Woensdag 08/12/2021

Vinyl op woensdag

Het lijkt vandaag zo goed als vergeten, maar ook in de prille jaren zestig kende België al een bloeiende rockscene. Op de radio hoorde je die bands zelden. Daar stonden Vlaamse schlagers centraal en werd er geopteerd voor braaf familie-entertainment. De meeste groepen zochten hun toevlucht in het bruisende nachtclubcircuit, en lieten zich inspireren door de golf van Britse rockbands die via de Noordzee in ons land kwam aangespoeld. Dit was de muziek die de generatiekloof tussen tieners en hun ouders verder opentrok. Niet alleen grossierden bands als The Sundrops en The Paramounts - beiden uit Gent - in ritmische beatmuziek, ze kregen, net doordat ze door de nationale omroep genegeerd werden, een opwindend, haast clandestien imago.

Ook elders in het land timmerden beatbands als Davy Jr. & Guess Who uit Antwerpen en Little Chris and The Boomerangs uit Kortrijk aan de weg. Alleen: een professionele omkadering was er toen nog niet, dus de meeste groepen lieten in eigen beheer of op kleine, lokale labeltjes een plaatje persen. Sommigen haalden er landelijke bekendheid mee, maar even vaak bleef de weerklank beperkt tot de vier uithoeken van de garage waarin gerepeteerd werd. Op Belgian Vaults - Volume One (Starman Records) staan zestien van die vergeten parels verzameld, stuk voor stuk voorzien van achtergrondinfo én verpakt in een hoes van Raoul Van den Boom, een van de weinige Belgische fotografen die zich in de jaren zestig al om popmuziek bekommerde.

Nog los van het de historische waarde van deze onvindbaar geworden opnamen is de kwaliteit van het songmateriaal verrassend goed, en kijk: je komt zelfs The Pebbles tegen met 'Someone To Love', een nummer uit '66 en dus van voor de grote doorbraak. Nog goed nieuws voor de archivarissen: de volgende delen van deze reeks - die kennelijk moet doorgaan tot de jaren zeventig en tachtig - blijken al in voorbereiding, en verschijnen begin volgend jaar.

Van korte, compacte sixtiessongs naar de lange, epische nummers van Godspeed You! Black Emperor. De Canadese postrockband bracht zopas het overweldigende Allelujah! Don't Bend! Ascend! (Constellation) uit, een volwaardige plaat met slechts vier composities van dit illustere negenspan waarmee tien jaar stilte doorbroken wordt. De instrumentale nummers zijn opgebouwd rond lange, stuwende drones die de ene keer dreigend, en dan meer melancholisch klinken. Geen easy listening, kortom, maar het moet gezegd dat je na afloop wél meteen de naald terug op de groef wil zetten, omdat de groep erin slaagt zo'n spanningsveld op te bouwen dat het je achteraf moeite kost om weer af te kicken. Godspeed You! Black Emperor slaagt erin een uitgedoofd gewaand genre als postrock toch weer nieuwe leven in te blazen. En goed: vier nieuwe nummers op tien jaar is niet veel, maar als ze deze intensiteit aanhouden was het het wachten dubbel en dik waard.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234