Zondag 22/09/2019

Vijf trends op het 3GSM-Congres in cannes n Mobiele muziek

Muziek wordt een van de belangrijkste redenen waarom consumenten zullen overstappen naar mobiele telefonie, denkt onder meer Universal Music. Het bedrijf oppert dat mobiele telefoons alleen al in kritische massa een interessante markt zijn, want er zijn ongeveer duizendmaal zoveel consumenten met een mobieltje als er met een draagbare mp3-speler zijn. Universal Music levert dan ook, via zijn afdeling Universal Mobile, muzikale 'content' aan een zestigtal mobiele operatoren wereldwijd, en kondigde tijdens het 3GSM World Congress een samenwerking aan met de Franse infrastructuurmaker Alcatel. Samen hebben ze de technische mogelijkheden op poten gezet om bijvoorbeeld gepersonaliseerde voicemailboodschappen te verkopen. Als een klant van Universal Music wordt opgebeld maar niet bereikbaar is, kan hij een gepersonaliseerde videoboodschap doen verschijnen waarin zijn favoriete muziekartiest de beller vraagt om zijn boodschap in te spreken na de biep. Er is vraag naar dat soort toepassingen, meent operationeel directeur Marc Rouanne van de afdeling mobiele communicatie bij Alcatel. "Ringtones en achtergrondbeelden van muziekartiesten zijn nu al goed voor 70 procent van de mobiele contentmarkt."

Dankzij een overeenkomst met de Franse infrastructuurbouwer Alcatel wil muziekgroep Universal Music de artiesten uit haar stal, onder wie U2, naar de mobiele telefoon van de klant brengen.

n Mobiele games

Nog zo'n 'killer application' zijn spelletjes op de mobiele telefoon. Tegen 2007 zal er wereldwijd zo'n 3 miljard euro worden uitgegeven aan spelletjes op de mobiele telefoon, denkt het studiebureau Informa Media. Dat is, geteld vanaf nu, een groei met 73 procent. Binnen een jaar of drie zullen er dan ook meer mobiele spelletjes worden gespeeld op een telefoon dan op een geëigend mobiel platform, zoals de Nintendo GameBoy. De afgelopen week stalden in ieder geval al een hoop softwarebedrijven hun mobiele spelletjes uit in Cannes. Die games kunnen nu al worden gespeeld met een betere mobiele telefoon, maar 3G-technologie moet zowel de kwaliteit van de spelletjes als de marktvraag vergroten, denken de makers. Het Belgische bedrijf Mobile Vision, dat een stand onderhield op de beurs, zegt dat er op dit moment al zo'n 5.000 downloads per maand zijn van zijn toptitel Michel Vaillant, en denkt dat binnen een jaar te kunnen opkrikken naar meer dan 100.000 stuks per maand. Ook volgens directeur Axel De Cock van Mobile Vision zit er geld in die markt. "De logo's en de ringtones, daar bleven de operatoren af", zegt hij.

"Dat is iets waar anderen geld aan mochten verdienen. Mobiele spelletjes willen ze ineens wel zelf promoten. Een teken dat ze er wat in zien."

n Mobiele porno

Net zoals ze destijds de VHS-videomarkt heeft opengebroken en erg goed is geweest voor de ontwikkeling van het internet, probeert de pornoindustrie een ernstig graantje mee te pikken van de opkomende contentmarkt op mobiele telefoons. Dat kan geen probleem zijn, denkt Andreas Adami van Princess Productions, een van de twee standhouders in Cannes die mobiele pornowaren tentoonstelden. Zijn visitekaartje zegt dat Adami in de 'filmproductie' zit, maar computerschermpjes met hete lesbo XXX-scènes tegen de wanden van zijn stand tonen aan dat hij van meerdere markten thuis is. Volgens Adami zal het geld dat pornocontent opbrengt via mobiele platformen veel meer zijn dan hetgene dat al werd geschept met pornosites op het internet. Hij toont een computerscherm met een mozaïek van een halve seconde durende, bewegende beelden op formaat van een mobilofoonscherm. "Daar vraag ik 2 euro per stuk voor", zegt hij. "Het stelt niets voor, maar het verkoopt: in Zwitserland alleen al, waar deze site op het net staat, verkoop ik meer dan 10.000 downloads per maand."

Zijn productiebedrijf is nu bezig aan korte pornofilmpjes die een gebruiker via een nieuwe mobiele telefoon zal kunnen downloaden. Dat zal, zeker in den beginne, vooral via zijn eigen internetsites moeten gebeuren, denkt hij. "Ik merk een zekere terughoudendheid bij de mobiele operatoren om dit soort dingen op hun 3G-portaaltjes te zetten. Maar ze draaien wel bij. Vergeet niet dat porno zowat de enige vorm van content is waarvan consumenten hebben bewezen dat ze ervoor willen betalen."

De site Sexyhandy.ch, waarvan de bezoeker bewegende beeldjes voor zijn mobiele telefoon kan downloaden. Volgens eigenaar Andreas Adami zal het geld dat pornocontent opbrengt via mobiele platformen veel meer zijn dan hetgene dat al werd verdiend met pornosites op het internet.

n Mobiele reisgidsen

Ook de befaamde reisgids Lonely Planet is inmiddels al in mobiele vorm te krijgen. Wie een Nokia-telefoon heeft, kan op al kleine stadsgidsen kopen voor zijn machine, en de nieuwe generatie telefoons laat volgens business development manager Benoit Delaplanque van Lonely Planet nog meer mogelijkheden toe. Op dit moment kan bijvoorbeeld slechts een rudimentair pakket worden gedownload, wegens de beperkte opslagmogelijkheid van de telefoons. Maar de nieuwe generatie laat ook toe om voor een vaste prijs constant on line te zijn, wat ook handig wordt voor het doorstralen van content. Een reisgids wordt op die manier een dienst in plaats van een product. "Dit soort 'premium'-diensten is iets waar operatoren naar uitkijken", zegt Delaplanque. "Hoe meer praktische informatie snel naar je mobiele telefoon kan worden gestuurd, hoe meer mensen zo'n nieuw toestel willen."

n Mobiele messaging en 'push to talk'

Ook erg aanwezig op het 3GSM-congres waren de ontwikkelaars van 'instant messaging'-software. Zoals Microsoft, dat de MSN Messenger maakt, de populairste van het moment, en ICQ, dat eveneens zijn destijds erg populaire 'internetmessenger' naar mobiele platformen wil overbrengen. 'Instant messaging' geeft de mogelijkheid om tekstberichtjes uit te wisselen met contactpersonen; dat kun je via e-mail ook, maar het voordeel van 'instant messaging' is dat je op voorhand weet dat je onmiddellijk een antwoord zult krijgen. Het werkt immers via een contactenlijst, die constant aangeeft of de persoon in kwestie on- of off-line is. Het vernuft en het succes van 'instant messaging' heeft overigens een aantal mobiele operatoren ertoe aangespoord om hetzelfde te proberen met stemtelefonie. De Belgische operator Mobistar, bijvoorbeeld, laat zijn bedrijfsklanten via zijn 'Talk Now'-systeem stemgesprekken voeren via hetzelfde principe.

(RMe)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234