Donderdag 26/11/2020

Villagers **** en Grizzly Bear ***(*) - Snaren van prikkeldraad

Beeld Alex Vanhee

Villagers en Grizzly Bear, op één avond in de Ancienne Belgique: die combinatie bleek zo aanlokkelijk dat alle kaartjes al ver vantevoren de deur uit waren. Beide bands touren niet zo vaak, maar zondag bleek alvast dat ze zich desondanks toch in hun sas voelden op een podium.

De eerste cd van Villagers -het Ierse gezelschap rond zanger Conor O'Brien- sleepte twee jaar geleden meteen een nominatie voor de prestigieuze Mercury Prize in de wacht. 'Awayland' -de opvolger- verschijnt pas in januari 2013- maar in Brussel gunde de band het publiek alvast een sneak preview van wat er verwacht mag worden. En dat is: niét meer van hetzelfde. O'Brien grossiert weliswaar nog steeds in melodieuze folkpop met een gitzwart randje erom heen, maar waar z'n eerste plaat bijna een verholen soloproject was, zag je dit keer een hechte groep aan het werk, en onder een gloednieuw nummer als 'The Waves' knetterde zelfs een heuse technobeat. Dat was even schrikken, maar het resultaat was er niet minder fraai om. Die dramatische stem van O'Brien deed wat aan Bright Eyes denken, maar Villagers toonde zich veelzijdig genoeg om zich niet in de vergelijking op te laten sluiten. Bovendien viel het op dat 'Becoming A Jackal' -het visitekaartje van de groep- vandaag niet langer met kop en schouders boven de rest van het materiaal uitstak. Kortom: die tweede cd belooft een juweeltje te worden.

Je voelde vooraf in de zaal al dat Grizzly Bear het soort band is dat gezag uitstraalt. Het viertal uit New York -live aangevuld met een manusje van alles op keyboards- behoort tot het handjevol groepen die écht een nieuwe sound in de vingers heeft. Niet alleen is Grizzly Bear een buitenbeentje op haar eigen platenlabel -Warp tekent doorgaans vooral electronische acts- maar zelfs binnen één en dezelfde song ging het in Brussel soms vier richtingen tegelijk uit. Dat maakte het alleszins spannend om volgen. De combinatie van psychedelische songstructuren, meerstemmige samenzang en jazzy uitstapjes op klarinet en dwarsfluit gaven een nummer als 'Cheerleader' meer karakter dan veel andere bands in een hele cd stoppen.

Ook het feit dat Edward Droste -zowat de gastheer op het podium- als Daniel Rossen -overduidelijk de creatieve motor- elkaar afwisselden achter de microfoon, zorgde dat de ene klankkleur in de andere overging als ging het over ouderweste vloeistofdia's. De sfeer op het podium was donker en mysterieus, wat door de Chinese lampions die achter de groep voortdurend in allerlei configuraties op en neer gingen nog versterkt werd. De gitaar op het grillige 'Lullabye' klonk alsof de snaren door prikkeldraad werden vervangen, en 'Gun Sky' was een robuuste popsong waar door de naden een heus walsje leek te groeien. De nummers uit het ovenverse Shields leken al helemaal in de rest van de set geburgerd, en vooral afsluiter 'Sun In Your Eyes' maakte -inclusief blazers- een verpletterende indruk na. Op dat soort momenten voelde je dat Grizzly Bear écht een uniek, eigenzinnig gezelschap was dat qua groeipotentiëel nog lang niet aan haar limieten zat.

Alleen was het geluid niet altijd je dat, en klonken sommige passages wat te blikkerig. Te dichtgespijkerd, ook. Dat viel nog meer op toen de Beren als laatste toegift een ingetogen, akoestische versie van 'All We Ask' uit de verpakking haalden die helemaal tot de essentie terug werd teruggebracht. Een verademing, die suggereerde dat dergelijke uitgepuurde passages wat wat talrijker hadden mogen zijn. Grizzly Bear in Brussel was weliswaar knap en avontuurlijk, maar propte de songs bij momenten zo vol dat je aandacht toch verslapte. Een goed concert. Echt wel. Maar mits een beetje beter doseren had er nog meer ingezeten.

Beeld Alex Vanhee
Beeld Alex Vanhee
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234