Vrijdag 23/08/2019

Vijf popartpioniers

Richard Hamilton(1922-2011)

Veel kunsthistorici beschouwen de collages van deze Britse kunstenaar als het prille begin van de popart. Vooral zijn Just what is it that makes today's homes so different, so appealing? (1956) wordt gezien als een voorloper van de stroming. De collage toont een pin-upgirl en een bodybuilder in een modern interieur. Hamilton werkte als reclameman bij een elektriciteitsdistributeur en gebruikte de almaar repetitieve reclametechnieken voor zijn maatschappijkritisch werk.

Andy Warhol (1928-1987)

Als kleine jongen leed Warhol aan de neurologische ziekte chorea. Zijn moeder leerde hem op zijn ziekbed tekenen en voedde hem blikken tomatensoep. Later ging de Slovaaks-Amerikaanse artiest aan de slag als reclamemaker. In zijn gloriejaren richtte hij de kunststudio The Factory op, waar hij grote zeefdrukken van banale objecten of iconische figuren liet drukken. Zoals blikken Campbell's-soep en Marilyn Monroe.

Tom Wesselmann (1931-2004)

Deze Amerikaanse kunstenaar is vooral bekend door zijn The Great American Nudes, een lange reeks eendimensionale naakten in felle kleuren. Na een uitstapje naar het abstract expressionisme, wijdde hij zich volledig aan popart. Zijn collages en schilderijen waarin vrouwenlichamen en felrode lippen een steeds terugkerende rol spelen, zitten in het collectief geheugen gebeiteld.

Claes Oldenburg (1929)

De enige beeldhouwer in dit rijtje. Samen met zijn Nederlands-Amerikaanse vrouw Coosje van Bruggen maakte Claes Oldenburg grote sculpturen van alledaagse objecten. Een ijsje dat bovenop een gebouw smelt, een enorme afgekloven appel, een gigantische veiligheidsspeld... Nadat zijn geliefde in 2009 aan kanker overleed, bleef de Zweeds-Amerikaanse artiest beelden maken in aluminium, polyester en staal.

David Hockney (1937)

Hockney werd geboren in Bradford, maar verkaste op z'n 27ste naar Californië. Zijn Love Paintings en Tea Paintings mixen symbolen uit de reclamewereld met vrije, speelse penseelstreken. Later legde de Engelsman zich toe op picturale, realistische doeken. Hij schilderde zwembaden en interieurs met portretten van zijn vrienden en gebruikte vaak biografische elementen in zijn werk. De laatste jaren produceert de ondertussen 75-jarige kunstenaar vooral boslandschappen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden