Vrijdag 30/10/2020

Vijftien jaar pionieren in de betere wereldmuziekjes

wereldmuziek

openingsavond brugges festival

Met Koen De Cauter en Antonio Placer & Elena Ledda stonden alvast op de openingsdag van het 15de Brugges Festival (BF) artiesten van stand op het podium die in dat anderhalf decennium elk op hun manier een rol speelden in de groei en bloei van het festival.

Brugge / Van onze medewerker

Antoine Légat

In het geval van De Cauter gaan het gebeuren en de geleidelijke erkenning van 's mans talenten hand in hand. Vijftien jaar geleden openden Koen en zoon Waso in de kille vip-hal de eerste editie. Niemand scheen daar toen aandacht aan te besteden, al had Koen met swing jazz-formatie Waso toen al een stuk Belgische muziekgeschiedenis geschreven.

Sindsdien doken hij en/of zijn kinderen geregeld op in Brugge. Nu mocht Koen present geven met zijn vier kinderen en een stel uitgelezen vrienden: Waso-gezel Vivi en zoon Tcha Limberger, echte zigeuners, de virtuoze Parijse gitarist Patrick Saussois en de eveneens Franse maar al lang bij ons vertoevende zangeres Catherine Delasalle. Apetrots stelde Koen zijn getalenteerde kroost voor: Waso op slaggitaar, Dajo op bas, Vigdis op piano en Myrddin op klarinet en gitaar. Dat belette hem niet de teugels strak te houden, zodat het optreden niet verviel in een leuk onderonsje maar wel een gevarieerde staalkaart bood van alles waar Koen en gezellen hun tanden in gezet hebben: de muziek van de manouches, de swing jazz en Django, het Franse chanson, Brassens, de musette, Gezelle en, via zoon Myrddin, de flamenco.

Mooi was het vooral de kinderen te zien glunderen om de prestaties van de anderen wanneer ze zelf niet aan de bak waren, zeker als pa weer aan het toveren ging op gitaar ('Indifférence') en soprano ('Tiger Rag'). Het is haast niet fair om uit dit gezelschap iemand naar voren te schuiven, maar het was Tcha Limberger die de harten veroverde met een ontroerende ballade uit Transsylvanië en briljant vioolspel. Bewondering voor zoveel klasse en ontroering om een unieke familie. Een concertje om in te lijsten...

Antonio Placer bleef in zijn set voor een stuk steken in de goede intenties. Verre van ons om te beweren dat dit een ondermaatse prestatie was. Het moge duidelijk zijn dat de reeds lang in de Dauphiné wonende Galiciër een boeiende artiest is, die met een scherp oog voor de traditie resoluut nieuwe wegen inslaat. Hoe het kan en moet klinken, valt te horen op de aanbevolen Pain de guenille, een vocaal avontuurlijke, mediterrane, licht jazzy mix met een hart voor de wereld.

Dat vormde de kern van dit concert. Het is dan ook terecht dat organisator Jo Van Driessche de man al enkele kansen gaf op BF en Torhout World, kansen die hij telkens gretig te baat nam. De Sardeense zangeres Elena Ledda schitterde vele jaren geleden al met een eigen band in een onvergetelijk concert op BF.

Op het laatste moment echter moest een stel blazers worden ingehuurd om Une Anche Passe te vervangen, waarmee Placer in onmin was geraakt. De prominente aanwezigheid van een drumstel bleek in deze besloten ruimte bij zovele eerdere concerten al voor problemen te zorgen. Zo was het niveau van de zangmicro's te laag, waardoor onder meer Placers Franstalige commentaren deels de mist ingingen. Een zekere stroefheid en slordigheid van uitvoering, typisch voor een première, en een tekort aan transmissie van gevoelens naar het publiek waren het resultaat.

Dat was spijtig, want Placer is een innemende verschijning, Ledda heeft niets van haar zangkwaliteiten verloren en hun beider vaste begeleiders, onder wie Jordi Figaro op de prachtige Galicische tenora (soort sopranosax), speelden zich uit de naad. Toch nog mooie momenten met het getoonzette liefdesgedicht 'Serenata', een hilarisch a-capella-intermezzo en de ode aan de... bloem, basis voor het brood van deze wereld, in alle culturen dezelfde maar toch telkens anders. We zien een (ingespeelde!) Antonio en Elena graag herkansen.

RECENSIE

Wat: 15de editie Brugges Festival Waar en wanneer: nog tot en met zondag, Brugge Ons oordeel: Koen De Cauter: een concertje om in te lijsten. Antonio Placer & Elena Ledda: een zekere stroefheid en slordigheid van uitvoering, typisch voor een première, waren merkbaar.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234