Zaterdag 19/10/2019

Voetbal Engeland

Vijf oud-bondscoaches schrijven open brief om jonge spelers meer wedstrijdminuten te geven

Engeland heeft veelbelovende spelers, zoals deze Harry Kane, maar vaak ontbreekt het hen aan speelkansen. Beeld © AP

Engeland wordt waarschijnlijk nooit meer wereldkampioen voetbal als de nationale bond geen hervormingen doorvoert. Dat schrijven vijf voormalige Engelse bondscoaches in een open brief. "Het aantal eigen talenten aan de top daalt."

Glenn Hoddle, Kevin Keegan, Sven-Göran Eriksson, Graham Taylor and Steve McClaren betuigen in de open brief, die gisteren verscheen in The Daily Telegraph, steun aan de plannen van de Engelse bondsvoorzitter Greg Dyke. Die presenteerde onlangs een voorstel om talent van eigen bodem meer kansen te bieden in de Premier league.

De bondsvoorzitter constateerde dat Engelse voetballers afgelopen seizoen slechts 32 procent van de totale speeltijd toebedeeld kregen in de hoogste Engelse divisie. Twintig jaar geleden was dat nog bijna 70 procent. "Die ontwikkeling moet stoppen", waarschuwen de vijf (oud-)trainers nu ook.

De ex-bondscoaches steken de hand in eigen boezem. "Er zijn veel verklaringen voor het uitblijven van Engels succes, nadat het land in 1966 wereldkampioen werd. Wij dragen ieder een deel van die verantwoordelijkheid. Maar het aantal Engelse talenten aan de top daalt, dat is onmiskenbaar een nadeel voor iedere bondscoach."

Hoewel Engeland bovenaan staat in EK-kwalificatiegroep E, wil bondsvoorzitter Dyke stapsgewijs het minimumaantal spelers uit de eigen jeugd binnen de 25-koppige Engelse selecties verhogen van 8 naar 12. Ook stelt hij voor het begrip 'eigen jeugd' herdefiniëren. Op dit moment kan iemand als 'home grown' worden betiteld als hij voor zijn 21ste drie jaar voor de club heeft gespeeld. Dyke wil die leeftijd verlagen naar 18 jaar.

Dit voorstel moet het aantal aangekochte buitenlandse jeugdspelers terugdringen. Zo trok Cesc Fabregas, nu uitkomend voor Chelsea, in 2003 als 16-jarig talent van Barcelona naar Arsenal, de ploeg waarvoor hij acht seizoenen uitkwam. Op grond van de huidige regels telt hij als speler die is opgeleid Engeland.

Van Finney tot Rooney

Engelse clubs voelen weinig voor de hervormingen. De vijf trainers begrijpen wel waarom: hun collega's langs de lijn staan onder "buitengewone druk", zeker als prestaties uitblijven. Daarom is de verleiding groot om gevestigde spelers uit het buitenland aan te trekken. Door de maatregelen krijgen deze trainers juist meer tijd om aan een team te bouwen, denken de auteurs van de open brief.

"Dit land heeft veel voetballers van wereldklasse voortgebracht: van Tom Finney en Stanley Matthews tot Gary Lineker en Alan Shearer en tegenwoordig Steven Gerrard en Wayne Rooney", melden de voorlopers van Roy Hodgson. "Door veelbelovende spelers als Ross Barkley, Raheem Sterling en Harry Kane wordt duidelijk dat we nog steeds geweldige jonge talenten kunnen opleiden. Maar we verzuimen hen het allerbelangrijkste te bieden: speelgelegenheid."

Talenten krijgen bij Engelse topclubs weinig de kans, ze spelen vaak voor kleinere clubs in de Premier League of de Championship, de tweede divisie. Karakteristiek is het carrièreverloop van international Harry Kane. Sinds dit seizoen draagt het publiek de 21-jarige spits van Tottenham Hotspur op handen. Maar het is nog niet zo lang geleden dat de Londense club hem achtereenvolgens uitleende aan Leyton Orient, Millwall, Norwich City en Leicester City.