Dinsdag 18/05/2021

Eurostadion

Vilvoorde verzet zich tegen Eurostadion: "We vrezen overlast en verkeerschaos"

null Beeld rv
Beeld rv

Vilvoorde verzet zich tegen de milieu- en bouwvergunning voor het nieuwe voetbalstadion en de bijbehorende parking op de Heizel. "Ze zullen voor overlast en verkeerschaos zorgen", waarschuwt burgemeester Hans Bonte (sp.a). Ontwikkelaar Ghelamco ontkent: de situatie zal net verbeteren.

Komende zomer wil bouwbedrijf Ghelamco op parking C de eerste steen van het Eurostadion leggen. Een tempel met 60.000 zitjes, kantoren, restaurants, bars en een ondergrondse parking voor 11.000 auto's. Het Eurostadion moet het Koning Boudewijnstadion vervangen. De officiële opening is voor het EK voetbal in 2020. Daarna zal het dienen als thuis voor de Rode Duivels en Anderlecht.

Niet iedereen is enthousiast over het stadion op parking C, in Grimbergen. Vilvoorde, een van de buurgemeenten, tekent bezwaar aan tegen de vergunningen voor het project. De wijk Koningslo ligt naast de Heizelvlakte. De inwoners zullen overlast ondervinden, klinkt het. "Iedereen met gezond verstand verzet zich", stelt burgemeester Bonte.

Burgemeester Hans Bonte. Beeld Photo News
Burgemeester Hans Bonte.Beeld Photo News

Het gebied rond de Heizel kleurt nu al donkerrood op de luchtkwaliteitsbarometer. De fijnstofwaarden zijn er bij de hoogste in Vlaanderen door auto's op de ring en overvliegende vliegtuigen.

Niet alleen in Koningslo, maar ook op de ring voorspelt Bonte chaos. Er komen veel meer matchen in het nieuwe stadion: naast de Rode Duivels - een handvol per jaar - zal Anderlecht er tweewekelijks zijn thuiswedstrijden spelen. En dan is er de bijbehorende ondergrondse parking. "Het is blijkbaar de bedoeling dat die als randparking dient, om mensen van daaruit met openbaar vervoer naar bedrijven en winkels in de buurt te brengen", zegt Bonte. "Dit zal elke dag tot enorme files leiden op de ring, het mobiliteitshart van het land."

Vilvoorde staat niet alleen. Ook Wemmel, een andere buurgemeente, verzet zich tegen het Eurostadion. De bezwaren zijn grotendeels dezelfde: meer fijnstof en de vrees voor een verkeersinfarct.

Alles ondergronds

Ghelamco ontkent. Volgens de ontwikkelaar wordt er alles aan gedaan om de toename van fijnstof te beperken. Zo zal alle verkeer op de site ondergronds gaan. Er komen tunnels vanop de ring met speciale filters voor fijnstof. Boven de tunnels wordt een park gebouwd. "Een verbetering", reageert Philip Neyt, bestuurder bij Ghelamco. Volgens hem zal de verkeerssituatie op de ring en rond de Heizel erop vooruitgaan.

"Bus, tram en fiets krijgen een hoofdrol. De nieuwe parking kan 6.000 auto's per uur verwerken, de huidige maar 1.500. Door slim kalendermanagament vermijden we dat te veel evenementen samenvallen", zegt Neyt. Hij betreurt het dat Vilvoorde zich verzet zonder contact op te nemen.

Het is nu aan Grimbergen om een beslissing te nemen over de vergunningen. Die komt er tegen het voorjaar. Daarna kan er nog beroep worden aangetekend. Vilvoorde wil dit sowieso doen. Een lange juridische strijd lijkt zo onafwendbaar.

Maar als het stadion wedstrijden van Euro 2020 wil ontvangen, moet het in juli 2019 klaar zijn. De klok tikt. Alain Courtois (MR), Brussels sportschepen en voorzitter van het organisatiecomité, heeft al laten weten dat er geen plan B is.

Bonte vindt het onbegrijpelijk dat Vlaams minister van Milieu Joke Schauvliege (CD&V) en haar collega van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) geen bezwaar hebben aangetekend. "Als dit project doorgaat, hebben we geen milieu- en mobiliteitsminister meer nodig." Schauvliege zegt dat de ambtenarij onafhankelijk werkt en dat de procedures moeten worden gevolgd. Weyts onderstreept dat hij een negatief advies heeft gegeven, maar dat de ambtenarij hem niet is gevolgd.

"Grootheidswaanzin." Of hoe het Eurostadion vragen blijft oproepen. Lees de analyse in De Morgen. Abonnees kunnen in onze pluszone terecht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234