Vrijdag 03/12/2021

Vijftig jaar oud, maar zo fris als een hoentje

De productie van West Side Story die momenteel in de Antwerpse Stadsschouwburg speelt, heeft alle troeven in hand om zelfs de grootste musicalscepticus te laten bijdraaien. Met dank aan regisseur en choreograaf Joey McKneely, die het stuk deskundig herwerkte.

Verkondigen dat West Side Story in het musicallandschap van de vorige eeuw grenzen heeft verlegd, is een open deur intrappen. Het is ongetwijfeld de combinatie van verschillende aspecten die deze musical zo ijzersterk maakt, maar één factor steekt er toch wel

met kop en schouders bovenuit: de schitterende muziek van Leonard Bernstein (1918-1990).

Deze Amerikaanse componist-dirigent schreef voor West Side Story een van de briljantste musicalscores uit de geschiedenis, met liedjes als 'Maria', 'Tonight', 'America' en 'Somewhere'. Deze nummers lijken eenvoudig, maar schijnt bedriegt.

Fijn aan Bernstein is dat hij zich als gerespecteerd, klassiek componist niet te goed voelde om musicalmuziek te schrijven. De Vlaamse acteur Ivan Pecnik, die ook in een aantal musicalproducties speelde, zei onlangs: "Musical, dat is een gecodeerde vorm van spelen, net als opera." Dat is de spijker op de kop. Niet voor niets behoren de opera's van Bernstein tot zijn meest in het gehoor liggende werk.

Wat Bernstein deed voor de muziek, trok Jerome Robbins door in de dans: zijn sprekende, moderne choreografie zit vervlochten in het verhaal en draagt de agressiviteit als het ware tot in de zaal. In overleg met Robbins ontdeed choreograaf Joey McKneely het geheel subtiel van alle jarenvijftigfranje, waarbij de originele dansscènes verbluffend goed overeind bleven.

Het verhaal over de rivaliserende straatbendes de Jets en de Puerto Ricaanse Sharks in het New York van de jaren 50 is - helaas - brandend actueel. In deze tijden van migratie hoef je de jarenvijftigkleren maar weg te denken (hoewel dat zelfs niet nodig is: vintage is het vestimentaire codewoord tegenwoordig) en de nationaliteiten aan te passen, en je kunt dit verhaal neerpoten in een hele reeks grote steden anno 2013.

Het geheel staat of valt natuurlijk met de cast, die al deze genialiteit op het podium moet brengen. Stuk voor stuk kunnen ze zingen, dansen én acteren op hoog niveau - voorwaar een huzarenstukje. De hoge noten, de balans met de begeleiding door een volwaardig liveorkest, het Puerto Ricaanse accent, de humor, de tijdloze kostuums, het secce decor dat overloopt in grote zwart-witfoto's, etc. Werkelijk alles zit goed.

De rollen van Tony en Maria worden per dag afgewisseld, maar de lat blijft meters boven onze hoofden liggen. De stem van de minder gepromote Liam Tobin als Tony, is zo mogelijk nog zuiverder dan die van 'ster' Anthony Festa. Wat een luxe.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234