Maandag 25/10/2021

Vijfmaal rocken in de bioscoop

De organisatoren van het Gentse filmfestival, dat gisteren uit de startblokken schoot, houden van muziek. Tijdens de World Soundtrack Awards wordt werk uitgevoerd van John Powell, Peer Raben en Piet Goddaer en volgende week concerteert Craig Armstrong in de Vlaamse Opera. Maar er staat ook een hoop interessante rockumentaires op het programma.

Door Dirk Steenhaut

Gent l Muziekfilms zijn in de bioscoop zelden een lang leven beschoren. De meeste vallen bij ons hooguit te bekijken op dvd. Het filmfestival is echter een buitenkans voor liefhebbers van het genre en daarom lichten we uit het aanbod enkele titels die uw aandacht verdienen.

American Hardcore: A Tribal History is gebaseerd op het gelijknamige boek van Steven Blush. Samen met cineast Paul Rachman verdiept de auteur zich in de Amerikaanse punkscene die halverwege de jaren tachtig explodeerde als reactie op het conservatieve beleid van Ronald Reagan. De film belicht de muzikale rebellie van bands als Black Flag, Minor Threat en Bad Brains en toont, naast archiefmateriaal en concertfragmenten, lucide interviews met zowat alle betrokkenen. De makers vertellen het verhaal van een groep nihilistische jongeren die niet langer geloofden in de heersende ideologieën of maatschappelijke instellingen en dus hun eigen wereldje met eigen rituelen creëerden. Een ode aan de doe-het-zelfattitude.

Toen de Beastie Boys in 2004 een concert gaven in de New Yorkse Madison Square Garden, hadden ze een lumineus idee: ze deelden vijftig videocamera's uit aan de aanwezige fans en lieten hen, elk vanuit zijn eigen standpunt, het optreden filmen. Uit dat ruwe materiaal heeft Nathaniel Hornblower (alias Adam Yaunch) een opwindende, flitsende documentaire gemonteerd. Sommige fragmenten uit Awesome; I Fuckin' Shot That! zijn amateuristisch, grofkorrelig en met onvaste hand gefilmd, wat hun hoge Blairwitch-gehalte verklaart. Door de toevoeging van allerlei visuele effecten is het geheel een beetje vermoeiend om naar te kijken. Anderzijds is dit document gemaakt volgens het collageprincipe dat de Beasties met succes ook in hun eigen hiphopvariant hebben toegepast. Een aanstekelijk stukje trash cinema.

Leonard Cohen - I'm Your Man combineert livefragmenten met interviews. Cineaste Lian Lunson verfilmde het door Hal Willner georganiseerde hommageconcert Came So Far for Beauty in de opera van Sydney, waar artiesten als Nick Cave, Antony, Rufus Wainwright, Teddy Thompson, Beth Orton, Jarvis Cocker en Kate & Anna McGarrigle songs van de 72-jarige bard ten gehore brachten. Later wist Lunson in New York Cohen ook samen met U2 voor de camera te brengen. De regisseuse portretteert op elegante wijze de spiritualiteit van de Canadese éminence grise, maar heeft tegelijk oog voor diens ironie en zelfspot.

Fans van The Police kunnen hun voordeel doen met Everyone Stares: The Police Inside Out. Het gaat om de aan elkaar geplakte homemovies van drummer Stewart Copeland. Zijn beelden van de groep backstage of in de tourbus zijn weliswaar leuk om naar te kijken, maar bieden geen nieuwe inzichten in haar leven en werk. Alleen voor flikkenliefhebbers dus.

Metal: A Headbanger's Journey ten slotte is een documentaire waarin de dertigjarige antropoloog Sam Dunn vanuit academisch oogpunt onderzoekt wat het genre zo gestereotypeerd en controversieel maakt. Zijn conclusie verklappen we niet, wel dat u er goed aan doet oordopjes mee te nemen.

Voor info over de vertoningen: www.filmfestival.be. De zesde editie van de World Soundtrack Awards vindt plaats op zaterdag 14 oktober in De Bijloke, Gent. Op donderdag 19 oktober speelt Craig Armstrong zijn Film Works in de Vlaamse Opera, Gent, om 20.30 uur.

Gents filmfestival toont serie interessante rockumentaires

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234