Dinsdag 10/12/2019

Media

Vijf trends van het jaar in digitale journalistiek

Beeld THINKSTOCK

2014 was het jaar waarin Apple iets groots bekend zou maken. 2015 wordt het jaar waarin de Apple Watch in de winkel ligt. Maar wat gaan we ondertussen doen bij de online nieuwsredacties, zolang we geen longreads op uw horloge kunnen pompen?

1. Sites in functie van smartphones

Als zich het voorbije jaar al ergens een digitale revolutie heeft voltrokken, dan wel in de wagons van de NMBS. Vroeger zag je daar alle soorten mensen. Sommigen met een boek, anderen met een tijdschrift, een krant, een tablet, een smartphone, een Nintendo DS...

Hier en daar leest vandaag nog weleens iemand een papieren versie van 'Oorlog en terpentijn', maar 90 procent van de pendelaars spoort tegenwoordig de hele rit naar en van de grote stad met de smartphone in de hand. Daarop wordt gewhatsappt, geinstagramd, gecandycrusht, getwitterd en gefacebookt. En via die laatste twee netwerken komt steeds meer volk op (mobiele) nieuwssites terecht.

Luc De Vos stierf op een zaterdagavond, op een moment waarop niemand achter zijn computer zat. Toch haalde demorgen.be nog nooit zo veel unieke bezoekers tijdens het weekend. Een week later publiceerde de website een opiniestuk van Jonathan Holslag over 'dumpwinkel' Primark. Het stuk werd in totaal 277.000 keer open geklikt, maar meer dan de helft daarvan deed dat op onze mobiele site.

2015 wordt het jaar waarin we onze site ook in functie van die mobiele site gaan samenstellen. We krijgen een tool waarmee we de stukken op onze app in een andere volgorde zullen kunnen zetten dan op de site. Naast die app hebben we ook een aangepaste versie van de site, die eigenlijk dezelfde is als diegene die je op een laptop ziet, maar dan in kleiner formaat. En dus zullen we de volgorde van de site soms zo opbouwen dat het er vooral mobiel goed en interessant uitziet.

Zo zou het best kunnen dat we bijvoorbeeld in de ochtend en in het weekend veel meer in functie van die smartphone de onderwerpen, de beelden, de koppen en de volgorde van de stukken zullen kiezen. En zo wordt er op de trein ook steeds meer gedemorgend.

2. Wat is Zuckerberg van plan?

Mark Zuckerberg heeft goede content nodig om Facebook interessant te houden. Het laatste jaar beloonde hij ons massaal met gratis verkeer, maar wat hij geeft, kan hij ook gewoon weer afnemen. Zuckerberg heeft alle macht in handen. Als hij vandaag beslist om zijn algoritme te veranderen, is het uit met de pret en valt het massale verkeer dat we nu via Facebook krijgen gewoon weer weg.

We gebruiken Facebook tegenwoordig vooral via mobiele apps. Dat de sociaalnetwerksite zijn gebruikers telkens doorstuurt naar sites van derden die misschien niet aangepast zijn aan mobiele toestellen, kan dodelijk zijn voor de gebruikerservaring. Heel waarschijnlijk wordt 2015 daarom het jaar waarin Zuckerberg zal samenwerken met nieuwsmerken om content meteen op Facebook aan te bieden - zoals het nu al foto's en video's aanbiedt. Jawel, zonder door te linken naar de websites van die media.

Het zal bij uitgevers massaal protest uitlokken en ook het winstmodel blijft koffiedik kijken. Nochtans, dat hoeft niet per se slecht nieuws te zijn. Wie weet kan Facebook er voor de uitgever wel iets heel lucratiefs van maken.

Mark Zuckerberg. Beeld EPA

3. De mogelijkheden van Instagram

De Standaard is digitaal op alle vlakken groter dan De Morgen. Behalve op Instagram. Daar heeft De Morgen 3.500 volgers, De Standaard 300. Die getallen zijn natuurlijk peanuts, maar die van Instagram zijn dat al lang niet meer, nu het meer dan 300 miljoen gebruikers heeft en de waarde van het platform op 20 miljard dollar (zo'n 16,5 miljard euro) wordt geschat.

De Morgen heeft in 2014 zijn eerste stappen op Instagram gezet. Met vallen en opstaan. De ene foto kreeg zestig likes, de andere tien. Tot de begrafenis van Luc De Vos. Toen postten we een prachtige zwart-witfoto van de overgebleven groepsleden van Gorki bij de lijkwagen, genomen door Bas Bogaerts. Het beeld kreeg 851 likes en De Morgen had er dat weekend 400 volgers bij.

Nog altijd weten we niet goed wat we precies moeten doen op Instagram, want je kunt er niet op links klikken en we krijgen er dus geen extra bezoekers door. Maar ondertussen vinden we het daar zo plezant - en spat de prachtige fotografie van De Morgen zo van het scherm - dat we gewoon blijven verder doen zoals we bezig waren. Met vallen en opstaan.

Beeld AFP

4. The Washington Post als voorbeeld

In het licht van de geschiedenis staan we nog maar aan het begin van de digitale weg die nieuwsredacties ingeslagen hebben. De weg is nog lang en we hebben nood aan gidsen. Met onze nieuwe site hebben we ons in Vlaanderen op kop van het peloton gezet, maar internationaal zijn het toch de grote jongens die de richting moeten aanwijzen.

Dat zijn enerzijds de bekende namen als de New York Times, de Wallstreet Journal en The Guardian, maar anderzijds ook nog piepjonge nieuwsmerken die het hele landschap ondersteboven hebben gezet, zoals Huffington Post, Politico, Buzzfeed en Vox.com. Toch is het vooral uitkijken naar wat er gaat gebeuren bij een krant die werd opgericht in 1877: The Washington Post. Die werd in 2013 opgekocht door Jeff Bezos, oprichter van Amazon.

Bezos benoemde nog niet lang geleden Frederick J. Ryan Jr tot nieuwe uitgever. Ryan was mede-oprichter en jarenlang grote baas van Politico.com, dat volgend jaar ook met een heel leger de Europese Commissie vanuit Brussel wil verslaan. We zijn enorm benieuwd naar hoe ze dat zullen doen, maar minstens evenveel vragen we ons af hoe en wanneer Bezos het stof van de Washington Post gaat blazen.

Want tot nu toe zie je alle kranten ter wereld een beetje hetzelfde doen. Ze brengen een deel van hun krantenjournalistiek op hun website gratis en een ander deel betalend. Er is het New York Times-model, waarbij je tien stukken per maand gratis mag lezen en je voor de rest moet betalen, en er is het Bild-model, waarbij de korte nieuwsstukken gratis en de langere achtergrondverhalen betalend zijn, zoals ook De Morgen nu doet.

De grote vraag is of Bezos met een ander model gaat komen, en of hij bij de krant iets aan het bouwen is waarvan we straks met zijn allen denken: 'Verdorie, dat we dààr nog niet aan gedacht hadden.'

5. Wat moeten we met de Apple Watch?

Eindelijk was het daar, het nieuwe product van Apple waarmee het bedrijf van Tim Cook een hele nieuwe wereld zou openen. Dit voorjaar zal de Apple Watch te koop zijn. Nu al is de wereld verdeeld in lovers en haters. De eersten geloven dat het dé toekomst is, de anderen dat niemand ooit zo'n flikkerend ding om zijn pols wil.

Wij horen bij de lovers. De voordelen zijn legio. We hoeven niets meer om onze arm te hangen tijdens het lopen om onze snelheid, tijd en hartslag te kennen en ondertussen onze favoriete Playlist in Spotify te laten spelen. We kijken op onze horloge om te weten waar onze auto staat, hoe goed we geslapen hebben, van wie dat liedje op de radio is en hoeveel tijd we hebben tussen twee treinen.

Maar wat moeten wij, nieuwsredacties, ermee? Push-berichten sturen, dat zeker. Zo zou je na één ping op je horloge kunnen lezen dat er in Gent een gijzeling plaatsvindt. En een paar uur later krijg je te lezen dat die fake was. In het stadion van Anderlecht vertellen we je op je pols wat de uitslag van Brugge-Standard was en terwijl je naar de headliner op Rock Werchter kijkt zullen we je vertellen hoeveel sterren het vorige optreden van ons kreeg.

Alleen, push-berichten linken vandaag door naar een groter artikel. Je schuift ze open en je krijgt het hele verhaal te lezen. We kunnen ons niet voorstellen dat je op een horloge het hele wedstrijdverslag of de volledige recensie wilt lezen. Anderzijds, de push op je horloge kan je natuurlijk ook vertellen dat je jouw smartphone moet uithalen, mocht je toch het hele stuk willen lezen.

Er zijn dus ideeën voor the next big gadget, maar er is geld en lef nodig om ze ook te lanceren. Ook hier wordt het in 2015 uitkijken naar wat de grote jongens - van de New York Times over Vox.com tot The Verge - zullen bedenken en ontwikkelen voor de Apple Watch.

Dit artikel werd geschreven op vraag van digital agency Wijs (wijs.be) voor hun trendrapport 2015.

Beeld REUTERS
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234