Vrijdag 19/07/2019

Vijfde generatie VW Polo blikvanger in Genève

Volkswagen Polo vijfde generatie Beeld UNKNOWN

Dit is 'm dan in vol ornaat: de nieuwe Volkswagen Polo. Op het autosalon van Genève dat vandaag al voor de pers de deuren opengooit, is dit een van de belangrijkste wereldprimeurs. In juli staat deze vijfde generatie van de Polo bij de dealers.

De auto is met een lengte van 3,95 meter 3,6 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte is met 1,68 meter 3,2 centimeter groter en de hoogte is met 1,45 meter met 1,3 centimeter gekrompen. De bagageruimte is 280 liter en uit te breiden tot 952 liter.

Deze Polo is de derde VW met het Design DNA zoals dat is bedacht door Walter de' Silva. De Scirocco en de Golf VI waren de eerste twee modellen. Hij heeft van de Polo geen gekunstelde verschijning willen maken en ondanks dat het een compacte auto is, mocht hij er niet 'schattig' uitzien. De vlakke grille en brede koplampen moeten zorgen voor een optisch brede auto en het lage zwaartepunt benadrukken.

Zeven motoren
De Polo is leverbaar met zeven verschillende motoren. Het assortiment benzinemotoren begint met de oude 1,2-liter driecilinders van 60 en 70 pk. Die verbruiken beide 5,5 liter op 100 km en zorgen voor een CO2-uitstoot van 128 gram per kilometer. Ook de 85 pk sterke 1,4-liter is er weer. Hij verbruikt 5,9 liter op 100 km en hij hoest 139 gram CO2 per kilometer op.

Top van de benzinereeks is een geheel nieuwe 1,2-liter TSI. Deze direct ingespoten krachtbron met turbo levert 105 pk en heeft 5,5 liter benzine op 100 km nodig. Dat is 19% beter dan z'n voorganger met hetzelfde vermogen. De CO2-uitstoot is 129 gram per kilometer. Topsnelheid is 190 km/u.

De diesels zijn alle 1,6-liter TDI's. De simpelste heeft een vermogen van 75 pk. Daarna volgen varianten met 90 en 105 pk. Voor allemaal wordt een verbruik geclaimd van 4,2 liter diesel op 100 km en de CO2-uitstoot is 109 gram per kilometer.

Bluemotion
Uitzondering is de Bluemotion. Die heeft de 90 pk sterke 1,6-liter TDI en reduceert het verbruik daarvan door al zijn 'groene ingrepen' tot 3,8 liter. De CO2 uitstoot is slechts 96 gram per kilometer. In februari 2010 komt een nieuwe Bluemotion met een kakelverse 1,2-liter TDI. Die is als concept op de beurs in Zwitserland te zien.

In het interieur valt het op dat de middenconsole meer naar de bestuurder is gericht. De meters op het dashboard hebben een wit achtergrondlicht en dezelfde vorm als in de Golf. De brandstofmeter is voortaan digitaal.

Wie een Polo met airco heeft, krijgt er ook een gekoeld dashboardkastje bij. Een bandenspanningmeter en MP3-aansluiting staan op de optielijst. Net als andere VW's is er ook voor de Polo een driespaaks stuurwiel.

Stabiliteitscontrole
De Polo komt er in drie uitrustingsniveaus als Trendline, Comfortline en als Highline. Ook de simpelste uitvoering heeft standaard ESC stabiliteitscontrole en 'Hill Hold Control'. Dat laatste om niet achteruit te bollen bij het starten op een helling. Volkswagen mikt op vijf sterren bij de EuroNCAP tests en daar hoort voortaan ESC bij, wil je het maximum scoren.

De Comfortline doet er ook nog onder meer dubbele H7 koplampen bovenop, 15 duims wielen met 'velgvullende' wieldoppen, automatische airco, opbergvakken onder de voorstoelen en interieuraccenten van gepolijst aluminium.

De Highline tot slot heeft lichtmetalen 15 duims wielen, verchroomde elementen in de grille, een lederen stuurwiel met verchroomde spaak, een 'multifunctioneel scherm', en een armsteun tussen de in hoogte verstelbare sportstoelen. (autoweek.nl/jvr)

Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden