40 procent omhoog, en niets wijst erop dat het om een eenmalige opstoot gaat.

Als de cd het equivalent van de paperback is, dan staat de lp voor de gebonden uitgave: groter en steviger, luxueuzer ook, en op hoogwaardig dik vinyl geperst. Voor de slechte verstaander: elpees zijn weer hip, en trekken vandaag niet alleen een publiek van connaisseurs en freaks. Meer en meer jongeren willen zich op die manier afzetten tegen iets onsexy als een mp3-file, en daarom worden veel klassieke titels voor het eerst in decennia weer verkrijgbaar.

Zo ook 'Here, My Dear', misschien wel de meest controversiële plaat van

Marvin Gaye

. In 1975 liep zijn huwelijk met Anna Gordy stuk, de oudste zus van zijn platenbaas bij Motown. Als een onderdeel van de echtscheidingsprocedure werd Gaye veroordeeld tot het afstaan van de helft van de royalty's van zijn volgende elpee, en verspreid over vier plaatkanten maakt de legendarische soulzanger het bilan op van de gestrande relatie.

Het resultaat: de naakte waarheid over de getroubleerde band tussen de twee. Hij zingt onverbloemd over de liefde, het huwelijk en de scheiding, haalt op subtiele, en helemaal niét zo subtiele, wijze uit naar zijn ex, en titels als 'You Can Leave, But It's Going to Cost You', 'Is That Enough', 'When Did You Stop Loving Me, When Did I Stop Loving You' geven aan dat de vechtscheiding vicieus verliep, ook al omdat Gaye er op dat moment een geldverslindende cocaïneverslaving op nahield. Dat de enige echte lovesong - 'Falling In Love Again' - werd opgedragen aan zijn nieuwe vrouw Janis, spreekt eveneens boekdelen. De plaat werd destijds erg koeltjes onthaald, maar wordt vandaag als een klassieker beschouwd. En inderdaad: zelden iemand zo geniaal zijn eigen kleinste kantjes weten blootleggen.

Een andere soullegende, de onvolprezen

Bill Withers

, bracht met 'Just As I Am' in 1971 een van de beste debuten uit het genre uit. Met Booker T als producer ging de toen drieëndertigjarige singer-songwriter aan de slag, maar naast gesmaakte covers van Fred Neil ('Everybody's Talking') en The Beatles ('Let It Be') zijn het uiteraard vooral zijn eigen klassiekers die dit tot een onsterfelijk debuut maken. 'Ain't No Sunshine' klinkt veertig jaar na datum nog altijd even fris, en het origineel van 'Grandma's Hands' - het soort jeugdherinnering die voor je ogen weer tot leven wordt gewekt - is na talloze interpretaties nog steeds onovertroffen in deze originele versie.

Geen slecht woord ook over

Sandy Denny

, maar de betreurde folkzangeres van Fairport Convention wordt geen eer aangedaan met '19 Rupert Street', een gloednieuwe plaat met archiefopnamen die tijdens een repetitie op een eenvoudig cassetterecordertje thuis bij haar vriend Alex Campbell werden opgenomen. De sticker op de hoes looft deze vers ontgonnen tapes als de ontbrekende schakel tussen haar werk in de folkclubs en haar eerste sessies bij Fairport Convention, en dat kan kloppen. Maar dat neemt niet weg dat de kwaliteit van de opnamen te ondermaats is om écht van een vondst te gewagen. Enkel voor verzamelaars.

Voor iederéén daarentegen is 'The Lion's Roar', de tweede elpee van

First Aid Kid,

een Zweeds folkduo rond zusjes Klara en Johanna Söderberg, die met hun hartverwarmende close-harmonystemmen en landelijke americana soms wat doen denken aan Fleet Foxes en Johanna Newsom. Conor Oberst - u kent hem van Bright Eyes - vertolkt een gastrolletje en dat is geen toeval, want net als hij hebben de zusjes een zwak voor donkere, wat gloomy teksten, terwijl de muziek ondanks de haast tastbare melancholie toch ook iets lichtvoetigs behoudt. Country heeft zelden zo sexy geklonken. Morgen is First Aid Kit live te zien tijdens de PIAS Nights in Brussel.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234