Woensdag 18/09/2019

Interview

Vijfde plaat voor Milow: zelfde hart, nieuw ritme

"Ik ben geweldig fier op de sound waarvan mensen nu zeggen: 'Dat is Milow.'" Beeld Illias Teirlinck

Milow behoeft al even geen introductie meer. Wat u wel nog moet meekrijgen: op 2 juni komt hij naar Reflektor in Luik en een dag later staat hij in de AB. Beide concerten draaien in het geheel rond Modern Heart.

"Verandering. Als er één woord is dat het muzikale traject van Milow het best samenvat, is het dat", zo begint de perstekst bij zijn nieuwe, vijfde plaat Modern Heart. Anderhalve regel verder wordt nog eens herhaald hoe "het roer opnieuw drastisch omgegooid is". Maar laat ons niet onnozel doen: Milow klinkt nog altijd als Milow. Zijn oor voor melodieën en catchy singles is hij niet opeens kwijt, en zijn stem zal - hopelijk - ook altijd wel zijn stem blijven.

Het is in de productie dat er wél een nieuwe wind - nu ja: een nieuwe bries - waait: Jonathan Vandenbroeck woont al even in Los Angeles en daar luistert hij naar hiphop en R&B. Hij ging er langs bij enkele producers die ook op de loonlijst staan van pakweg Rihanna en The Weeknd, en stippelde met hen een nieuwe muzikale route uit. Modern Heart klinkt daardoor niet zozeer baanbrekend als wel gewoon fris en eigentijds.

"Voor het eerst heb ik het aangedurfd om eens écht 'productie', tussen aanhalingstekens, te omarmen", zegt Milow in het Leuvense Café Commerce. "In het verleden, samen met producer Jo Francken, hebben we een soort slightly underproduced esthetiek opgezocht. Het hangt ervan af met wie je vergelijkt natuurlijk, maar we trokken bewust niet alle registers open."

De zacht-akoestische livesound die hij tot nu toe aanhing, was een bewuste zet in de zoektocht naar een eigen stijl: "Ik ben geweldig fier op de sound waarvan mensen nu zeggen: 'Dat is Milow.' Het is een wonderlijk gevoel om met een goeie band de magie van het moment te capteren, en om daar achteraf niet te veel aan te wijzigen." Maar dat had hij nu al een paar keer gedaan - het recentst nog op de vorige plaat, Silver Linings - en het was tijd voor een volgende stap.

"Om te contrasteren met de vorige albums", legt hij zijn creatieve proces uit, "wilde ik eens proberen om samen te werken met meerdere producers. Ik ben geen band, dus ik moet het telkens hebben van collaboraties om mijn albums vorm te geven, met mijn stem als rode draad. Waar ik de productie vroeger tot het allerlaatste opspaarde, heb ik die er nu van bij het begin bij betrokken om mij te prikkelen."

Beeld Illias Teirlinck

Kendrick-scenario vermijden

Dat is een nieuwe manier van schrijven voor Milow, al zijn er evengoed mensen die Modern Heart meer van hetzelfde vinden. "Toen ik in december en januari solo door België tourde, heb ik een paar nieuwe nummers ingelast en die passeerden inderdaad geruisloos. Dat heeft waarschijnlijk het beeld gegeven: ze zijn weer op akoestische gitaar geschreven. Maar dat is niet waar: ook al kan ik ze allemaal akoestisch spelen, ze zijn niet op die manier ontstaan. Ze zijn er gewoon toe herleid."

Voor iemand die productie én livesound hoog in het vaandel draagt, is het opvallend dat Milow nu in een genre is gestapt - hiphop/R&B - waarbij die twee notoir moeilijk te verzoenen zijn: live hiphop heeft een kwalijke reputatie. "Liveshows zijn voor die artiesten niet de essentie", geeft Milow toe. "Heb je vorig jaar Kendrick Lamar op Les Ardentes gezien? Dat had nog niet de helft van de rijkdom van de plaat. Dus ja, ik heb wel klanken omarmd die moeilijk live te brengen zijn. Maar: daar was ik mij van bewust en ik heb mij daartegen gewapend. Ik heb er, samen met drie producers, op toegezien dat er altijd voldoende echt gemusiceerd werd. Soms, in de intimiteit van r&b- en hiphopstudio's, worden letterlijk alle sounds uit de computer geperst. Maar ik wilde vermijden dat het te steriel zou klinken, of te vlak. Een goeie opname heeft voor mij een arc: een opbouw waarbij er steeds dingen bijkomen op een dynamische manier en waarbij je voelt dat er gespeeld wordt."

Live hangen Milow en band dan ook niet af van hun laptop. "Maar dat wil niet zeggen dat we geen elektronica gebruiken. Ik wil trouw blijven aan de sound van het album: het mag geen Modern Heart Unplugged worden. Het is met toeters en bellen."

In Luik en Brussel zal de plaat voor het eerst voorgesteld worden zoals ze bedoeld is. "Ik zal ze van a tot z spelen. Je moet dat eigenlijk elke keer doen met een nieuw album: je hebt maar een heel korte periode waarin je een plaat integraal kunt brengen, tenzij je zoveel jaar later een reünietour doet.

"Ik ga overigens op die podia stappen, ervan uitgaande dat de meeste mensen het album nog niet gehoord hebben. Ik weet hoe luisteraars dezer dagen in mekaar zitten: ze kennen een paar tracks en ze komen af. Dat is prima. We zijn in de komende dagen nog volop aan het finetunen, maar tegen de concerten in Reflektor en de AB zal alles perfect op punt staan. Ik geef de fans nu twee weken om alle teksten vanbuiten te leren." (lacht)

Simpele samenvatting

Milow ziet het groots voor Modern Heart. "Nu, een paar dagen na release, zie ik bij een aantal tracks - 'Howling at the Moon', 'No No No' of 'Lonely One' - al gelijkaardige of gro¿tere taferelen ontstaan dan bij 'You Don't Know' of 'Ayo Technology'. Dat moet ook: ik wil blijven dromen."

Het interview sluit hij af met een simpele samenvatting van zijn carrière. "Ik doe heel graag wat ik doe en ik zit nooit ergens waar ik niet wil zijn." En zo huppelt hij de deur uit. Alweer op naar de volgende horizon, ongetwijfeld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234