Donderdag 13/05/2021

Vijf politieke maatregelen die het medialandschap ondersteboven halen

Van nieuwe radiozenders tot politieke reclame op tv

Eerstdaags wordt een nieuw mediadecreet goedgekeurd, waarin staat wat de media, van nationale kranten over lokale radio's tot bloggers, wel en niet mogen doen. De voorbije dagen voegde de meerderheid van de Commissie Media van het Vlaams Parlement nog aanpassingen aan dat decreet toe, waarvan sommige erg verregaande gevolgen kunnen hebben. Een overzicht.

Door Brecht Decaestecker

1 Volledig nieuw radiolandschap in 2016

Wanneer radiozenders in het verleden een uitzendvergunning kregen, dan geldde die voor negen jaar. Die van Q-Music en 4FM bijvoorbeeld zouden in 2010 verlengd moeten worden. Dat zal niet nodig zijn. Alle Vlaamse radiozenders krijgen nu een vergunning tot 2016. Ondertussen wordt onderzocht hoe het frequentieplan hertekend kan worden. Voor 2016 zullen alle frequenties dan opnieuw moeten uitgereikt worden, inclusief die voor de zenders van de VRT. Een paar jaar geleden is hetzelfde gebeurd in Nederland, wat daar voor een totaal nieuw radiolandschap gezorgd heeft.

2 Politieke partijen kunnen reclame maken op commerciële zenders

Tot nu toe kregen politieke fracties een aantal minuten zendtijd in de aanloop van de verkiezingen. De lengte van die zendtijd hing af van de grootte van de fractie. "Compleet achterhaald", meent Dany Vandenbossche (sp.a), voorzitter van de Commissie Media. Zijn voorstel om die zendtijd af te schaffen, werd dan ook goedgekeurd.

Over wat in de plaats moet komen, zijn de meeste leden van de Commissie Media het eens: reclameruimte aankopen op commerciële zenders in een vastgelegde periode voor de verkiezingen. "We mogen wel reclame maken in kranten en op internet, waarom zouden we dat dan op televisie niet mogen", zegt Jurgen Verstrepen, de mediaspecialist van Lijst Dedecker. Alleen, zo'n spotje en de reclameruimte kosten gewoonlijk meer dan een pagina in een krant. En wat elke partij mag uitgeven aan verkiezingen, is bij wet vastgelegd. Op federaal niveau. Eerst moet dus nog in de Kamer gestemd worden over een aanpassing op de verkiezingsuitgaven. "Het zal dus niet meer in orde zijn voor de verkiezingen van juni", vertelt Carl Decaluwé, lid van de commissie voor CD&V

3 Boodschappen van algemeen nut zijn geen reclame

De zenders van de VRT mogen geen reclamespots uitzenden, tenzij dat boodschappen van algemeen nut zijn. Die worden betaald met overheidsgeld en zijn ook op commerciële zenders te zien. Die zenders mogen echter amper twintig procent van elk uitzenduur aan reclame wijden. Tot nu behoorden die boodschappen daar ook bij. "Maar als ze reclame zijn, dan heeft de VRT toch een probleem", stelt Vandenbossche. Oplossing: boodschappen van algemeen nut zijn niet langer reclame. En dus moeten commerciële zenders ze ook niet bij die twintig procent rekenen.

4 Duidingsprogramma's mogen gesponsord worden

Volgens de Europese richtlijn mogen tv-journaals en politieke informatieprogramma's niet gesponsord worden. Al de rest wel. In het Vlaamse mediadecreet zoals het tot nu toe op tafel lag, was die richtlijn aangescherpt. Daarin staat: tv-journaals, duidingsprogramma's en informatieprogramma's mogen niet gesponsord worden. "Dat zou betekenen dat een programma als Telefacts, dat onderbroken wordt door reclame, niet langer zou kunnen", vertelt Carl Decaluwé. "Ook een naam als Knack-tv zou voor een programma niet kunnen." De Commissie Media keurde een aanpassing goed waarin gevraagd wordt de Europese richtlijn aan te houden en niet te verscherpen. Daarmee is de weg vrijgemaakt voor interviewprogramma's met als titel - we zeggen maar iets - Zeno of Humo sprak met...

5 Recht van antwoord geldt ook op tv

Wie vindt dat hij in een krant of een tijdschrift onrecht is aangedaan, kan een recht van antwoord aanvragen. Heeft die persoon gelijk, dan moet dat recht van antwoord even groot en op dezelfde plaats als het oorspronkelijke artikel verschijnen. Op tv was dat niet zo. "Als ik recht had op een recht van antwoord voor iets dat in Het journaal van zeven uur 's avonds gezegd werd, dan zette men dat recht in het laatavondjournaal", vertelt Verstrepen van LDD. "Maar dat haalt veel minder kijkers." Verstrepen vroeg een aanpassing die werd goedgekeurd. Wie nu recht heeft op een recht van antwoord, moet dat krijgen in de eerstvolgende uitzending van hetzelfde programma. Met andere woorden: de volgende dag in Het journaal van 19 uur als het onrecht in dat nieuwsbulletin is geschied.

Dany Vandenbossche (sp.a, voorzitter Commissie Media):

De lengte van de politieke zendtijd is compleet achterhaald

n Volgens het nieuwe mediadecreet wordt de uitzendvergunning van alle Vlaamse radiozenders, waaronder die van Wim Oosterlincks Q-Music, verlengd tot 2016.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234