Cd-recensie
'VIEWS' van Drake: Een rijkeluisjongen die de pluizen uit zijn navel vist
De toeristische dienst van Toronto zal niet blij zijn met de nieuwe Drake: VIEWS belicht zijn thuisstad in een zomer- én een wintercyclus, maar de sfeer is soms zo druilerig ('Faithful'), de songs zo - welja - drakerig ('Redemption') en het tempo zo dreinerig ('Fire & Desire') dat je net als Drakes maatje Future indommelt wanneer die rapt: "I'm noddin' off on a Xanax."
Helpen de boel ook niet vooruit: het verwende geëmmer van iemand die niets beters te doen heeft dan zijn geld nog eens te tellen ('Hype') en te checken of zijn homies er niet te veel van afromen ('U With Me?').
Drake mag op de albumhoes hoog boven zijn stad uittorenen, in de teksten komt hij niet verder dan zijn voordeur. Of boeit het u hoe een rijkeluisjongen zijn navel zit uit te pluizen?
En dan zijn er nog de vrouwen, die er op zijn vierde album bekaaider dan ooit afkomen. Alle miserie lijkt hún schuld.
Complete sof? Dat niet: de productie is onberispelijk en soms inventief ('Controlla'), en de zomersongs - 'One Dance', 'Pop Style', 'Too Good' met Rihanna - jagen tempo, temperatuur én temperament naar Caraïbische hoogten. En ook de soul in 'Summers Over Interlude' en de titeltrack draait de blik van Drake een warmere kant uit.