Maandag 21/09/2020

Brussels talent

Vijf Brusselse talenten die hoog zullen vliegen

Beeld Gus&Stella

Het is geven en nemen tussen deze vier artiesten en hun decor, onze hoofdstad. Ze leven en creëren er en schenken er beroering voor in de plaats. Tot ver buiten de Brusselse stadsgrenzen. Met hun ontwerpen, klanken of kleuren.

Glenn Sanders (28) maakt abstracte kunst

Zijn inspiratie haalt hij uit ramen, deuren en de lucht. Dat maakt het niet naïef of slim. Alleen abstract. Net zoals zijn rol in de kunstwereld.

“Ik ben afkomstig uit een slagersfamilie in Roeselare, mijn verhaal is weinig rock-’n-roll. Maar het helpt me om het kunstenaarsschap op een interessante manier te benaderen. Ik beantwoord niet aan bepaalde clichés. Mijn werk ook niet. Mijn pleidooi voor abstracte kunst is esthetiek. Kunst mag gewoon mooi zijn. De wereld draait al genoeg om de mens, laten we in de kunst de ruimte vieren. Zonder aan alles een verhaal op te hangen.” Dus doet hij het ook niet. Zijn werken dragen afmetingen, geen namen. In 315x1550x25 wisselen vijf doeken elkaar af, van hoog naar laag en volgens een bepaalde ritmiek en in 2920x1150x35 vormen twee lange, smalle doeken pijlers die de grond en het plafond verbinden.

“Anno 2017 is er een interessante dialoog gaande. De schilderkunst is intussen honderd keer dood verklaard. Wat is het nut van kunst en hoe kan een kunstenaar zich vandaag herdefiniëren? Aan die discussie wil ik bijdragen. Als jonge gast abstract werk maken en blijven maken, vind ik een belangrijke impuls. Ik zie ook evolutie in mijn werk. Het wordt strakker en tijdlozer hoe langer ik bezig ben.” Glenn verhuisde nog niet lang geleden van Gent naar Brussel. “Hier voel ik uitdaging, bedreiging en opportuniteit. De omgeving helpt me om harder te werken en mezelf ­serieus te nemen. Ik ben klaar om te exploderen naar de buitenwereld.”

Instagram: @glenn_sanders_, Vanaf 18 september is het werk van Glenn te zien in L’édition populaire, een vitrinegalerij, Bloemstraat 20, Borgerhout

Outfit Ilke CopBeeld Gus&Stella

Ontwerpster Ilke Cop (29) trekt zich terug uit de klassieke modecarrousel

Ilke heeft groene haren, felle lippen en draagt een roze kimono van haar eigen hand. Het leven en de mode ziet ze als haar speeltuin. Al heeft het enkele omwegen via de kunstwetenschappen, cultuurmanagement en een fotografiestage gekost vooraleer ze wist wat ze wilde.

“Een eigen label starten, is nooit het plan geweest. Maar toen mijn afstudeercollectie in 2014 goed onthaald werd, ben ik erin gegroeid.” Vandaag heeft ze vier collecties op haar naam staan. Alle vier met een ethische en ecologische stempel, ontworpen en geproduceerd in België. Haar vijfde en recentste collectie, Dear Freddy, zal gebaseerd zijn op seventies slasher movies. Het is een kantelpunt in haar carrière. “Het is de laatste volledige collectie die ik momenteel uitbreng. Ik ben het beu om in de financiële modecarrousel mee te draaien. Ik wil terug naar de basis. Weinig stuks, maar wel kleren waar mensen halsoverkop verliefd op worden. Ik wil dingen verkopen waar ik zelf achter sta via eigen kanalen en Storytoline, een platform voor Belgische designers. Collaboraties aangaan met mensen die ik interessant vind en die mijn inspiratie voeden. Die verdergaan dan de mode. Muziek, film en gender zijn belangrijke factoren in mijn werk.” Het past allemaal beter bij wie ze is en wat ze maakt, zegt ze. “Non-conformisme zit in het DNA van mijn label. Mode is wat interessant, niet wat hip is.”

Dat haar carrière zich in Brussel ontvouwt, is geen toeval. “Mijn label past perfect bij deze stad. Alles kan en mag. Mensen zijn vrij, ­verdraagzaam en interessant. De inspiratie is hier van de straat te rapen. Hier strijken ­mensen neer vanuit de hele wereld, elk met hun eigen authenticiteit, verhaal en eigen visie. Er zijn geen criteria om erbij te horen. Mijn werk trekt ook geen grenzen.”

Meer info via ilkecop.com en Instagram: @storytoline

Truien Gigi Hadid voor Tommy Hilfiger Beeld Gus&Stella

Popduo FAONFAON balanceert tussen fun en dark

Olympia Boule en Fanny Van Hammée zijn zoals hun muziek: vrolijk op het eerste gezicht. Maar graaf iets dieper en je stoot al snel op het donker. Met hun nummer ‘Brussels Sprouts’, over de aanslagen in de hoofdstad, zetten ze zichzelf definitief op de kaart.

Ze hebben een ep met vijf nummers uit, speelden al in de Botanique en op Brussels Summer Festival, in augustus werkten ze een tournee in Canada af en intussen werken ze aan hun eerste cd. Olympia, een Parisienne, heeft er een carrière als model en wereldreizigster opzitten, Fanny, een Vlaams-Brabantse, werkte ook in de modebusiness maar dan als styliste. Het was hun gedeelde passie voor muziek die hen samenbracht tijdens een spontane jamsessie acht jaar geleden.

“In het begin speelden we heel eclectisch. We weigerden onszelf vast te zetten in een genre, wilden voornamelijk vrij zijn.” Vandaag hebben ze hun stempel gevonden in de Franstalige funpop, mét een diepere betekenis. “We proberen zowel positief als mysterieus te zijn. De eerste laag is licht en leuk, maar bij het vervellen van het ritme komen de metaforen, onzekerheden of moeilijkheden waar we zijn doorgegaan boven.” In hun eigen taal zingen, maakt deel uit van hun identiteit. “Frans is een poëtische taal met een fantastische klank, maar het is ook vooral die van ons hart.”

De stad beïnvloedt hun werk. “Toen ik in Parijs woonde, stootte ik telkens op dezelfde gesloten kringen. In Brussel heerst een open dynamiek. Dat stimuleert. Maar onderschat de impact van de aanslagen op 22 maart niet. De angst om samen te komen, in de straten of op café. Samenblijven en muziek maken is net wat we wel moeten doen om die negatieve energie tegen te gaan. Daarom proberen we die vibe rondom ons op te nemen en te herkauwen tot iets positiefs. Tot een boodschap van hoop.”

FAONFAON is een zoektocht geweest. Naar intimiteit en genre. “Vandaag is onze schaamte weg en hebben we een bepaalde maturiteit opgebouwd. We zijn volwassen en professioneel geworden. Ons DNA is gevormd. De speeltijd is voorbij, we zijn klaar voor onze carrière. En graag ook eentje in Vlaanderen.”

Check hun muziek via soundcloud.com/faon-faon

Tuniek COSBeeld Gus&Stella

Ontwerpster Jacqueline Lecarme (70) werkt met vondsten van het Vossenplein

Al 25 jaar maakt Jacqueline tot de verbeelding sprekende bijous en sculpturen. Pas drie jaar geleden liet ze haar creaties aan de buitenwereld zien. Haar collectie voor Walter Van Beirendonck gaat nu de wereld rond.

Jacquelines herenhuis in Elsene is volgestouwd met werk van een kwarteeuw. Broches, halskettingen, armbanden en een levensgroot, ­bijeengeknutseld dieren- en sprookjesfigurenrijk. De bouwstenen – kleurrijke haarkammetjes, angstaanjagende pinnen, knopen – zijn de buit van haar dagelijkse bezoek aan de rommelmarkt op het Vossenplein.

Haar werk en voorkomen clashen. De kunstenares is verlegen en bescheiden, haar werk beukt tegen de grenzen van kleurrijk, groots tot ronduit waanzinnig. Zo weggelopen uit een horrorfilm, maar ook gedetailleerd en humoristisch. Ze haalt er een voorbeeld bij. Een armband met babypopjes die krijsen om uit hun kribbe gehaald te worden.

Het heeft lang geduurd vooraleer Jacqueline met haar werk naar ­buiten durfde komen. “Via een gemeenschappelijke vriendin merkte Walter me op. Het bleek een perfecte match. Ik heb zijn fantasmes gerealiseerd. Enkele kleurrijke harnassen met de duidelijke signatuur van beiden. Mijn werk wordt al verkocht in Londen, Parijs, Moskou en San Fransisco. Ik droom van een mooie expositie, samenwerkingen met kunstenaars en andere designers zoals die met Walter.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234